Trädslag

Al

139 inlägg 43242 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#698110 Hugger på en myr med al och björk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

80-90  
#698136
halvproffs skrev:Hugger på en myr med al och björk.

Klippal e otroligt vackert träd 👍👍

Avatar Fallback

Re: Al

80-90  
#698138
80-90 skrev:
halvproffs skrev:Hugger på en myr med al och björk.

Klippal e otroligt vackert träd 👍👍

Klibbal ska det stå 🙈🙈😂😂

Avatar Fallback

Re: Al

isteskog  
#698141
halvproffs skrev:Hugger på en myr med al och björk.

De där kan du väl såga och kränga iväg dyrt som stryk...... Finns ju de på forat du kan fråga om hur man gör .... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#698701 Yngre klibbal är som championen. Oföränderligt ljus i köttet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

tallen100  
#698704 Jag räknade till fem årsringar... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#698706 I mobilen är fotot skarpt. Ca 20cm och ca 50år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#700973
Danskar´n skrev:
halvproffs skrev:Har förflutit några månader igen sen sist.
Är det ingen mer här som använder klibbal som golv mm?


Det där ser verkligen snyggt ut! Vilket jobb det är att först lägga å senn ta upp - å ner igen! 😥 😥 .
Gör du golvet med not å fals?

Av olika orsaker har jag inte gjort mycket i min skog på en bra bit - en jävla massa andra saker som tycktes vara viktigare, men förhoppningsvis blir det av till vintern. Skogen stannar ju kvar, å blir tjockare å tjockare... 😉 .

Den nya sågen struler lite...fick ju tag i en 600+ El, men plötslig stannar motorn när jag börjar såga. Ingen säkringer eller relä som slår ut, bara tvärrstopp å så start igen. Har ingen begrepp om att mäta faser å annat, så får ta tag i lokala elektrikern...


Tack! Golvet kommer att pryda sin plats.
Ja jag har hyvlat not och fjäder.
Har du dått fart på sågen och huggit al? @Danskar'n

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#700981 Tyvärr inte än...alldeles för mycket snö, eftersom mina al står ganska lågt, å så fryser kedjeoljan till tjock sirap på verket 😤 , så det får vänta ett tag

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#711244 Nu är golvet klart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

Torbjörn Johnsen  
#711245 Häftigt och snyggt med algolv! Ganska unikt gissar jag?

Jag trodde att alen var jämnare i färgen. Ditt golv har ju många mörka partier. Är det normalt med mörk kärna i al eller är det någon form av missfärgning/fast röta? Snyggt blir det hursomhelst. Hur uppfattar du hårdheten jämfört med t ex björk eller furugolv?

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#711247 Är nog ganska unikt för det är ingenting som industrin vill ha. Ibland känner jag mig ensam om att gilla klibbal. Kärnan blir inte märkfärgad förrens alen är bortåt 40-50 år är min helt ovetenskapliga uppfattning.
Hårdheten ligger mellan furu och björk. Krökte en del spik i början kanske även pga oträning med hammaren😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

rokon  
#711254 Väldigt bra initiativ halvproffs nu får du poäng av mig så det räcker till andra halvan.
I detta fallet får jag säga att jag tyvär bosatt mig i de yttersta utmarkerna för Klibbalens utbredning, den skall enligt vad jag kollat runt kunna sträcka sig mot trakter med nära minus 42 grader som kallast, då det varit just minus 42 vid ngt tillfälle de sista 15 åren så är det med spänning jag följer de från frön uppodlade exemplaren av plantor jag satt, sist så var det 2 st. Satt visst 4 eller 5 de andra fröna grodde ej, lika med de frösådda, och ja de hade stratifierats. Men lagringen blev kanske någon vecka för länge av de tinade fröna.

Fram till kanske för 100 år sedan var ju runda och ovala bord belagda med alrotsfaner gångbart. Knivskaft av alrot blir även fint. Alroten har masurbildningar.

Gråalen var god att slicka på insidan av barken från savande träd minns jag från barndommen, pappa visade mig på vedbacken, men hur smakar det av Klibbalen?

"Al betraktas som ett heligt träd i den keltiska mytologin.
Det beror på vedens "blödande" egenskaper och att trädet inte skadas trots att det står med rötterna i vatten.
Eftersom den överlevde det trodde man att trädet bar på en eld inom sig."
Källa från en site Leva med Gaia

Själv så gillar jag även Alspånsrökt fläskcarre´ det är gött de!

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#711257 Tack rokon! Gråal har jag också sågat en del byggvirke av. B.l.a en stallinredning, 5×5" och 1 1/4"till väggar. Dock inte samma styrka som klibbalen men har hållt bra ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711286 Supersnyggt! Ser fram emot att se det i verkligheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).