Trädslag

Al

139 inlägg 43227 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536761 Rätt! Bild kommer när den är klar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#536770 Visst är alen vacker - norrlanskt mahogny, kallas den. Ska prova såga upp lite plank eller block till vintern...har lite skog med ca 35 cm/dbh.

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536891 Klar med detta objekt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536915 Tack för att ni gillar det jag gör. Andemeningen i denna tråd är att lyfta alens fina egenskaper. Många ser den ju som ett skräp-vedträd enbart och det tycker jag är väldigt synd.
Så ta vara på altimret och gör något fint av det så får fler upp ögonen för detta träd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536916
Danskar´n skrev:Visst är alen vacker - norrlanskt mahogny, kallas den. Ska prova såga upp lite plank eller block till vintern...har lite skog med ca 35 cm/dbh.

Jag tycker inte att du ska blocka timret för att det blir så stora sprickor i blocken. I så fall ska du inte ha centrum med .

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#536926 Aha, ja det låter vettigt, eftersom alen är så pass lätt o lös i veden... 1/4-sågning? eller vad det kallas?

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536928 Tycker att klibbalen är nästan lika tung och hård som björken. Fråga Jens när han skulle klyva med sin yxa på gallringsdagarna.
Nja,kvarterssågning som det heter är lite tidsödande så jag tycker att du ska såga som vanligt i brädor och plank.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#536932 Jaha, men jag provar o ser hur det går. Har för mig att någon sa att lägga bra vikt på under torkningen så borden inte vrider?

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536935 Tyngd på stabben är aldig fel eller ta några spännband och dra runt och spänn efter med några dagars mellanrum.

Sprickorna blir inte av vridenheten utan det är torksprickor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#536939 Bra...tackar för goda råd. 😀

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#536962
halvproffs skrev:Tycker att klibbalen är nästan lika tung och hård som björken. Fråga Jens när han skulle klyva med sin yxa på gallringsdagarna.
.....

Stämmer det. Hård som attan och svår att klyva. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Al

Älgfoderodlare  
#537600
halvproffs skrev:Tack för att ni gillar det jag gör. Andemeningen i denna tråd är att lyfta alens fina egenskaper. Många ser den ju som ett skräp-vedträd enbart och det tycker jag är väldigt synd.
Så ta vara på altimret och gör något fint av det så får fler upp ögonen för detta träd.


-Ja du, "halvproffs" ! Sätter en slant på att din nisch kan bli lite mer lönsam än om man ex. vill bara göra huggkubbar av grov Al ! Mycket snyggt jobb !

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#560272 Detta är inte al.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Blivande snickare  
#560296 Underbart vackert trädslag! :)

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#560762 Kollade lite efter vintern.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).