Trädslag

Al

139 inlägg 42952 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Al

Svensson1  
#514038
tallen100 skrev:
Svensson1 skrev:Om någon snickare på tv i något bygg och inredningsprogram skulle använda al
till något snickeri eller inreda med ett bord i al till exempel så skulle det nog bli mer efterfrågan.

Ernst kanske kunde göra nått, ett par träskor eller sand-al :mrgreen:

Ja och sälja dom sen på Kapp-al

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#514051
JensSkoog skrev:
halvproffs skrev:Lite kuriosa; Venedig står visst på pålar av al.

Är den som aspen. Den överlever i vatten
och gytja utan att ruttne eller bli äten upp?


Ja det verkar som alen kan stå i vatten länge utan att ruttna. Dammluckor bla tillverkas av al. Däremot är den inte långlivad på.mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#514221 Herren se i nåd till oss stackars rackare som måste lida under denna al-deles g-al-na humorn... 😱 😀

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#520059 Ett litet smakprov på hur det kan bli.
20180725_084053.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#520064 Verkligen snyggt... 👍

Avatar Fallback

Re: Al

M Nilsson  
#525815 Planterade 2,5 ha gammal vattensjuk åker i våras dagen efter sista regnet innan torkan. Två skiften, ca 0,8 + 1,7 ha.

Markberedning med högläggning av grävmaskin.

Plantor från Danmark om jag förstod saken rätt, planterat i SV Kronoberg.

Beroende på jordmånen (som skiftade mellan delarna) så har de klarat sig väldigt olika bra, det lilla skiftet är dött till 80 %. Knappt lönt att ringa försäkringsbolaget..
Det stora har gått bättre, 10 % dött, en del fejat och sen verkar djuren tycka om att bita av plantan på mitten och lämna dem knäckta, som om de insåg att barken smakade äckligt.

Synd att det inte tog sig bättre - det är dock kalasbra att plantera på vattensjuk mineraljord då den inte betas direkt. Det finns ju mycket sån mark i vår tid då dikena inte underhålls riktigt.

Dålig bild, datorn trilskar med kopplingen till telefonen.

Avatar Fallback

Re: Al

Värmlänning  
#525821 Hur gör du nu? Hjälplantering med al?

Avatar Fallback

Re: Al

M Nilsson  
#525940 Vet ej. Undervegetationen har tagit sig som attan när väl regnen kom.
Antingen hjälpplantering med manuell markberedning eller så får man hoppas att björken tar sig i luckorna.
Tråkigt i vilket fall, hade sett fram emot att kunna använda de plättarna till något vettigare än att där står stickegräs.
Den som är intresserade av försäkringar, kolla detaljerna kring ersättning för planteringsskador så lär man sig ett och annat om hur lite det ger en..

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#525944 Tråkigt att det gick så - men skog kräver hårdt arbete, så du får ta i med röjsågen, å efterplantera för hand... :sad: Bra det inte är så stort areal, så en helg skulle räcke... :-bd. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Al

M Nilsson  
#525971 Ja och bra att det inte var 50 % på båda skiften. Nu kan det lilla markberedas igen kanske om det inte är läge att plantera i högarna igen.

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536753 Återigen med risk för upprepning. Jag tycker alen är ett vackert träslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536755 Absolut, hyvlade pärlspontpanel i Al, mycket vackert

Avatar Fallback

Re: Al

Värmlänning  
#536757
halvproffs skrev:Återigen med risk för upprepning. Jag tycker alen är ett vackert träslag.

Bord? Fint!

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#536758 Inte bord.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Brorsan  
#536759 Pall?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).