Trädslag

Al

139 inlägg 42973 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
halvproffs  
#511037 Tänkte starta en tråd om klibbal. Klibbalen blir ju som en stor tall vilket inte gråalen kan matcha. Till träskor används ofta al.
Blir väldigt fin glöd av alen och i rökerier är den nästan ett måste.



   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Ldsaren  
#511039 Har 10 st storsäck al kaminved att sälja i år får se om någon vill ha.
Ca 23 % sämre värmevärde än björk.

Avatar Fallback

Re: Al

JoTh  
#511044 Roligt och intressant om du fortsätter med stegen från träd till färdigt golv.
Det kommer att bli ett fint golv med dess rödare ton.

Användarvisningsbild

Re: Al

Göt  
#511051 Nu vet jag inte skillnaden på olika Alsorter men här runt mej så används den som ved när man bakar, den sprätter inte och ger jämn värme :-b

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#511108 Klibbalen blir mycket snygga brädor och panel, men den kan
vara lite svårsågad enligt en gubbe som drev gårdssåg här, och
efter sågningen fick den stapplas noga och viktas ner om
den inte ska vrida sig för mycket. :wink:

Avatar Fallback

Re: Al

Elfving  
#511110
Ldsaren skrev:Har 10 st storsäck al kaminved att sälja i år får se om någon vill ha.
Ca 23 % sämre värmevärde än björk.

Jag har provat att sälja alved. Det är närapå hopplöst, en klassisk kamineldare vill ha björk till varje pris! Dumpar du priset så kanske det blir säljbart.
Folk som hobbyröker kött etc kommer att höra av sig och vilja köpa blygsamma mängder ved.

Avatar Fallback

Re: Al

Ldsaren  
#511149 Vi panneldare får ta vad som passar från skogen den kan bli grå o ful , :lol: .och sälja björk till fineldarna sen .
Så kan det bli .

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#511173 Eldar gärna klibbal i kaminen, och den brinner och vämer riktigt så bra. Gråal
hugger jag lite av, men den brinner den ochså. :-bd

Men man får akta sig och inte berätta för högt att man hugger klibbal här, eftersom någon har bestämd att den är viktig för landskap och djurliv och det finns för lite av den. Det är inte vad jag ser i skogen, men när skrivbordsmänniskorna har hittat på något, så är det så. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Al

Hema  
#511209 Haha, läste AI som i artificiell intelligens.. :)

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#511243
Hema skrev:Haha, läste AI som i artificiell intelligens.. :)

Nu har du läst för mycket sci-fi och sett Star
Wars för många gånger, @Hema :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Al

Axl  
#511246 Vad tror ni om att göra grillkol av klibbal? Det är ju populärt till rökning.

Avatar Fallback

Re: Al

Hema  
#511252
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Haha, läste AI som i artificiell intelligens.. :)

Nu har du läst för mycket sci-fi och sett Star
Wars för många gånger, Hema :lol: :lol:

Jupp :)

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#511258
Hema skrev:Haha, läste AI som i artificiell intelligens.. :)


Kan meddela kära läsare att jag har varken det ena eller det andra ^#(^

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Elfving  
#511303
Axl skrev:Vad tror ni om att göra grillkol av klibbal? Det är ju populärt till rökning.

Jag har gjort det i rent experimentsyfte. Det kommer att brinna upp väldigt fort ty brännvärdet i framställd träkol blir ungefär proportionellt med brännvärdet i ursprungsträslaget. Björk blir betydligt bättre som grillkol!
Eftersom det enda som finns kvar efter kolframställningen är just kol så finns ingen smakskillnad beroende på träslag. Enda skillnaden blir drygheten dvs volymvikten.
Enda gången bränslet ger smak är de gånger någon tändvätskefantast gjort fyr med petroleum! Sådant borde förbjudas för att sedan laga mat ovanpå...

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#512786 Skönt att komma igång med detta kanske knasiga projekt. Som med många lövträd vill det gärna bli krokiga plank åt något håll,ibland åt flera håll. Vi får se hur det går.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).