Trädslag

Rönn virke

26 inlägg 16709 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rönn virke

mickej  
#539021 Hur ska man sköta sitt rönnbestånd för att få upp fint virke? Går det jämföra med något annat träslag som går hitta information om?
Kvista mycket då det har en tendens att buska till sig?

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

halvproffs  
#539023 Måste stå tätt först så det blir raka stammar, sen gallra ur för varv och stamkvista försiktigt. Efter 40år börjar dom få centrumröta så tidig avverkning behövs. Detta är min erfarenhet av rönn. Skogsstyrelsen har nog mycket mera info att läsa i deras webb.

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Älgfoderodlare  
#539092
halvproffs skrev:Måste stå tätt först så det blir raka stammar, sen gallra ur för varv och stamkvista försiktigt. Efter 40år börjar dom få centrumröta så tidig avverkning behövs. Detta är min erfarenhet av rönn. Skogsstyrelsen har nog mycket mera info att läsa i deras webb.


Har gjort samma iaktagelser som dig "halvproffs". Men det jag också sett är ju att antalet spelar stor roll för att kunna få just stammade Rönnar. Vi har en hel del mycket grova o gamla "moderträd" som Trastar, Sidensvans o några andra fågelarter hjälper till att sprida fröna från. Visst är det en omtyckt betesplats för Älg men det blir många oskadade träd över. Och jag stamkvistar dom som alla andra träd. Jag har en plats där det är rörligt ytvatten i SV läge som dom verkar trivas bra på. Medans på lite torrare mark kommer det sämre. Har tagit mängder med bär o slängt ut på liknande platser ute på hygget, där denna lite mer fukthållande mark går. Men det viktigaste jag gör är att jag ALDRIG röjer bort en enda Rönn. Det har ju varit det mest lyckade att även få Tallarna oskadade.

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Brozzlaren  
#539095 Betydligt högre fast under skinnpris på älg, (Ca 100 000:-m3 fusk). 😉 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Älgfoderodlare  
#539140
Brozzlaren skrev:Betydligt högre fast under skinnpris på älg, (Ca 100 000:-m3 fusk). 😉 😀 😀


Det är ju därför jag försöker odla så mycket Rönn o Älg jag bara kan ! Win-Win i alla lägen ! Synd att vi bara är så få som har insett det !

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

halvproffs  
#539145 Jag har så mycket rönnuppslag så älgarna rapar och smakar rönn. 😉 Ser det nästan som ett ogräs men försöker alltid spara dom fina stammarna för snickarboajobb 👍

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Älgfoderodlare  
#539199
halvproffs skrev:Jag har så mycket rönnuppslag så älgarna rapar och smakar rönn. 😉 Ser det nästan som ett ogräs men försöker alltid spara dom fina stammarna för snickarboajobb 👍


Då behöver du ju inte marinera köttet innan grillning. Bara att köra med lite olja o få skogens smaker på köpet !

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

alias  
#638685 Vad gör jag bäst av den här rackaren (håller ca 25 cm i brösthöjd och tallarna runtom håller på att växa in med topparna i rönnens krona)?

1587249056_20200418_142103.jpg


1587249055_20200418_142052.jpg


1587249053_20200418_142039.jpg


Halvfäller den över stenröset och låter den bli kvar till gagn för det vilda eller försöker hitta någon som kan ha glädje av att snida något av den?

Kanske är den för dålig att göra något av - tror det syns på ett par av bilderna att den varit utsatt för barkgnag för några år sedan på ena sidan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

Brorsan  
#638689 Låt den stå

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

axwell  
#638756 Tag vara på den nu, rönnar lever inte speciellt länge!
Mycket bra ved, bättre än björkved, om än inte lika dekorativ i mysvedskorgen . :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

Avslutat-02  
#638757 Såga ner den och kolla,man vet aldrig om det kanske går att använda till annat än ved, veden är kanon.. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).