Trädslag

Rönn virke

26 inlägg 16578 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rönn virke

NIKLASK88  
#504437 Jag håller på att samla in lite fint rönnvirke och såga de själv i sågverket. Är de nån som ha erfarenhet av att skicka färdigsågat till möbeltillverkare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Bax  
#504441 Ingen egen. Kanske lättare att sälja till trägrossister?

Den här killen vet jag sågar och torkar själv och säljer sedan till bl.a. hobbysnickare via Facebook och djungeltrumman.
https://www.youtube.com/channel/UCsx6Eb ... KNRw58ZdEw

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

NIKLASK88  
#504446
Bax skrev:Ingen egen. Kanske lättare att sälja till trägrossister?

Den här killen vet jag sågar och torkar själv och säljer sedan till bl.a. hobbysnickare via Facebook och djungeltrumman.
https://www.youtube.com/channel/UCsx6Eb ... KNRw58ZdEw



Vad är de för person som gör de och vart håller han hus. Är de lövträd i övrigt eller bara rönn han sågar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Bax  
#504453 Jag vet inte så mycket mer....
Jag tror han sågar det mesta, och tror han håller till på västkusten nånstans.

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

axwell  
#504462
NIKLASK88 skrev:Vad är de för person som gör de och vart håller han hus. Är de lövträd i övrigt eller bara rönn han sågar?


Skicka ett PM direkt till @teed här på forumet ! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

teed  
#504471 Yes är min youtube kanal som är länkad ovan. Och jag finns norr om göteborg

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Chris983  
#504474 Ursäkta jag stjäl tråden lite. Jag blev nyfiken på rönn som träslag och googlade lite på det och hittade denna länk;

http://www.landskogsbruk.se/skog/han-er ... -for-ronn/

9000kronor per kubik! Har de flesta skogsägare fel fokus som odlar tall o gran? Borde man tänka mer i banorna välskötta lövträd? I så fall finns det köpare till det så det inte bara blir ved o flis?

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

Torbjörn Johnsen  
#504478
Chris983 skrev:Ursäkta jag stjäl tråden lite. Jag blev nyfiken på rönn som träslag och googlade lite på det och hittade denna länk;

http://www.landskogsbruk.se/skog/han-er ... -for-ronn/

9000kronor per kubik! Har de flesta skogsägare fel fokus som odlar tall o gran? Borde man tänka mer i banorna välskötta lövträd? I så fall finns det köpare till det så det inte bara blir ved o flis?


9000 kr/kbm - Ännu ett skäl att hålla efter viltstammarna :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504481 Låt dom som hittat ymninghetshornet hålla på i fred.
9000 kr är ju såna där bristpriser.
En till som sågar och har en marknadskanal och priset halveras...

Skogsindustrierna gillar såna där artiklar för att få oss att känna oss misslyckade och dumma som harvar på och ger bort volymerna av gran/tall till låga priser. Det blir ju nätt och jämt över till momsen nuförtiden. Såna där solskenshistorier gör att det blir liksom upp till oss själva att odla och såga rönn om vi nu verkligen var intresserade av pengar från skogsbruket...
Skogsindustrin betalar ju vad-som-helst för att importera sista vedpinnarna bara man slipper åka bort runt nästa kurva på landsvägen för att betala en krona extra för att köpa det man behöver sista dagarna på året.
Sen får vi som tack för det hela stå ut med att Skogsstyrelsen och Jordbruksverket inte har nån åsikt att vi drar hit baggar, kusar, larver och oknytt från alla håll och kanter. Men när jag spikar ihop ett emballage till en maskin till Japan, ja då ska det vara värmebehandlat virke och stämpel på varenda kortling...
Nästa gång ska jag plantera 20 ha kaprifol och såga pennämnen. Det tror jag marknaden kommer premiera.
Håll grytan kokande...
Roligt att rönnen hittat ett rännil ut på marknaden för en entrepenör

Avatar Fallback

Re: Rönn virke

Elfving  
#504521 Jag tror att samma kommer att hända den dagen de senaste 25 årens masurbjörkplanteringar skall förädlas! Nuvarande pris på den produkten bygger på väldigt liten tillgång, alla som planterat har gjort det på nåt rykte om hur mycket någon i grannkommunen fick för tre stycken träd för flera år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

teed  
#504527 Är la som allt annat, tillgång o efterfrågan. Precis som ovan många planterat masurbjörk, samtidigt som intresset för masur verkar gått ner. Inte många ungdomar som vill ha en möbel byggt av det.

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

NIKLASK88  
#504565 Grejen va väl med dem där 9000 kr fub var ju att de va högsta mode att ha i möbler. Rönn är ju fint men som sagt det är nog kanske inte många som jobba med att göra möbler av de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

teed  
#504569 Många som svarvar vill ha rönn. Och inte lätt för dom att få tag på

Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

NIKLASK88  
#504636 Är de skålar och sånt de svarvar då eller. Ska se efter om de finns nån som behöver lite rönn. De är ju synd om man bara hiva de i brännet. Vad är de för verksamhet du har teed?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rönn virke

teed  
#504663 Verkar som dom flesta gör segmenterade skålar (limmar mindre bitar till en ring). Skolor vet jag vill ha rönn att svarva i. Jag är helt inriktad mot sosiala medier och då framförallt youtube.
Jag har en Facebook grupp Möbelvirke köp o sälj där alla kan vara med o köpa eller sälja virke till varandra. Idag är det nästan 2000 medlemmar och ökar varje dag https://m.facebook.com/groups/630743653979942

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).