Trädslag

Lärkträd

48 inlägg 48278 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Esignman  
#503959 Jo jag är också spänd på att veta. Jag tittade till dem i höstas och då såg det bra ut. Nu ligger de under en meter snö så jag väntar på att den ska smälta så jag får se hur de klarat sig

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512445 När jag nu tittade till de jag satte förrhösten så verkar nästan samtliga ha "försvunnit"! Inte vet jag om det blev för sent i höstas eller om den stora snömängden är orsaken. Hittade ett 10-tal på 1Ha.
Nåja, det får väl bli ett Biologiskt utvecklings hygge av det hela. Det är ju stängslat också.
Men konstigt är det att det verkar som om nästan alla plant dött.

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

JensSkoog  
#512451 Är du 100% säker på att de är borta/döda. Lärk kan
vara svår att hitta när de är små :wink:

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#512480 Intressant Uvskogen... Jag satte hybridlärk förra våren på ett litet område, f.d. inägomark, trampade gräs förra sommaren. Satte en liten gul vimpel av snitselband i toppen på ungefär hälften så jag lätt skulle hitta dem. Kollade plantorna igår och drygt hälften var döda, resten hade gröna skott så det var inte svårt att se skillnad. Borde vara perfekta växtförhållanden och kan inte förstå orsaken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512486
JensSkoog skrev:Är du 100% säker på att de är borta/döda. Lärk kan
vara svår att hitta när de är små :wink:
Har ett, mycket litet, hopp att de gömmer sig i riset... [emoji53]

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512488
uffejohan skrev:Intressant Uvskogen... Jag satte hybridlärk förra våren på ett litet område, f.d. inägomark, trampade gräs förra sommaren. Satte en liten gul vimpel av snitselband i toppen på ungefär hälften så jag lätt skulle hitta dem. Kollade plantorna igår och drygt hälften var döda, resten hade gröna skott så det var inte svårt att se skillnad. Borde vara perfekta växtförhållanden och kan inte förstå orsaken.
Skumt är det, för de jag hittade ser fina ut!

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517067 Var med "halvproffs" till SLUs gamla försöksodling i Siljansfors. Ligger väster om Mora. Finns massor att berätta men vi fick se flera olika lärkplanteringar. Väldigt lärorikt och genom en otrolig tur fick jag möjlighet att få prata med en mycket kunnig person från SLU. Vet nu att jag har västrysk lärk, inte Sibirisk. Tur var det, för den har inte växt mycket på nästan 100 år. Den var från en plats bortåt Archangelsk.
Bjuder på en bildkavalkad!
Men vi såg en massa annat också, men det hör hemma i en annan tråd! En liten teaser kanske ändå[emoji2]
20180705_124019.jpeg
20180705_124048.jpeg
20180705_123017.jpeg
20180705_122908.jpeg
20180705_122919.jpeg
20180705_134801.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521248 Var upp och tittade igår igen på min nyplantering. Det kanske inte är så eländigt som jag trodde senast.
Återkommer efter en mer noggrann koll.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#521258 Gör inte samma misstag som mig, Uven! Jag trodde också att mina lärkar dött, planterade då gran i stället. Efter två år så var det lärk bredvid granarna.... fick röja bort de flesta av granarna i plantröjningen 🙃 Idag är det ett fint lärkbestånd som växer som tusan!! 😀

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585873
isteskog skrev:Gör inte samma misstag som mig, Uven! Jag trodde också att mina lärkar dött, planterade då gran i stället. Efter två år så var det lärk bredvid granarna.... fick röja bort de flesta av granarna i plantröjningen 🙃 Idag är det ett fint lärkbestånd som växer som tusan!! 😀


Vete tusan hur jag ska göra nu.
Har letat och hoppats på under men tyvärr så verkar lärkplanteringen misslyckats helt i sluttningen. Vi har letat men hittar endast ett fåtal. Jag tror att torkan förra året tog dom, de han inte rota sig ordentligt. Längst ner, där det planar ut utanför stängslet satte vi några stycken för jämförelse, de växer och trivas bra, toppskott på en 3 dm.
Innanför stängslet så förökar sig tallen sig bra på egen hand men jag vill ju ha lärk där i sluttningen.
Ska jag hoppas på att de göms som små plantor bland blad och gräs eller är det dags att beställa nya plantor till våren månne?

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#585877 Avvakta till våren! Men fjolåret var tufft för plantor överhuvudtaget ..... 👎

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#585879 Har samma erfarenhet med sibirisk lärk, knappt en enda som överlevt. Hjälpplanterade förra året med hybridlärk, den har gått väsentligt bättre, lååånga toppskott i år, särskilt där det varit lite fuktigare. Ändå lite förvånad att inte den sibiriska lärken gått att få upp, borde ju klara sej bättre i mina trakter 310 möh, småländska höglandet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#585887 Lärk kräver väl bra bonitet och rörligt grundvatten. Inte det problemet, Uffejohan?

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#585889 Lägger in en länk om lärkhägn m.m som jag hittade på Ulfs tråd: https://www.landskogsbruk.se/skog/med-h ... 1557820312

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585896
isteskog skrev:Lägger in en länk om lärkhägn m.m som jag hittade på Ulfs tråd: https://www.landskogsbruk.se/skog/med-h ... 1557820312

Det där var ju väldigt intressant, nästan precis som oss. Samma sommar och hägn, men jag vattnade inte. Nå, beställer nog hem 1000 plant för att komplettera med så jag säkert får i vår. Finns ett till ställe jag kan plantera dem på ifall de gamla kommer upp i vår.
Nu kan iofs jag också köra ut vatten, har ju en Bison att köra vattentank en med numera! :d

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).