Trädslag

Al

139 inlägg 55291 visningar 23 följer Svara, dela mm...  

Re: Al

Ekman  
#711495Ville bara visa lite uppskattning för tråden och golvet!
Jag gillar också al. Funderat tidvis på att plantera det som ersättning till björk pga bävern. Men i år ser jag att de går på alen också när de gjort slut på björken och aspen så får se hur det blir med det.

Tänkte mig såga upp lite till bastun inför sommaren-till lavar och ryggstöd. Har börjat och visst löser jag det men 3 m längder på frihand med sågen så kan det bli att det går för mkt tid. Men jag tycker det är snyggt med breda okantade alplank som lavar och bänkar.

En fråga jag har är hur ni tror det går att klyva fram typ 50-60 cm långa plank med hjälp av en enkel klyvkniv? I bredder 15-30 cm? Eller kommer alen vara för grinig? Tänker alltså ungefär som man klyver fram ämnen till takspån för hand.
Sen som en plan B, hyvla till dessa och lägga på tvären i lavarna istället, tycker det också är snyggt.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#711497Dom flesta är ganska rakfibriga så det kan gå.

TS

Ekman  
halvproffs skrev:Dom flesta är ganska rakfibriga så det kan gå.

Låter bra. Du kanske har lite okantat liggande till försäljning annars?
Jag menar sköts det diskret kommer varken fru eller grannar märka nåt. De har ju sett mig fälla al 😁

Användarvisningsbild

halvproffs  
#711529Har tyvärr inget okantat. Har nysågat som är ca 17×75 och färdig alpanel,foder mm.

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).