Trädslag

Päron och körsbär för virke

11 inlägg 2888 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Päron och körsbär för virke

Badger  
#846368 Någon som odlar körsbär eller päron för virke här?

Var hittar man uppköpare av virket?



   TS
Avatar Fallback

Re: Päron och körsbär för virke

Thomas Leion  
#846609 I Tyskland har detta kommit längst till något som liknar en marknad,......där man planterar vart 100:de planta av dessa trädslag och håller auktioner på varje enskilt träd innan avverkning. I Sverige kan man få leta i veckor hitta köpare ...som då vill ha 1 stock. Men denna info har några år på nacken så om du hittar färskare är jag intresserad få del av...intresseanmälar också om någon vill starta odlarförening

Användarvisningsbild

Re: Päron och körsbär för virke

Badger  
#846615 Så illa? Det förklarar att jag inte hittat någon info. Har en del körsbär i hagarna som ser rätt raka och fina ut. Kanske får skaffa egen såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Päron och körsbär för virke

Thomas Leion  
#846629 Mitt tips är att först kolla när de blommar, då som jag ser det är det i första hand för humlor och andra tidiga drottningar till pollinerande arter man skall odla kärsbärsträd..... eftersom Sälj som är det vanligaste alternativet är ett ur alla andra mark/ skogs-ägar aspekter sämre. Vissa arter av kärsbärsträd kan blomma redan i mars varför också planterades just i beteshagar i det syftet. Vet inte var du bor men om är i Götaland, samköper jag gärna ett bättre automatiskt sågverk med några andra skogsägare och startar såga inte bara custom, udda och ovanliga sortiment och produkter som komplement till annan virkeshandel utan på sikt även för egen produktion av nisch produkter så vi också kan sälja vårt virke för 9000 - 40 000 kr/m3 på en STOR Småföretagar och konsument marknad över hela världen istället för att lojalt stå med mössan i hand inför en handfull samarbetande industriföretag i Norra Europa som köper virke i många andra länder till betydligt högre pris enkom för att inte behöva höja priserna till skogsägarna i Skandinavien.

Avatar Fallback

Re: Päron och körsbär för virke

Thomas Leion  
#846630 * SÄLG

Användarvisningsbild

Re: Päron och körsbär för virke

Badger  
#846653 Det finns olika bär och frukträd överallt på mina marker. Det var mina förfäder som planterade runt huset för att äta, men sen har fåglarna spritt dem så det finns mängder överallt och där de står som tätast har de självgallrats och ser ganska rakstammiga och fina ut. Samägande... njae... det är jag lite skeptisk till... stökigt nog bara att dela gräsklippare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Päron och körsbär för virke

Thomas Leion  
#846770 Är det i AB form med ägare som ser sig som ägare av aktier i första hand brukar det inte vara några problem, det viktigaste är att det är obelånat. Dessutom betyder möjligheten väldigt mycket för företagskunderna att ha en fot inne hos en leverantör.+

Avatar Fallback

Har en annan körsbärs-träds marknad till dig....

Thomas Leion  
#849197
Badger skrev:Någon som odlar körsbär eller päron för virke här?

Var hittar man uppköpare av virket?

Om dina körsbärsträd ser ut som jag förstod dig så kan jag ordna köpare på så många plantor du överhuvudtaget kan få fram från dem.

Användarvisningsbild

Re: Päron och körsbär för virke

Badger  
#849247 Köpare av plantor? Det är för mycket jobb att gå ut och gräva upp plantor i skogen. Jag funderar bara på vad jag kan göra av virket om jag sågar ner några av dem när de är grova nog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Päron och körsbär för virke

Thomas Leion  
#849261 Du har nog inte sett vilka plantgrävar aggregat det finns nu för tiden.vissa så stora att de tar hela träd dessutom och det betalas bra...nåväl,, Skulle det bli ekonomisk kris och kollaps i Sverige en dag så kanskse du ändrar dig..och är då välkomen hör av dig igen. Oavsett vilket.... önskar jag dig en bra SOMMAR.

Användarvisningsbild

Re: Päron och körsbär för virke

Badger  
#849263 Det gör det inte mer intressant, snarare tvärtom. Att köra in med maskin i en ungskog för att gräva upp ett träd var 25 meter ställer till ofantligt mycket mer skada. Om det blir större brist på körsbärsvirke så lär priset gå upp och då är det bra för mig om plantorna står kvar i min skog, förutsatt att jag hittar uppköpare för virket.

Tack ska du ha. Hittils tycker jag det är en toppensommar med regn och inte några barkborreproblem hittils. Vad tycker du om sommaren? Är det en bra sommar hos dig också?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).