Trädslag

Mossbeväxt björk

5 inlägg 5550 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mossbeväxt björk

Lasse Dysa  
#797502 Hej! Planterade för ca 20 år sedan igen en liten bit mager åkermark i anslutning till ett skogsskifte med björk. Björken växte bra i början men många har de senaste åren fått en påväxt av mossa/lav och en del björkar har dött. Marken är ganska mager och sandig och jag har en grushåla inom området. Tänkte att det var för torrt som jag fick denna på men den finns även på träd långt ifrån grushålan. Någon som vet varför påväxten kommer eller som har sett/råkat ut för samma sak?
1679940609_bjoerk.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Mossbeväxt björk

Hildingdavid  
#797522 Jag samma problem som du beskrivit på gran. Kan någon förklara orsak till detta? 🌲

Användarvisningsbild

Re: Mossbeväxt björk

HannuRöj  
#797525 Tror trädet har redan flera år sedan slutat att växa, så lav har inte ramlat ner med nävern eller barken.
En växande träd rensar sig själv. Lav indigerar dåligt tillväxt men är ofarligt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Mossbeväxt björk

anersimyra  
#797545 I trädgårdar indikerar moss och lavtillväxt dåligt dränerad mark. Annars sprids lav och mossa via vinden och fäster på i stort sett allt som är tillgängligt och frodas om miljön är lämplig, det vill säga tillräckligt fuktig..💦💦🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Mossbeväxt björk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797578 Å då kan jag inflika att trädväxande mossor brukar kräva fuktigare miljöer än trädväxande lavar.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).