Trädslag

Framgångsrik bekämpning av aspkräfta?

1 inlägg 6352 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Framgångsrik bekämpning av aspkräfta?

Svendufva  
#732234Vintern 2020/21 märkte jag att jag hade fått aspkräfta på några av mina hybridaspar. Angreppen har nästan uteslutande uppstått på upp till 2 meters höjd och har regelmässigt startat i anslutning till en gren.

Jag läste allt material jag kunde komma över i ämnet, men det fanns inte mycket att läsa. Aspkräftan beskrevs som allt från försumbar till att ha förmågan att i stor utsträckning kunna döda hela bestånd. Inga förslag på verksamma motmedel mot angreppet beskrevs.

För säkerhets skull så tog jag i våras ner nästan alla träd med angrepp, kapade av det angripna stället och eldade upp dessa. I några fall, där angreppet bara var i inledningstadiet så kapade jag bort det mesta av den angripna veden.

Nu i höst visar det sig att de sparade träden verkar ha kunnat repa sig bra och inga synliga kvarvarande angrepp finns på dessa träd. Kanterna på det bortkapade områdets har även övervallats bra.

Om Aspkräfta (citat från tidningen skogen):

aspdyna, aspkräfta
(Entoleuca mammata) svampart som förekommer både på asp och hybridasp, framför allt lite klenare aspar i ett bestånd, där den orsakar kräftsår och röta på stammen och grenar. Infektionen kan ske antingen via sår som når till veden eller via basen på döende ettåriga skott. Den del av kronan som finns ovanför kräftsåret dör p.g.a. att vätsketransporten hindras eller att stammen bryts av. En gul-orange eller brun-orange fläck på barken är det första tecknet på infektion. Med tiden bildas oregelbundet avlånga kräftsår, ofta runt en grenstubbe. Bladen på sjuka aspar blir röda redan under sommaren och har vissnade blad som hänger kvar på trädet i ett år. Angreppen har ingen större skoglig betydelse.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).