Trädslag

Lärkträd

48 inlägg 48120 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#585933
isteskog skrev:Lärk kräver väl bra bonitet och rörligt grundvatten. Inte det problemet, Uffejohan?


Tror inte det, gammal inäga, möjligen lite platt och fuktigt, kanske borde dra ett dike i kanten, tack för synpunkten!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658912
Uvskogen skrev:
isteskog skrev:Gör inte samma misstag som mig, Uven! Jag trodde också att mina lärkar dött, planterade då gran i stället. Efter två år så var det lärk bredvid granarna.... fick röja bort de flesta av granarna i plantröjningen 🙃 Idag är det ett fint lärkbestånd som växer som tusan!! 😀


Vete tusan hur jag ska göra nu.
Har letat och hoppats på under men tyvärr så verkar lärkplanteringen misslyckats helt i sluttningen. Vi har letat men hittar endast ett fåtal. Jag tror att torkan förra året tog dom, de han inte rota sig ordentligt. Längst ner, där det planar ut utanför stängslet satte vi några stycken för jämförelse, de växer och trivas bra, toppskott på en 3 dm.
Innanför stängslet så förökar sig tallen sig bra på egen hand men jag vill ju ha lärk där i sluttningen.
Ska jag hoppas på att de göms som små plantor bland blad och gräs eller är det dags att beställa nya plantor till våren månne?


Ta mig tusan om det inte verkar som om den gode "isteskog" får rätt! Var uppe och kollade runt i planteringen där jag satte ny lärk i våras. De nya plantorna trivs utmärkt denna underbara skogssommar. Men ser också till min stora förvåning och glädje att flera plantor av den ursprungliga planteringen har kommit igen i år! De är inte så stora som de fåtal som överlevde sommaren 2018 med barr på, men tydligen har de överlevt på något sätt ändå och kommit igen i år! 😀
Nu regnade det så mycket så jag gick inte runt och kollade hur det ser ut över hela hektaren, men glad för de 4 jag såg!
(jo jag vet vilka som är planterade i år och vilka som sattes 2018. De i år sattes nämligen på väldigt utvalda platser som jag minns var. )

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

isteskog  
#658916 Ibland får en kanske rätt! Men man är ju inte som en viss potentat som hävdar att han alltid får rätt till slut ...... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).