Trädslag

Douglasgran – resultat från nya försök

16 inlägg 6981 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Douglasgran – resultat från nya försök

Torbjörn Johnsen  
#587629 En av exkursionspunkterna visade ett försök med Douglasgran i en drygt 10-årig plantering. Douglasgranen har planterats i ringa omfattning tidigare och det går att hitta bestånd på skånska gods. Däremot har det inte funnits något bra forskningsunderlag som stöd för en bredare introduktion av arten i Sverige.

Det här är en av en hel serie trådar från Föreningen Skogens Höstexkursion 2019. Här hittar ni de andra trådarna:
Från Föreningen Skogens höstexkursion 2019 (starttråd)
Avverkning i Nyckelbiotop och naturvärden i kulturlandskapet
Hur sköter man generell naturvårdshänsyn?
Barkborreåret 2019
Tallen och viltet


Kristina Wallertz från SLU presenterade de första resultaten från en försöksserie där sju olika provinienser av douglas har testats på ett antal försökslokaler i Sverige. Tre inlandsprovinienser och fyra kustprovinienser. Ett av försöken har anlagts i Steningaryd som vi besökte.

1568976655_skärmavbild_2019-09-20_kl._12.49.45.png


Frostkänslig
Douglas förekommer naturligt i västra delarna av Nordamerika där man pratar om en kustproviniens längst ut i väster och en inlandsproviniens längre in i landet. I Tyskland och Frankrike har douglas planterats sedan lång tid tillbaka. Tidigare erfarenheter i Sverige har visat att den kan vara svår att etablera p g a sin frostkänslighet i yngre åldrar. Därför har plantavgång och dödlighet varit en viktig del att mäta i försöken.

1568976655_skärmavbild_2019-09-20_kl._12.50.12.png


Efter sex år i fält har mellan 50-60% av plantorna av kustproviniens överelevt i hela försöksserien och ca 70% av plantorna med inlandsproviniens. Dödligheten för inlandsproviniensen mostavarar i stort sett avgången för den gran som finns med i försöksytorna. I Steningaryd (dygt 200 m ö h) var avgången större än medel.

Hög tillväxt
Efter sex växtsäsonger var det ganska liten skillnad i höjdtillväxt mellan kust- och inlandsprovinienserna men något högre för kustprovinienserna. Nu hade försöket i Steningaryd mätts upp igen efter ytterligare fyra växtsäsonger (totalt 10 år) och då kan man se att kustproviniensen drar iväg och idag snittar en knapp meter högre. Douglasgranarna i Steningaryd växer hittills i samma takt som den inblandade granen men då ska man veta att det granen är av bästa tänkbara skogsodlingsmaterial.

1568976655_skärmavbild_2019-09-20_kl._12.50.28.png


Varför douglasgran?
Vad finns det då för anledning att välja douglas? Och vad finns det för skäl att låta bli? En anledning kan vara att bättre matcha ett varmare klimat. Douglas växer bra länge söderut i Europa och borde därmed kunna trivas i Sverige även om det blir varmare. En form av riskspridning helt enkelt.

Douglas producerar också ett värdefullt virke. Det kallas för ”Oregon pine” i trävaruhandeln och är ett formstabilt, beständigt och vackert virke.

När det gäller olika skaderisker så är douglas relativt stormkänslig som ung men möjligen stabilare som äldre träd. Trädslaget är rötbeständingt som virke betraktat men det finns idag inga garantier för att douglas inte blir drabbat av rotröta. När det gäller barkborreangrepp så är det enligt forskarna svårt att uttala sig om men i de enstaka försök som gjorts visar sig granbarkborren även gå på douglasgranen.

Södra inte redo för douglas
I diskussionen kring douglas markerade Södra att man inte var redo för en storskalig introduktion av trädslaget i dagsläget utan mer forskning behövs.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Skogshenke  
#692350 Douglas gran borde vara ett intressant träd att odla. Virkeskvaliteten ska vara i princip bättre än vår egna gran samt så blir de enormt stora.
Har köpt lite frön och ska prova och se hur de tar sig.

Avatar Fallback

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

jannee  
#692364 Jag har provat med Douglasgran.
Totalt MISSLYCKAT.
Först ÄLSKAR rådjuren denna gran.
Älgen är också förtjust i att massakrera detta träd.
De som sedan klarar detta utsätts för kronhjorten, fejar eller gnager sönder stammen.
Kvarvarande växer otroligt bra, en tid, men är veka i stammen, liknar i mångt och mycket björk som står för tätt.
M.a.o. med lite väl mycket blötsnö står de som sprättbågar, de böjs ned och blir senare krokiga.
Men försök du, hägna in eller bespruta dem tills de är minst 5 meter höga.
Det är nu över 30 år sedan jag gjorde "experimentet", planterade 1 000 st, hjälpplanterade senare sticklingar gran och nu står det några Douglas bland granarna, men de är INTE större än de senare satta sticklingarna.
Kanske fel bonitet är endast en s.k. G 30

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Josephine  
#692373
1609965056_ta9.jpg


De är fina. :-) Dessa växer i arboretumet här nere i söder. Fråga mig inte hur de höll viltet borta, det var före min tid....

1609965133_emilycarr.jpg


Emily Carr (Canadensisk konstnär) tyckte om att måla dem.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Skogshenke  
#692375
jannee skrev:Jag har provat med Douglasgran.
Totalt MISSLYCKAT.
Först ÄLSKAR rådjuren denna gran.
Älgen är också förtjust i att massakrera detta träd.
De som sedan klarar detta utsätts för kronhjorten, fejar eller gnager sönder stammen.
Kvarvarande växer otroligt bra, en tid, men är veka i stammen, liknar i mångt och mycket björk som står för tätt.
M.a.o. med lite väl mycket blötsnö står de som sprättbågar, de böjs ned och blir senare krokiga.
Men försök du, hägna in eller bespruta dem tills de är minst 5 meter höga.
Det är nu över 30 år sedan jag gjorde "experimentet", planterade 1 000 st, hjälpplanterade senare sticklingar gran och nu står det några Douglas bland granarna, men de är INTE större än de senare satta sticklingarna.
Kanske fel bonitet är endast en s.k. G 30


Tack för informationen, tänker börja med bara några stycken som test, köpte 250 frön. Tycker det är kul att prova för kunskap för framtiden. Med bara några så kan man skyddade dem lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Sne4  
#692440 kommer du att prova inland eller kustvarianten?

Kustvarianten tål inte riktigt låga temperaturer men har högre tillväxt. Det blev för mycket vågspel för min del i Sörmland. Hade jag provat hade dock blivit inlandsvarianten.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692448 Har Douglas hemma på Tåndemåla 250 m öh. Vintern 2014 knäckte de flesta då det var -27 grader 28/3. Den kylan knäckte för övrigt blåbärsriset och de flesta gröna växter med då.
I övrigt funkar den bra som ett inblandnings trädslag. Vilt och frost är ett problem. I Ljungby har vi Douglas i inblandning med både lärk och gran även ett mindre bestånd rent som vi besökte på exkursionen i våras med sfo. Finns nog lite bilder där från träffen med sfo

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

skogshare  
#692459 Eftersom douglasgranen är både frostkänslig och skuggföredragande bör den planteras under någon form av skärm och / eller på mark med något kuperad mark med god frostavrinning. Som jag minns det använder tyskarna douglasgranen på i första hand bra, väldränerade  tallboniteter med betydligt bättre tillväxtresultat än för tallen. På kvalitetssidan bör nämnas att douglasgranen redan tidigt börjar utveckla en mycket hård vackert röd kärna. I Danmark, Tyskland och Frankrike används douglasgranen en hel del och därifrån bör finnas åtskillig värdefull kunskap att hämta och sammanställa från både skogsbruks- och förädlingssidan.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Älgfoderodlare  
#692464
skogshare skrev:Eftersom douglasgranen är både frostkänslig och skuggföredragande bör den planteras under någon form av skärm och / eller på mark med något kuperad mark med god frostavrinning. Som jag minns det använder tyskarna douglasgranen på i första hand bra, väldränerade  tallboniteter med betydligt bättre tillväxtresultat än för tallen. På kvalitetssidan bör nämnas att douglasgranen redan tidigt börjar utveckla en mycket hård vackert röd kärna. I Danmark, Tyskland och Frankrike används douglasgranen en hel del och därifrån bör finnas åtskillig värdefull kunskap att hämta och sammanställa från både skogsbruks- och förädlingssidan.


Jag har som sagt just försöksodling med blå Douglas ( inlandsvarianten ) i skärm. Sluttande Sv läge, 450 möh växtzon 7. Vi har haft som kallast - 39,7 för 2 år sedan, det klarade de flesta plantorna utan problem. Mycket tack vare att det också då var mycket snö. Ingen fejning än då alla plantor har ett fejningsskydd. Hur det nu går med betet när de kommer över fejningsskyddet återstår att se. Hoppas att skärmen som består av 10.000 - tals Asp, Sälg o Björk får ta den biten. Upplever att "nya" trädslag här uppe inte blir betade så mycket. det är mest fejning som är problemet. Har ju både Lärk o Ek som knappt betats alls. De verkar ha haft sina första etableringsår o i fjol började en del sätta bättre fart. får se nu till sommaren hur det går. Kommer även att utöka denna plantering med Grå Douglas.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

skogshare  
#692468
Älgfoderodlare skrev: Jag har som sagt just försöksodling med blå Douglas ( inlandsvarianten ) i skärm. Sluttande Sv läge, 450 möh växtzon 7. Vi har haft som kallast - 39,7 för 2 år sedan, det klarade de flesta plantorna utan problem. Mycket tack vare att det också då var mycket snö. Ingen fejning än då alla plantor har ett fejningsskydd. Hur det nu går med betet när de kommer över fejningsskyddet återstår att se. Hoppas att skärmen som består av 10.000 - tals Asp, Sälg o Björk får ta den biten. Upplever att "nya" trädslag här uppe inte blir betade så mycket. det är mest fejning som är problemet. Har ju både Lärk o Ek som knappt betats alls. De verkar ha haft sina första etableringsår o i fjol började en del sätta bättre fart. får se nu till sommaren hur det går. Kommer även att utöka denna plantering med Grå Douglas.


Eftersom den är den gröna kustvarianten- viridis - som är den mest snabbväxande vore det också också spännande att här få med ev. erfarenheter av den från olika landsdelar / förhållanden, även om jag har svårt att tro att den kan passa hos dig, "Älgfoderodlare".

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Älgfoderodlare  
#692470
skogshare skrev:
Älgfoderodlare skrev: Jag har som sagt just försöksodling med blå Douglas ( inlandsvarianten ) i skärm. Sluttande Sv läge, 450 möh växtzon 7. Vi har haft som kallast - 39,7 för 2 år sedan, det klarade de flesta plantorna utan problem. Mycket tack vare att det också då var mycket snö. Ingen fejning än då alla plantor har ett fejningsskydd. Hur det nu går med betet när de kommer över fejningsskyddet återstår att se. Hoppas att skärmen som består av 10.000 - tals Asp, Sälg o Björk får ta den biten. Upplever att "nya" trädslag här uppe inte blir betade så mycket. det är mest fejning som är problemet. Har ju både Lärk o Ek som knappt betats alls. De verkar ha haft sina första etableringsår o i fjol började en del sätta bättre fart. får se nu till sommaren hur det går. Kommer även att utöka denna plantering med Grå Douglas.


Eftersom den är den gröna kustvarianten- viridis - som är den mest snabbväxande vore det också också spännande att här få med ev. erfarenheter av den från olika landsdelar / förhållanden, även om jag har svårt att tro att den kan passa hos dig, "Älgfoderodlare".


Nu handlar väl kanske inte bara tanken om hur vi ska få fram virke i tillräcklig mängd, om hur snabbväxande de träd är som vi ska odla i en förändrad framtid. Det kan ju också handla om hur härdiga o motståndskraftiga de kan vara mot de ev. skador o sjukdomar vi kan få i framtiden med ett förändrat klimat. Så mina försök med bl.a. Douglas handlar ju till viss del om även det. Men där har jag ju även Sitka som ex., där många i S. sverige fortfarande pratar om en frostkänslig art. Men att mina klarar av detta här uppe. Ingen har dött r.t. frost eller kyla. Kan jag få Douglas att svara på samma sätt, så blir ju intresset för att ta sticklingar eller frö inför framtiden, precis lika intressant som hur snabbt de växer. Det avgörande blir då istället ATT de växer, oavsett väder o påverkan av annat. Så tänker jag.

Avatar Fallback

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

jannee  
#692471 Om Douglasgranen överlever kommer trädets optimala tillväxt att ske först vid en ålder runt 80 till 100 år, man få verkligen tänka långsiktigt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Älgfoderodlare  
#692476
jannee skrev:Om Douglasgranen överlever kommer trädets optimala tillväxt att ske först vid en ålder runt 80 till 100 år, man få verkligen tänka långsiktigt :smile:


O då är vi väl helt klart i det man skulle kunna beskriva som framtiden ? ! Förändrad eller inte ? ! Jag försöker då i alla fall på fler än ett sätt att förebygga / föregå de ev. neg. konsekvenser som kan drabba mig i ett förändrat framtida klimat med det jag kan skapa redan idag. Hur många tänker så ? I de flesta trådar ser jag få tecken på det. Sen kan man ju undra varför jag började med detta förändringsarbete för snart 30 år sedan ? ! Kan det vara för att skogsbruk är just långsiktigt ? Men vi har ju lite olika synsätt o omvärldsuppfattningar på vad skog o skogsbruk är. Inget dåligt i det. Skillnaden blir ju hur det kommer att drabba eller gynna oss i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Skogshenke  
#694372
jannee skrev:Om Douglasgranen överlever kommer trädets optimala tillväxt att ske först vid en ålder runt 80 till 100 år, man få verkligen tänka långsiktigt :smile:

Såg på Youtube exempel på Douglas gran som var 80 år och en diameter av ca 1 meter, exemplet var dock extremt och det var därför man visade dessa träd. Varför man visste att de var 80 år var för hela skogen hade brunnit ner för 80 år sedan. Ska se om jag hittar filmen igen.

Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

skogshare  
#694658
Älgfoderodlare skrev: Nu handlar väl kanske inte bara tanken om hur vi ska få fram virke i tillräcklig mängd, om hur snabbväxande de träd är som vi ska odla i en förändrad framtid. Det kan ju också handla om hur härdiga o motståndskraftiga de kan vara mot de ev. skador o sjukdomar vi kan få i framtiden med ett förändrat klimat. Så mina försök med bl.a. Douglas handlar ju till viss del om även det. Men där har jag ju även Sitka som ex., där många i S. sverige fortfarande pratar om en frostkänslig art. Men att mina klarar av detta här uppe. Ingen har dött r.t. frost eller kyla. Kan jag få Douglas att svara på samma sätt, så blir ju intresset för att ta sticklingar eller frö inför framtiden, precis lika intressant som hur snabbt de växer. Det avgörande blir då istället ATT de växer, oavsett väder o påverkan av annat. Så tänker jag.


@Älgfoderodlare, givetvis bör utgångspunkten vara, att alla nya trädslag / plusvarianter som introduceras, på goda grunder, ska anses ha förutsättningar att väl klara av både de mikro- och makrovillkor, som gäller på de nya ståndorterna. Samtidigt ska snabb tillväxt inte vara ett självändamål, men måste ändå betraktas som en betydande klimat- och värdemässig fördel, vilket i det senare fallet dock förutsätter att den snabbare tillväxten inte på ett avgörande sätt resulterar i sämre virkeskvalité. Sedan gäller det ju också att avsättningen för sortimenten från de nya trädslagen bedöms ha en god framtida avsättningspotential. Slutligen kan nya trevliga trädslag också bidra till en mer variationsrik skog med många fördelar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).