Trädslag

Tätt stående ekar på tilltänkt tomt

9 inlägg 4674 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Tätt stående ekar på tilltänkt tomt

repseJ  
#543040Hej,

Nu kommer en fråga till skogsforums alla experter.

Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle posta i, hoppas det är rätt!

Vi har fått möjlighet att köpa en tomt i en lite skogsdunge på farmors gamla gård.

Jag skall precis i dagars börja ta ner träden i skogsdungen... Björken som står tätt som tusan har inga som helst grenar nere på stammarna utan enbart uppe i kronan.

Nu till min fråga, lite längre upp på en liten slänt finns en liten ek-samling, tre-fyra av ekarna står med ett mellanrum av ca 1,5 - 2,5 meter mellan varandra. Ekarna som står tätast har enbart grenar på motsatt sida om varandra, detta tolkar jag som typiskt dåligt.
Får jag lov att avverka dessa ekar?
Miljö-förvaltningen har gjort ett uttalande i ärendet, dom har skrivit såhär:
"Sydväst om berghällen växer ett antal äldre ekar. Det är svårt att utifrån bifogad nybyggnadskarta med inritat förslag till ny placering av huset avgöra hur nära ekarna huset föreslås ligga. Vi anser att en naturvårdskunnig certifierad arborist behöver anlitas för att beskriva hur ekarna kan leva kvar här långsiktigt trots byggnationen. Även påverkan av ekarna under byggprocessen måste undvikas."

Hur är era spontana tankar kring detta?

Tack på förhand

// repseJ

TS

Re: Tätt stående ekar på tilltänkt tomt

Ferguson system  
#543051Min første tanke er at du ikke skal felle eikene når det er skrevet på den måten siden du da mest sansynlig vil bli erstattningspliktig. Ut i fra det som står, så må du også ha en plan for å bevare eikene, både før og etter byggeprosessen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#543055Står ekarna på din tomt så finns det enligt din beskrivning restriktioner i området? Jag gissar rent spontant att området är K märkt, eller att andra lokala bestämmelser reglerar vad som får göras med träden?

Användarvisningsbild

repseJ  
#543088Hej och tack för input!
Det står inte skrivet någonstans att det är k-märkt el. liknande.
Jag kan tyda det mest som rekommendationer... Men att kontakta en cert. arborist känns ju absolut som ett första lämpligt steg!

/ repseJ

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543093Det känns mer som en önskan än ett beslut? Frågan är om det är något de tycker vore bra, eller om det är något de kräver (och kan kräva) att du tar hänsyn till.

Sen är en träddunge så mycket vackrare och mer lättskött en en plan gräsmatta...
Senast redigerad av Mangan ons 09 jan 2019, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#543136Var i landet? Bygglov beviljat? Tomt avstyckad?

Användarvisningsbild

repseJ  
#543140I Göteborg, förhandsbesked beviljat. Tomtavstyckning påbörjad... 🙂

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543145Håller med Mangan, det låter som en önskan och inget beslut. Skulle det vara ett beslut så är det läge att fråga myndigheten om vilket lagrum de hänvisar till för sin inskränkning.

Så länge ekarna är under 1m diameter i brösthöjd så åtnjuter de inget skydd och då är det fritt för ägaren att förfoga över dem.

Bifogar utdrag från min hemkommun som jag fick inför ett nyodlingsprojekt.
1547014421_ek.png

Användarvisningsbild

anersimyra  
#543148Ja då så, på din egen tomt gör du som du vill.. :ymparty: och det även om ekarna vore tio meter i diameter. Så länge träden inte är naturminnesmärkta är det fritt fram att själv bestämma över åtgärder. Och ett eventuellt skydd av träden ska begäras av trädägaren till LS, ingen utomstående kan på eget bevåg göra detta utan trädägarens önskan. Angående ekarna med krona enbart på ett håll p.g.a att de står tätt, ek är ett trädslag som utmärkt väl klarar att samexistera med sina ekgrannar och har förmåga att bilda en frisk enhet, så att säga... :-bd

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).