Odlingsförsök med nya arter av barrträd.

Svara  27 inlägg  1099 visn.  5 följer

Re: Odlingsförsök med nya arter av barrträd.

#537441 Intressant, ser fram emot fler bilder av dina plantor nästa sensommar / Ulf

Användarvisningsbild

bdulf skrev:Intressant, ser fram emot fler bilder av dina plantor nästa sensommar / Ulf

-Ja, det går väl att göra årlig uppföljning. När nu själva etableringsåren är förbi kan man ju börja hoppas på lite mer
i tillväxt. Man ser ju skillnad på det som hänt med Sitkan o Lärken under de 3 senaste åren. Sen får jag ju räkna med att vissa arter inte kommer att ha det så lätt. De som inte är härifrån, VEM skulle med tvång vilja bo i Härjedalen o veta att du ALDRIG kan ta dig därifrån ? :lol:

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare skrev:
bdulf skrev:Intressant, ser fram emot fler bilder av dina plantor nästa sensommar / Ulf

-Ja, det går väl att göra årlig uppföljning. När nu själva etableringsåren är förbi kan man ju börja hoppas på lite mer
i tillväxt. Man ser ju skillnad på det som hänt med Sitkan o Lärken under de 3 senaste åren. Sen får jag ju räkna med att vissa arter inte kommer att ha det så lätt. De som inte är härifrån, VEM skulle med tvång vilja bo i Härjedalen o veta att du ALDRIG kan ta dig därifrån ? :lol:

Ja, ändå imponerande att Sequoia Giganteum har klarat sig so far så högt upp i landet!

Användarvisningsbild

erpa skrev:
Älgfoderodlare skrev:

Ja, ändå imponerande att Sequoia Giganteum har klarat sig so far så högt upp i landet!

Alla 7 plantorna jag har lever ju än så länge.

TS

#537458 Kul med bilder och att höra om dina olika trädslag!

Jag har planterat Douglas granar och Picea Lutzii under björkskärm i år. Får se hur de artar sig. Några mil inåt landet i höjd med Umeå.

Användarvisningsbild

Icegrip skrev:Kul med bilder och att höra om dina olika trädslag!

Jag har planterat Douglas granar och Picea Lutzii under björkskärm i år. Får se hur de artar sig. Några mil inåt landet i höjd med Umeå.

Var har du fått tag på dina Douglas plantor ? Har försökt med Gideå men de hade inga. Har köpt lite mer frön från NV USA i år, men det ska ju finns de som för Blå Douglas i Sverige också.

TS

#537474 Jag fick dessa av en jobbarkompis som plockat småplant. Det finns ett mäktigt bestånd Douglasgran vid Kramfors, tror övre höjds träd är 35-40m. Vill du veta koordinater så kan jag ta reda på det.

Du kan också köpa av Skadom plantskola.

Användarvisningsbild

#537499 Det är ju lite kul o billigare att plocka redan uppkommen plant. Vi har ju en försöksplantering även i Rättvik, men den har jag inte lyckats klura ut var den ligger.
Var ligger Skadom plantskola då ?

TS

#537527 Tror skadom ligger i närheten av sollefteå

Användarvisningsbild

Sandström87 skrev:Tror skadom ligger i närheten av sollefteå

Tackar för det ! Ska kolla med dom inför nästa års plantering.

TS

Användarvisningsbild

Sandström87 skrev:http://www.skadom.se/?page_id=467

Perfekt ! Man får tacka !

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd ! av Älgfoderodlare - tor 13 okt 2016, 00:46
i Föryngring

12
16 svar
5164 läst
av Älgfoderodlare     
mån 03 dec 2018, 19:18
Ovanligare barrträd av HÖGS - ons 03 apr 2013, 15:19
i Föryngring
7 svar
4411 läst
av HÖGS     
mån 08 apr 2013, 19:52