Trädslag

Mycket märkligt.

8 inlägg 5433 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mycket märkligt.

MDin  
#515099 Den här granen passerar jag i stort sett varje dag då vi, hustrun, jag och hunden tar en tur på ägorna. När vi passerar granen är den full av liv och välmående. Helt plötsligt ser jag från altanen att den är brun i toppen och nästa dag är den heldö. C:a fyra metersgran som står lite trångt men var jättefin. Vad har hänt??? Har inte sett något liknade på mina 50 år som skogsägare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket märkligt.

MDin  
#515101
MDin skrev:Den här granen passerar jag i stort sett varje dag då vi, hustrun, jag och hunden tar en tur på ägorna. När vi passerar granen är den full av liv och välmående. Helt plötsligt ser jag från altanen att den är brun i toppen och nästa dag är den heldö. C:a fyra metersgran som står lite trångt men var jättefin. Vad har hänt??? Har inte sett något liknade på mina 50 år som skogsägare.


Vad tog bilden vägen???En gång till!
IMG_4148.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket märkligt.

Hema  
#515102
MDin skrev:Den här granen passerar jag i stort sett varje dag då vi, hustrun, jag och hunden tar en tur på ägorna. När vi passerar granen är den full av liv och välmående. Helt plötsligt ser jag från altanen att den är brun i toppen och nästa dag är den heldö. C:a fyra metersgran som står lite trångt men var jättefin. Vad har hänt??? Har inte sett något liknade på mina 50 år som skogsägare.

Du glömde bilden?

Avatar Fallback

Re: Mycket märkligt.

Brorsan  
#515112 Är det barr på dom nedersta grenvarven eller är det någon gran bredvid ?

Avatar Fallback

Mycket märkligt.

MDin  
#515117
Brorsan skrev:Är det barr på dom nedersta grenvarven eller är det någon gran bredvid ?
Det är en gran bredvid.
Finns inte ett enda barr på granen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket märkligt.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515162 Jag har sett en likadan. Tätt gransnår med en öppning där det fram till förra året stod EN fin välformad oträngd gran, i år är den brun och alla runt omkring välmående.

Användarvisningsbild

Re: Mycket märkligt.

dotcom  
#515166 Kan mycket väl vara angrepp av honungsskivling, det brukar bli sådär.
https://epi-resurs.slu.se/SkogsSkada/sk ... agnosID=41

Avatar Fallback

Re: Mycket märkligt.

MDin  
#515168 Blir lite fundersam då författaren heter BARKlund!?!?
Intressant läsning, det blir att kolla upp.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).