Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Timmerbilsnostalgi

33 inlägg 20586 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerbilsnostalgi

halvproffs  
#96867 Du ser fel, du har inte förflyttats 50 år tillbaka i tiden. Fick äran att följa med på en tur med timmer EPAN.

Detta är Br. Marcusson som älskar gamla rejäla saker av allahanda slag.
[url]
Jakt,traktor o övrigt 052.jpg
[/url]
Tänkte att detta måste sparas för att omvärlden får se hur det kunde se ut förr på ett ungefär

Är ju inte helt tidstypiskt men nästan
[url][/url]
Nu var det fullt nu åker vi. Full gas i motluten annars storknar sexan i Volvon



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Timmerbilsnostalgi

halvproffs  
#96868 Tyvärr blev det fel på det mesta ska försöka senare om jag ev. förstår mig på att lägga in bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97307 jag lovar att jag ska göra mitt bästa för att scanna av gamla foton och återkomma i denna tråd , detta är jag skyldig att göra , för farfar min :geek: garanterat ett av de äldsta åkerierna i västernorrland , nu är det "efterkrigstiden" vi snackar ... den tiden det var svårt att få tag på däck då gummihjulen gjort entre , och då smidde min farfar järnringar runt däcken för att slippa problem med lastbilarna , ..och körning fanns det :-) ... på den tiden var folket glada för dagens mat , då fanns det inga "socialfall" och annat skit som y.e.x "rosengård" ... det var små dansbanor i varje socken , och min farfar hade 2 st Plyhmot taxi bilar .. men mer och mer gods ..

(kommer foton på gengasbilar / övrigt ) :-)

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilsnostalgi

halvproffs  
#97335 Hej Spindeln! Kul att det var någon som reagerade på den misslyckade tråden. Ska göra ett nytt försök att lägga in bilderna om intresse finnes!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Mickev  
#97379 spindeln: Ja då känns ju "vårat" åkeri (de jag är anställd på alltså) ungt då vi startade i början av 60talet. Men däremot grannåkerit Grundbergs startade kring 45-46 och på deras hemsida finns några trevliga bilder.
http://www.grundbergs.se/historik.html

Ser fram emot bilder från dig spindeln.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97678
Mickev skrev:spindeln: Ja då känns ju "vårat" åkeri (de jag är anställd på alltså) ungt då vi startade i början av 60talet. Men däremot grannåkerit Grundbergs startade kring 45-46 och på deras hemsida finns några trevliga bilder.
http://www.grundbergs.se/historik.html

Ser fram emot bilder från dig spindeln.


härligt att se din länk "mickev" :-bd detta är bra ! .. då finns det folk kvar i branschen som har vett att ta betalt för sina tjänster B-)

(tyvärr så har jag inte haft tid , + att en del bilder ligger otillgängliga för mig )

men bilder kommer ! tidsnog , och dessa laddar jag upp i denna tråd , med några få ord /bild

väl mött i trafiken / forumet "mickev"

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Mickev  
#97689 Jajamensan... man kan väl säga att chefen min... får han inte vettigt betalt för en körning brukar han hällre låta bilen stå. Det är ju så det ska fungera... tyvärr är ju inte alla åkerier av samma "modell". Självklart förstår jag att det är dyrt att ha en bil ståendes och är man ett litet åkeri med ett inte alltför stort överskott så gäller det att hålla igång bilen om man vill fortsätta... önskar bara att dessa inte "säljer sin tjänst till underpris".

Har suttit och försökt få någon ordning på bilderna på datorn och jag hittade faktiskt en bild på en av våra gamla volvosar. Den fanns kvar hos oss när jag började men såldes för några år sedan då den igentligen bara stod ivägen då den aldrig startades och kördes med. Men en dag startade dom upp den och sålde den. Efter nått halvår eller år dök den upp på blocket och jag passade på att spara en bild (eftersom jag inte fotade den medans den fortfarande fanns kvar på åkeriet). Ni får ursäkta att det inte är en timmerbil utan en plogbil. Ni får väl scrolla förbi den snabbt ;) Men den har iallafall kvar en kran samt krankonsoll bakpå.

4053189676.jpg

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98102
Mickev skrev:Jajamensan... man kan väl säga att chefen min... får han inte vettigt betalt för en körning brukar han hällre låta bilen stå. Det är ju så det ska fungera... tyvärr är ju inte alla åkerier av samma "modell". Självklart förstår jag att det är dyrt att ha en bil ståendes och är man ett litet åkeri med ett inte alltför stort överskott så gäller det att hålla igång bilen om man vill fortsätta... önskar bara att dessa inte "säljer sin tjänst till underpris".

Har suttit och försökt få någon ordning på bilderna på datorn och jag hittade faktiskt en bild på en av våra gamla volvosar. Den fanns kvar hos oss när jag började men såldes för några år sedan då den igentligen bara stod ivägen då den aldrig startades och kördes med. Men en dag startade dom upp den och sålde den. Efter nått halvår eller år dök den upp på blocket och jag passade på att spara en bild (eftersom jag inte fotade den medans den fortfarande fanns kvar på åkeriet). Ni får ursäkta att det inte är en timmerbil utan en plogbil. Ni får väl scrolla förbi den snabbt ;) Men den har iallafall kvar en kran samt krankonsoll bakpå.

4053189676.jpg


Hej! "mickev" , fin bild ! och jag har i skrivande stund letat fram foton , på den första riktiga timmerbilen en volvo G89 med bure släp 3 travar som SUNDFRAKT "för norrskog" ... numera "struntfrakt" hade :-) vi kom på kant , man får inte ha egen trailer o.s.v på den tiden Puuh!

bilderna kommer ! .. men de fina bilderna missade jag ytterligare en gång , (ligger i kassavalv ) då far drog iväg på räkfrossa ikväll :-)

jag hade planerat att göra en samlad attack mot forumet och scanna av alla bilder ikväll , men det får bli imorrn ;-)

appropå lastbilar ! ..och sånt ... är det nån på träffen i bjurholm / näsmark ? .. hade vela åke dit

bilerna kommer ! :-)

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Mickev  
#98104 Äshfasen, va näsmark trophy idag... vilken miss, jag som ska till indal och glutta på massa gamla maskiner.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98169 eehh!

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98170 det var bättre förr

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98171 och nog är det så.. för då var det svårare att "mygla " och "knulla runt" med alla anbud ,,

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98172
ScannedImage-4.jpg

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98173 en bild ... det blir flera ..

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98174 kanske detta väcker många minnen ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).