Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skogsjan 895

47 inlägg 28392 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59374 satan så grym den ser ut, denna kommer ju gå fram överallt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59383
skogsjan695xl skrev:satan så grym den ser ut, denna kommer ju gå fram överallt.



Min första tanke när jag såg den upphissad var: JÄKLAR, kör man med den så högt uppe i skogen? Eller där är någon typ av arbetsläge som den alltid håller?

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59387
kjugekarlsson skrev:
skogsjan695xl skrev:satan så grym den ser ut, denna kommer ju gå fram överallt.



Min första tanke när jag såg den upphissad var: JÄKLAR, kör man med den så högt uppe i skogen? Eller där är någon typ av arbetsläge som den alltid håller?



Höjden över marken bestämmer man själv, Men normalt ska man väl ha ca halva slaglängden på kolvarna ute om maskinen står plant.För att allt ska fungera optimalt. Just på dom här bilderna är den lite onödigt högt upp och det beror på att efter ombyggnationen så så blev den högre bak än fram, Orginal så lutade den bakåt när man körde upp den i topp men nu lutar den framåt när man kör den i topp.
Alltså blir den hög som en jävel nu för tiden 😡 och jag har inte hunnit vänja mig med den nya körstilen därför hamnar jag lite högt upp rätt som det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59391
skogsjan695xl skrev:satan så grym den ser ut, denna kommer ju gå fram överallt.


Ja man kan ju hoppas det :grin: Det känns då när man åker att den har ett grymt bett i backen och bärigheten borde ju som sagt va helt ok. Det är väl om drivningen orkar med som är den stora frågan, Nu är det ju så att någon hurtig norrman skojat till det lite med drivchockerna så drivtrycket är 520 bar x_x så där finns det då inget mer att hämta :| Nästa steg om det visar sig att det är svag när det är brant blir att dreva ned boggierna 3 kugg på drivdrevet \:D/ Jätte rolig grej att göra på en fredag eftermiddag.
Senast redigerad av 495 xl fre 22 maj 2009, 23:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59392 Okej, så man får alltid sitta och hålla koll på höjden när man kör då? :|

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59393
kjugekarlsson skrev:Okej, så man får alltid sitta och hålla koll på höjden när man kör då? :|


Nejdå du kör upp den till den höjd du vill ha sen är det bar å åk :lol: Men luta den åt olika håll det får man fixa själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59405 Det är att fint med pendelarmar, man blir att överlägsen, om inte jag miss minner mig så är väll driften på den gröna lite ´´starkare´´ än på de gula, ej helt säker. Men om man drevar ner dom blir de ruggiga, vet inte om den jag körde var det men den var perfekt inställd i driften, gick mestadels överallt.
Är riktigt sugen på att köpa den gamla Skogsjanen som jag körde, visserligen 20tusen timmar men den går klockrent. Får den till ett bra pris också, vore kul att ha och göra i ordning så den blir som ny. Det är ju bland de sista gröna så den har iaf valvad ruta och minispak och så.
När är man välkommen på ett besök för kort och film? Detta är ju en skapelse som måste förevigas.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59428
skogsjan695xl skrev:Det är att fint med pendelarmar, man blir att överlägsen, om inte jag miss minner mig så är väll driften på den gröna lite ´´starkare´´ än på de gula, ej helt säker. Men om man drevar ner dom blir de ruggiga, vet inte om den jag körde var det men den var perfekt inställd i driften, gick mestadels överallt.
Är riktigt sugen på att köpa den gamla Skogsjanen som jag körde, visserligen 20tusen timmar men den går klockrent. Får den till ett bra pris också, vore kul att ha och göra i ordning så den blir som ny. Det är ju bland de sista gröna så den har iaf valvad ruta och minispak och så.
När är man välkommen på ett besök för kort och film? Detta är ju en skapelse som måste förevigas.


jag hör av mig när vi kommit igång på jobb med den då är det bara att dyka upp \m/

Den gamle janen du körde var befinner sig den??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59449 okey, den gamla jag har stått hemma hos ägaren sen januari ifjol, vi skulle byta en packbox på hydraulpumpen, och när jag skruvade ut den så var den hylsan som sitter på där lös och ut sliten så axeln på pumpen blev skrot. Jag han och sluta på detta företag innan han fick alla grejer och han som har den har ingen lust eller tid att skruva så den står med halvrenoverad pump på backen i verkstaden. Sen så uppkom en liten brand i ett däck när de lagad en skopa till en grävmaskin.
Inget allvarligt hände då.
Men jag ska åka till han nån helg så ska vi fixa ihop den. Så då ska den väll gå för fullt igen.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59493
skogsjan695xl skrev:okey, den gamla jag har stått hemma hos ägaren sen januari ifjol, vi skulle byta en packbox på hydraulpumpen, och när jag skruvade ut den så var den hylsan som sitter på där lös och ut sliten så axeln på pumpen blev skrot. Jag han och sluta på detta företag innan han fick alla grejer och han som har den har ingen lust eller tid att skruva så den står med halvrenoverad pump på backen i verkstaden. Sen så uppkom en liten brand i ett däck när de lagad en skopa till en grävmaskin.
Inget allvarligt hände då.
Men jag ska åka till han nån helg så ska vi fixa ihop den. Så då ska den väll gå för fullt igen.


Ja jag vart lite nyfiken för det fanns en 695 med nya hytten i torsby till salu förra året men den blev visst slaktad :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59553
495 xl skrev:
skogsjan695xl skrev:okey, den gamla jag har stått hemma hos ägaren sen januari ifjol, vi skulle byta en packbox på hydraulpumpen, och när jag skruvade ut den så var den hylsan som sitter på där lös och ut sliten så axeln på pumpen blev skrot. Jag han och sluta på detta företag innan han fick alla grejer och han som har den har ingen lust eller tid att skruva så den står med halvrenoverad pump på backen i verkstaden. Sen så uppkom en liten brand i ett däck när de lagad en skopa till en grävmaskin.
Inget allvarligt hände då.
Men jag ska åka till han nån helg så ska vi fixa ihop den. Så då ska den väll gå för fullt igen.


Ja jag vart lite nyfiken för det fanns en 695 med nya hytten i torsby till salu förra året men den blev visst slaktad :???:


Okey, den såg jag när den var till salu, tror inte den blev slaktad, det var ju exakt sån jag körde, bara att vi hade 700hjul och 750.
Men iaf, den maskin tror jag går med ett klipp nu, ska vara en skogsjan som går runt torsby som har klipp.
Men den får man säkert se nån gång, ska väll börja jobba i torsby snart.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#59568
skogsjan695xl skrev:
Okey, den såg jag när den var till salu, tror inte den blev slaktad, det var ju exakt sån jag körde, bara att vi hade 700hjul och 750.
Men iaf, den maskin tror jag går med ett klipp nu, ska vara en skogsjan som går runt torsby som har klipp.
Men den får man säkert se nån gång, ska väll börja jobba i torsby snart.


Jo det stämmer har kollat lite bättre nu och den går runt torsby med ett bräcke klippaggregat.
Anledningen att jag trodde den blev slaktad var att ägarn hadde sitt lägsta pris och under det skulle den skrotas, Sen när jag var och bryllade runt hos koppom så fanns det en 695 med nya hytten nerplockad där så jag la väl ihop 1+1. men det var ju kul att den lever änn :smile:

Du kanske vet vem som har haft "donatorn" till min 695:a det var en 695 som hadde gått alldeles i närheten av koppom maskin, Borde va i närheten av dig.

Har bytt midjekabeln i dag å den va full i vatten så där satt den (nog) har inte provkört än men som sagt vore konstigt om det skulle funka som det där såg ut :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#59597 okey, ja jag såg en 695 några gånger häromkring med ett HH agg men tror de bytte till ett TJ agg, de var brevid föraldra hemmet och körde med en sån, men jag fick aldrig reda på vilken som hade den.
Då var det, det felet du trodde då, då funkar allt fin fint på den nu då?
När planerar ni att komme igång på allvar med maskinen?

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#60198
skogsjan695xl skrev:okey, ja jag såg en 695 några gånger häromkring med ett HH agg men tror de bytte till ett TJ agg, de var brevid föraldra hemmet och körde med en sån, men jag fick aldrig reda på vilken som hade den.
Då var det, det felet du trodde då, då funkar allt fin fint på den nu då?
När planerar ni att komme igång på allvar med maskinen?


Maskinen är i lima just nu. Har kört med den i en vecka där ungerfär men nu kom jag i kapp skördarn så nu får jag stå ett tag.
Och fin fint har den väl inte direkt gått, fick byta arbetshydrauliks pumpen och hadde mycket problem med varmgång så jag monterade en extra olje kylare men sen verkar det rulla på rätt bra, Den är helt grym att gå på blötan med det är nu konstaterat :mrgreen: Och gällande nevilerings problemet så var det två fel dels midjekabeln och sen var det en diod som brunnit i diodboxen i hytten bakom stolen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#60218 Vad beror detta på nu då med varmgången?? går det mycke olja till släntagg?? Den arbetspumpen är inte den roligaste att ta ur, tung som aset ju, lyfte ni tanken eller tog ni den ändå?
Gött att du fick ordning på niveleringen, fan så tråkigt när det där krånglar, det var säkert så att den ena felet orsakade det andra där.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar