Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Logma

25 inlägg 26901 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Logma

Logmamedåkare  
#369288 Hej på Er!

Det fanns en Logma på Graningeverkens distrikt Bollsta(norr om Kramfors). Den inköptes runt mitten på 1970-talet och användes fram till och med 1982.
Maskinen i tvåskift och efter något år eller två trailades den upp till serviceverkstaden i Graninge där den fick en ny, större hytt, stor nog att ta en passagerare bakom förarstolen.

Farsan min var en av förarna och i och med hyttbytet blev det en helt annan maskin att köra(enligt farsgubben)
Kranspakarna blev utbytta mot mer användarvänliga, ergonomiska.
Det monterades en kraftig sökarlampa på hyttaket. Lampstolpen gick rakt genom hyttaket och manövrerades med ett vanligt handtagsgrepp.
Vad jag kommer ihåg är att man var tvungen att gå igenom bromssystemet ordentligt om det skulle köras i mer kuperad terräng. Det fanns en tendens att det ville släppa, annars.
Det gjorde det en gång: Maskinen kanade på riset ovanpå klipphällen mot ett stup och innan farsan hann agera så hade Logman gått över kanten och lagt sig i en liten jädrans ravin.
Det här var på en fredagseftermiddag och det var en rätt skakad farsgubbe som kom hem. Bärgningen gjordes redan dagen efter, på lördagen och det var inte förrän långt inpå kvällen som de var klara.
Bommen hade tagit en del skada men annars var det bara färg som skavts av. Rejäla maskiner på den tiden!

Träden fälldes av en Kockum 880 Fä-Lä eller av ett huggarlag. Ofta var en eller flera huggare med för bortkapning av rotstocken då skogen många gånger var övergrov.
Skotningen gjordes med en Kockum 850 som senare fick en gripsåg. Hur apteringen gjordes i det skedet, det kommer jag inte ihåg.

1982 byttes maskinerna ut mot ÖSA och maskinen ska eventuellt ha exporterats till Kanada efter Graningeverkentiden. Det var en svensk som hjäpte till med att köpa upp Logma och frakta över till Nordamerika.
Hur det gick med maskinen, det vet jag inte men det skulle vara väldigt roligt att få veta.

Ett nostalgiskt inlägg från mig, bara. Väldigt roligt att se att Ni kommer ihåg de här gamla maskinerna!
/Tomas

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Logma

AKKAMAAN  
#369346 Tack Logmameåkare.
Om du har mera såna här historiska erfarenheter så dela gärna med dig.

Användarvisningsbild

Re: Logma

Hammaren  
#380417
Tosca skrev:Han är dessutom arbetsför ännu, sköter bla kontroller av PEFC på skogsmaskiner i närområdet, vissa har skogen i blodet tror jag.

Han ska ha fältrevision med mig på tisdag, jag ska tipsa honom om skogsforum! :smile:

Avatar Fallback

Re: Logma

Burnboss  
#437290 Hej igen, lite gammal tråd men det borde finnas många berättelser om dessa maskiner. Tänkte på notisen om Logmans bromsar, eller frånvaron av dem. Vi körde mycket i brant terräng och Logman var en hejare på att kravla sig uppför, fler än en gång satt man i hytten och funderade på hur nerfärden eller hädanfärden som vi sa, skulle te sig. Den hade som jag minns en skivbroms på motordelen som oftast fungerade, och en skivbroms på lastbäraren som aldrig fungerade. Den sistnämnda satt långt ner i ramen under hyttens svängcentrum där ständigt läckande svivlar höll skiva och klossar väloljade. Många gånger körde man ner från bergen med hytten i kvistningsläge och främre kvistklon nerkörd och skarrande i marken för att på nåt vis förstärka bromsen. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES].

Avatar Fallback

Re: Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649192
1591594543_logma_2.jpg
$matches[2]
Det dök upp en bild på en T300 lik den som jag körde i 5 år från 1968 med fällbar hytt för vägtransport Många minnen också,Hydromeckahydraulik som nållagrens nålar fasnade i reglagets plunch så armen gick i bottenläge med en smäll och filtrena såg ut som igelkottar. Men det byttes ut till annatfabrikat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logma

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694902 Filmade den här för ett par år sedan.

Avatar Fallback

Re: Logma

Amatörhuggare 62  
#694949 Vaooo, Vilka minnen man får.
Far å jag var många gånger, och kolla på dessa.
Gränsar mot, Sveaskog. Då Domänverket.
Så vilken utveckling, man varit med om.
Från Logma till Engreppare.

Avatar Fallback

Re: Logma

tallen100  
#694999 Nog var maskinerna stiligare förr iaf 😎

Avatar Fallback

Re: Logma

Prickskytt  
#758051 Hej alla
Ang Logma Sikob AB och Hydrolin så sitter jag med svärfar Bengt Wiberg som var ekonomiansvarig på Sikob när dom köpte Hydrolin på slutet av 60talet skall intervjua honom och lägga ut det här.

Avatar Fallback

Re: Logma

alias  
#806708
Prickskytt skrev:Hej alla
Ang Logma Sikob AB och Hydrolin så sitter jag med svärfar Bengt Wiberg som var ekonomiansvarig på Sikob när dom köpte Hydrolin på slutet av 60talet skall intervjua honom och lägga ut det här.


Hur gick det @Prickskytt, hade din svärfar mer info att bidra med kring Logmans historia?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).