Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skogsmaskinshistoria???

10 inlägg 10063 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskinshistoria???

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47454 Vet nån om böcker trådar i nåt forum andra källor om skogsmaskinshistoria... Allt om vem som köpt upp vem, konkurser osv. Skulle va rolig läsning för oss skadade människor som vistas på de här forumet kan jag tänka mig...



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

Lill Junior  
#47478 Martin Östberg : En smedjas historia (tror den heter så) har mycket intressant läsning.
Sen har väl timberjack släppt en bok för några år sen med deras historia.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

Fredrik Reuter  
#47482 Hej,
Har dålig koll på böcker i ämnet, men något som (naturligtvis) slog mig var om vi inte tillsammans kunde skapa "skogsmaskinshistoria" på forumet...?
Många sitter inne med mycket info, tänk vad roligt det vore att läsa!

Det jag spontant kan bidra med: http://www.e-series.fi/sv/vart-arv.html
Om infon i länken stämmer till 100% kan jag dock inte garantera...

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinshistoria???

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47535 Den helt klart bästa "Skogsmaskinsboken" som utkommit är "Skogsmaskinernas Historia" eller på engelska "Tracks in the forest" av Hannu Konttinen och Ken Drushka.
Utgavs av Timberjack 1997 (Engelska) och 1998 (Svenska).
Boken är dock sedan länge slutsåld tyvärr, och svår att finna.
Boken tar upp både Europeiska och Amerikanska skogsmaskinstillverkare och är fullstädigt fenomenal ang. skogsmaskinshistoria.
i princip alla lite större tillverkare är omnämda. Historiska berättelser varvat med årtal och bilder. Startar historien vid 1900 fram till 1997.

Boken är inte skriven bara om Timberjack, utan tar allmänt upp skogsmaskinernas historia.
Detta är Böckernas Roce Rolls om skogsmaskiner och dess historia !

Ex.tillverkare som nämns i boken:Ösa,BM,Timberland,Blue Ox,Electric,Madill,Tree Farmer,VSA,Vit,Lokomo,Kockums,Drivax,Volvo BM,Hemek,Valmet,Drott,Koehrings,Beloits,Cat,Ponsse,Gafner,Log All,FMC,Amfi-Weasel,Hydro-Ax,Bruunett,Rottne,Norcar,Bruun,Morbell,Koehring-Waterous,Timbco,Morgan, m.fl m.fl







"En smedjas förvandling och skogsbrukets mekanisering - ÖSA:s historia", skriven av Martin Östberg är också en fenomenal bok men tar upp historien om ÖSA. Mycket intressanta texter med många,många fina/intressanta bilder.
Trycktes runt 1988 och även nytryck 2007.


Sedan har jag ett samarbete med Elmia ang. skogsmaskinsbroschyrer som finns här:
http://www1.elmia.se/wood/classic/listC ... jectId=129

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

Lill Junior  
#47796
kockums850 skrev:Den helt klart bästa "Skogsmaskinsboken" som utkommit är "Skogsmaskinernas Historia" eller på engelska "Tracks in the forest" av Hannu Konttinen och Ken Drushka.
Utgavs av Timberjack 1997 (Engelska) och 1998 (Svenska).
Boken är dock sedan länge slutsåld tyvärr, och svår att finna.
Boken tar upp både Europeiska och Amerikanska skogsmaskinstillverkare och är fullstädigt fenomenal ang. skogsmaskinshistoria.
i princip alla lite större tillverkare är omnämda. Historiska berättelser varvat med årtal och bilder. Startar historien vid 1900 fram till 1997.

Boken är inte skriven bara om Timberjack, utan tar allmänt upp skogsmaskinernas historia.
Detta är Böckernas Roce Rolls om skogsmaskiner och dess historia !

Ex.tillverkare som nämns i boken:Ösa,BM,Timberland,Blue Ox,Electric,Madill,Tree Farmer,VSA,Vit,Lokomo,Kockums,Drivax,Volvo BM,Hemek,Valmet,Drott,Koehrings,Beloits,Cat,Ponsse,Gafner,Log All,FMC,Amfi-Weasel,Hydro-Ax,Bruunett,Rottne,Norcar,Bruun,Morbell,Koehring-Waterous,Timbco,Morgan, m.fl m.fl



Tur man köpte den när den kom då!!!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinshistoria???

Paul  
#47816
Den helt klart bästa "Skogsmaskinsboken" som utkommit är "Skogsmaskinernas Historia" eller på engelska "Tracks in the forest" av Hannu Konttinen och Ken Drushka.
Utgavs av Timberjack 1997 (Engelska) och 1998 (Svenska).
Boken är dock sedan länge slutsåld tyvärr, och svår att finna.


Jag har två. En på svenska och en på finska. Jag råkade få med mig fel när jag köpte mitt första ex på Elmia (den finska).
Jag upptäckte det först när jag kom hem, och efter att jag bläddrat i den och kollat på bilderna i sex år så fick det vara nog så då ringde jag typ alla timberjack återförsäljare i Sverige och lyckades få tag i ett ex. (dom sa att det var den sista, men vem vet)
Det var kul att äntligen efter så många år kunna läsa bildtexterna, det blev en del aha upplevelser

Det kanske är någon som kan finska här som vill köpa den finska utgåvan?
Pm ett bud isåfall.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47819 Jag har den Engelska och Svenska utåvan.
Köpte först den Engelska versionen då den inte var tryckt på svenska. Drygt 10 mån. efter kom den svenska och det blev som Paul skrev, annan upplevelse att läsa.

Sista jag hörde om boken för ca 4 år sedan, var att dom hade den på finska i några ex kvar (i finland).
Om ni ser den så köp, i den finns det mesta i skosmaskinshistorieväg.

Kan bara hoppas det kommer en uppdaterad version snart igen, Come on John Deere och fixa det !!!!!!!
Det hade varit roligt, och en given Best-Seller ! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

Lill Junior  
#47925 Varför inte en bok om svenska & finska maskiner. Uppdelat efter tillverkare?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinshistoria???

PerSaukko  
#639192 Skogsmaskinhistoria!!!
https://www.adlibris.com/se/bok/valmet- ... 9526908571
https://www.adlibris.com/se/bok/suuri-m ... 9525805932
https://www.adlibris.com/se/bok/volvo-m ... 9526908526
Åkerman historia.... osv...




kockums850 skrev:Den helt klart bästa "Skogsmaskinsboken" som utkommit är "Skogsmaskinernas Historia" eller på engelska "Tracks in the forest" av Hannu Konttinen och Ken Drushka.
Utgavs av Timberjack 1997 (Engelska) och 1998 (Svenska).
Boken är dock sedan länge slutsåld tyvärr, och svår att finna.
Boken tar upp både Europeiska och Amerikanska skogsmaskinstillverkare och är fullstädigt fenomenal ang. skogsmaskinshistoria.
i princip alla lite större tillverkare är omnämda. Historiska berättelser varvat med årtal och bilder. Startar historien vid 1900 fram till 1997.

Boken är inte skriven bara om Timberjack, utan tar allmänt upp skogsmaskinernas historia.
Detta är Böckernas Roce Rolls om skogsmaskiner och dess historia !

Ex.tillverkare som nämns i boken:Ösa,BM,Timberland,Blue Ox,Electric,Madill,Tree Farmer,VSA,Vit,Lokomo,Kockums,Drivax,Volvo BM,Hemek,Valmet,Drott,Koehrings,Beloits,Cat,Ponsse,Gafner,Log All,FMC,Amfi-Weasel,Hydro-Ax,Bruunett,Rottne,Norcar,Bruun,Morbell,Koehring-Waterous,Timbco,Morgan, m.fl m.fl







"En smedjas förvandling och skogsbrukets mekanisering - ÖSA:s historia", skriven av Martin Östberg är också en fenomenal bok men tar upp historien om ÖSA. Mycket intressanta texter med många,många fina/intressanta bilder.
Trycktes runt 1988 och även nytryck 2007.


Sedan har jag ett samarbete med Elmia ang. skogsmaskinsbroschyrer som finns här:
http://www1.elmia.se/wood/classic/listC ... jectId=129" onclick="window.open(this.href);return false;

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).