Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

BM 860 timmerdumper

21 inlägg 11642 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

alias  
#644194
AKKAMAAN skrev:
totte skrev:Aha, de kunde alltså registreras som lastbil, det förklarar i så fall saken.

Den gröna skylten "Trafikbil" var verifikation på yrkestrafiktillstånd men vet inte om det var direkt kopplat till att den var typ-reggad som lastbil, har detta ute på utredning just nu. Får se vart det landar. För övrigt så tror jag "Ormen Långe" senare också byggdes på A20 och A25 chassin, A20 TC och A25 TC

1589380881_a20_tc.jpg

1589380881_a25_tc.jpg


Jag vet att sågverket JGA i Linneryd har haft både Volvo 5350B och A25 med timmerrede och bakmonterad kran och både 2- & 4-axlade släp.

Vill minnas att de var regisrerade för att gå i 50 km/h.

Edit: Den första modellbeteckningen bör vara 5350B och inte 5335.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 13 maj 2020, 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

AKKAMAAN  
#644201
alias skrev:Jag vet att sågverket JGA i Linneryd har haft både Volvo 5335 och A25 med timmerrede och bakmonterad kran och både 2- & 4-axlade släp.

Vill minnas att de var regisrerade för att gå i 50 km/h.

Tack alias, suveränt och verifierande svar.
50 km/h stämmer nog med min minnesupplevelse också. Registrerade för 50 km/h innebär att de måste varit lastbils-registrerade.

Användarvisningsbild

Re: BM 860 timmerdumper

Erre  
#644223
alias skrev:Jag vet att sågverket JGA i Linneryd har haft både Volvo 5350B och A25 med timmerrede och bakmonterad kran och både 2- & 4-axlade släp.

Vill minnas att de var regisrerade för att gå i 50 km/h.
:d
MVH
Alias

Stämmer.
Dumpern gick i närområdet till sågen. Vi var på samma skogsbilväg en gång.
Var lite fusk när han skulle vända. Han körde rätt ut på hygget med dumpern och hade hela vändplanen till släpet. :d

Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

alias  
#644227
Erre skrev:
alias skrev:Jag vet att sågverket JGA i Linneryd har haft både Volvo 5350B och A25 med timmerrede och bakmonterad kran och både 2- & 4-axlade släp.

Vill minnas att de var regisrerade för att gå i 50 km/h.
:d
MVH
Alias

Stämmer.
Dumpern gick i närområdet till sågen. Vi var på samma skogsbilväg en gång.
Var lite fusk när han skulle vända. Han körde rätt ut på hygget med dumpern och hade hela vändplanen till släpet. :d


Det var väl inte för inte som en av förarna gick under epitetet "Vilden". Ryktet säger att han kanske inte alltid var så snäll mot utrustningen - varken när det gällde vägval eller storleken på lassen. :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: BM 860 timmerdumper

Blivande snickare  
#644322
Erre skrev:
alias skrev:Jag vet att sågverket JGA i Linneryd har haft både Volvo 5350B och A25 med timmerrede och bakmonterad kran och både 2- & 4-axlade släp.

Vill minnas att de var regisrerade för att gå i 50 km/h.
:d
MVH
Alias

Stämmer.
Dumpern gick i närområdet till sågen. Vi var på samma skogsbilväg en gång.
Var lite fusk när han skulle vända. Han körde rätt ut på hygget med dumpern och hade hela vändplanen till släpet. :d

Osportsligt uppförande! =))

Användarvisningsbild

Re: BM 860 timmerdumper

Bert1  
#644356 E väl som vanligt minst stakahögt å bonnagas e de enda som gäller

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).