Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Missljud ÖSA 868

40 inlägg 15204 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Missljud ÖSA 868

widetrak  
#560007
1554198814_kallstart.png

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Missljud ÖSA 868

Avslutat-02  
#560013 Kallstarten ska väl slå av då när den har nått ett visst varvtal efter start...

Att motorn går bättre förstår jag då den skickar på lite mer bränsle, gasar du med denna aktiverad då får du en ganska bra kick på motorn, och svart rök i ljuddämparen.

Men pumpen låter som den ska?


Tänkte på det där med returledning, då skulle de vara diesel runt om.
Det blir ju mindre där än på tryck sidan, men å andra sidan, om du hade läckage på tryck sidan så skulle den gå en liten stund sedan suga luft och vara vrång att starta...

Användarvisningsbild

Re: Missljud ÖSA 868

Björn...  
#560017 Det ska sitta en rörformad huv över bakdelen på kallstarten, med packning och två korta skruvar som håller den på plats.

Användarvisningsbild

Re: Missljud ÖSA 868

Björn...  
#560018 Den ligger säkert nere i bukplåten...

Användarvisningsbild

Re: Missljud ÖSA 868

widetrak  
#560062 Har huven någon funktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: Missljud ÖSA 868

Avslutat-02  
#560063 Packningen och huven förhindrar tjuvluft...

Användarvisningsbild

Re: Missljud ÖSA 868

widetrak  
#567266 Har tagit lite nya tag med traktorn igen. Fick hjälp av en traktormek och det verkar vara returledningen mellan/från spridarna som läcker och motorn drar tjuvluft och då knackar motorn så där illa.

Fråga: Någon som har koll på var man får tag i hela returledningen med pressade kopplingar?

Det ska visst finnas såna til D50-motorn men jag hittar ingenstans att köpa. Annars går det förstås att kapa till och sätta klammer men det känns rejäla med pressade kopplingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Missljud ÖSA 868

Avslutat-02  
#567293 Borde väl gå att få hos din slangtillverkare.
De som pressar slang bör väl ha grejer.

Användarvisningsbild

Re: Missljud ÖSA 868

widetrak  
#567350
vinterrojarn skrev:Borde väl gå att få hos din slangtillverkare.
De som pressar slang bör väl ha grejer.

Sant, tänkte inte på det...

   TS
Avatar Fallback

Re: Missljud ÖSA 868

Avslutat-02  
#567351 Det är väl därför vi skriver på forumet, för vi kan ju inte tänka på allt.... :-bd :-bd 🤗

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).