Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Kurt Anderssons stegmatare. Någon som vet mer?

6 inlägg 7370 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Kurt Anderssons stegmatare. Någon som vet mer?

Jole  
#503369Hittade en intressant maskin när jag slösurfade på blocket och jag får inte riktigt ihop i huvudet hur den är tänkt att fungera.
Om jag tyder texten rätt så upparbetar den träden på höjden likt en Beloit men begripligheterna slutar där.
Mackapären verkar sitta på en gammal lunnare och kranen liknar de stegmatare som Kockum hade på sin 822 som väl kom ut strax efter denna.
Är det någon som vet mer om den?

1521051962_blocketannons.jpg

1521050405_0232318301.jpg

1521050405_0264235893.jpg

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kurt Anderssons stegmatare. Någon som vet mer?

wiktor  
#503371Nej den arbetar med fällda träd den tar dom i roten och matar mot sig själv. Tror den bara är avsedd för 3m massa

Hema  
#503947Liknande maskin finns med i detta klipp "stocksåg till skördare" 28:40min in.

Flax12  
#503962Hittade den här i pärmen.
20180318_110255.jpg

Användarvisningsbild

stegmaster  
#503973En video av skogserik på grävmaskin.

Jole  
wiktor skrev:Nej den arbetar med fällda träd den tar dom i roten och matar mot sig själv. Tror den bara är avsedd för 3m massa

Jo stegmatarprincipen hajar jag men det är formuleringen i artikeln son gör mig förbryllad. Hur maskinen ska arbeta uppåt istället för i sidled begriper jag inte. Är den tänkt att arbeta på ett annat sätt än de liknande maskiner som t.ex. Kockums gjorde senare?

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).