Sida 1 av 2

Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 18:56
av Fredrik Reuter
Nyteknik har gjort ett historiskt reportage om trotjänaren Grållen, eller som den egentligen heter Ferguson TE20.
Över en halv miljon Grållar tillverkades och såldes mellan 1946 och 1956, 33.000 hamnade i Sverige.

Irländaren Harry Ferguson står bakom mästerverket, född 1884 och död 1960.
Började som handlare och mekaniker, fick sedan en snilleblixt 1917 och började skissa på en mindre traktor som inte var lika otymplig som de större som då fanns på marknaden. Vidare vore det bra med en plog som satt fast i traktorn, där torde alltså trepunkten vara född.

Fick David Brown till att bygga en prototyp som byggaren inte gillade. Åkte till USA och träffande Henry Ford som nappade på idén och började bygga "den gråa lilla traktorn".

Grållen kallas i Norge för Gråtass och i England för Little Grey Fergie.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/en- ... en-6880821

Bild

Bild från Wikipedia

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 19:08
av Göt
En slitstark liten traktor när jag var barn på 60 talet så hade alla som hade traktor en grålle, ja alla utom en. Min första traktorkörning var med en dieselgrålle

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 19:26
av Ferguson system
Artikkelen oppsumerer mye, men jeg hadde håpet at de skulle nevne den mindre kjente storebroren til gråtassen, TE 60. En traktor som var veldig hitech i forhold til traktorer på den tiden. Den var planlagt med både 4 og 6 sylindrede motorer med bensin og dieseldrift. Perkins og Standard motor co.

I tester slo den konkurrentene fra Fordson og Nuffield glatt. Der f.eks Fordson majoren kun orket 2 eller 3 skjærsplog i tung jord, dro Ferguson TE 60 4 skjærsplog. I lett jord kunne den dra 5 skjærsplog.
Den var nesten klar for produksjon, men ble skrinlagt til fordel for blant annet MF 35 og 65 når Massey og Ferguson fusjonerte. I utvendige mål er TE 60 på størrelse med MF 65.

En bonde skal visstnok ha beholdt sin TE 60 til slutten av 70 tallet da kløtsjen gikk i stykker. Han var meget godt fornøyd med traktoren som hadde gått uten problemer i så mange år. MF service verksted ble tilkalt og de hentet traktoren snarest. Den ble skrotet da det viste seg å være en av prototypene som hadde blitt sendt ut på test og aldri hentet da prosjektet ble lagt ned.

Det ble solgt omtrent like mange gråtasser i Norge som i Sverige. Ca. 30 000. Jeg har hørt tall på at ca. 20 000 fortsatt eksisterer den dag i dag.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 19:51
av kärrabol
På min gård kom det en TED20 1954 och idag fins det 6 TE20 och en guldkalv här.
Bilderna föreställer min far under potatissättning och mig på en guldkalv. Bakgrunden är den samma

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 20:20
av can
fyste traktoren heima var i ca -55 da var ein gråtass, bensinar. Før mi tid då, far min huska da. Skjønne korfor den eine gråtassen kallas for gullkalv, men er da ein praktisk betydning av den lakkeringa?

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 20:23
av totte
Även denna hör hemma i nostalgikategorin tycker jag. Även om det inte är en utpräglad skogsmaskin så har grållar dragit fram oräkneliga kubikmeter ur smågårdarnas skogsskiften.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 20:59
av Slurfi
Sån hade vi som första egna traktorn, en bensingrålle som jag snabbt lärde mig att tömma batteriet på
genom att klättra upp och dra runt motorn med startläget på växelspaken, som tur är hade jag missat
att tändningen skulle slås på med nyckeln. Jag var bara fyra år skyller jag på.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: fre 03 nov 2017, 21:43
av stone66
Kul precis skaffat en — 54 som jag ska renovera. Det va en sån jag lärde mig köra traktor på i början på 70 talet

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: lör 04 nov 2017, 01:35
av th
Hur kan man vara utan en Grålle om man har någon form av skogs- eller lantbruk?? Särskilt nu på hösten är en lätt traktor guld värd om man inte vill köra sönder sina marker.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: lör 04 nov 2017, 11:34
av rokon
Köpte mig en TEA 20 från år 1954 som julklapp åt mig själv i fjol, fick hjälpa mig på vedbacken med att lyfta upp de grövsta björkbitarna till klyven med orginalskopan i jordbrukslyften. Skall även använda den till viss vedhämtning.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: lör 04 nov 2017, 17:55
av Gunstein
Blitt gjort mange barnefilmer og sommerteater/show med Gråtass i Norge. Vært på flere av showene med barna, de er veldig bra.
www.gratass.no

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: sön 12 nov 2017, 20:55
av Aqualize
can skrev:fyste traktoren heima var i ca -55 da var ein gråtass, bensinar. Før mi tid då, far min huska da. Skjønne korfor den eine gråtassen kallas for gullkalv, men er da ein praktisk betydning av den lakkeringa?

Guldkalv kallas de som fick bronslackeringen av chassit. Men de är ju ingen riktig Grålle eftersom det är Ferguson FE35 (det jag räknar som grålle, T**20 varianterna).

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: sön 12 nov 2017, 22:49
av tallen100
Guldkalven FE35 var en jubileumsmodell 1957, sen blev dom röda och gråa och hette MF35.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: tis 14 nov 2017, 01:16
av Aqualize
Färgen var jubileum men modellen var ju ny - det är ju nästan samma traktor väl förutom färgen som tidiga MF35 och alltså något helt annat än Grålle (T**20)..

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: tis 14 nov 2017, 12:49
av tallen100
Ja helt rätt en ny modell, har inget med grålle att göra mer än det är en efterträdare. FE 35 (guldkalven) hade och några av dom tidigare röda MF 35 en annan topp med direktinsprutning, 37,5 hk tror jag. 1959 (tror jag) kom den andra toppen med fyra glödstift och då blev det ca 40 hk.