Sida 2 av 2

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: tis 14 nov 2017, 14:37
av Ferguson system
Det er flere likheter mellom TEA 20 og FE35 enn man kanskje skulle tro.
Bakakselen er den samme, men med diffsperre som tilvalg. Motorene er de samme (4 syl bensin og diesel), men med større borring og annet drivstoffsystem (forgasser og dieselpumpe). Forstillinga er så og si lik.

De største forskjellene er på girkassa, hydraulikk, pto, og annet utseende.

På MF 35 derimot, så er det som regel perkins 3.152 motor og diffsperre som standard. Av utseende er disse røde med grå underdel.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: tis 14 nov 2017, 19:12
av axwell
Ferguson system skrev:På MF 35 derimot, så er det som regel perkins 3.152 motor og diffsperre som standard. Av utseende er disse røde med grå underdel.


Då har jag missat något, trodde att MF35 saknade diffspärr men att versionen MF35-X hade spärr.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: tis 14 nov 2017, 19:19
av Ferguson system
ja, det stemmer at MF35 X hadde sperre som standard. Sperre var tilbehør på MF35, men det er veldig vanlig på de selv om de ikke er X utgaver. X utgaven hadde vel også litt ekstra med hk om jeg ikke husker feil.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: ons 15 nov 2017, 01:54
av Aqualize
Det var inte bara toppen utan en helt annan motor. Istället för Standards 23C så blev det Perkins 3.152. Dröjde väl till 135:an kom som det blev direktinspurtning på perkinsen, AD 3.152.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: lör 18 nov 2017, 18:57
av ATK
Jag har en 35X, den är det diffspärr på. Enda skillnaden när man trycker ner den är
att det slirar på bägge hjulen istället.

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: lör 18 nov 2017, 21:22
av T Landström
ATK skrev:Jag har en 35X, den är det diffspärr på. Enda skillnaden när man trycker ner den är
att det slirar på bägge hjulen istället.


Det är väl så en diff funkar...? ;) Man fördelar kraften till de andra hjulen...

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: sön 19 nov 2017, 08:47
av ATK
Jo, det är klart. Jag jämförde med mina andra traktorer där det hjälper att "diffa". 35:an är väldigt
smidig men greppet kan vara lite dåligt .

Re: Historien om Grållen - Ferguson TE20

Postat: sön 19 nov 2017, 22:18
av th
Grållen har manuella "diffbromsar" som jag tycker funkar bra. Eftersom styrbromsarna sitter på olika sidor av växellådan är det lätt att ha en fot på vänster och en fot på höger broms. Ihop med handgasen klara man sig förvånansvärt bra även i besvärlig terräng såsom hala stenhällar eller rötter.