Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Gamla redskap

36 inlägg 25209 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406155
pla1 skrev:Som Göt skriver - det saknas en balk mellan medarna. På denna skall den andra nog sitta med en tapp I centrum som då fungerar som svängtapp (är det inte ett hål mitt I den balken)?

Ska nog kopplas till en hålbom i lyftarmarna, kälken kanske saknar något men blir även stabilare av sin egen last

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406159 Detta med släpräfsa och hösvans är två olika saker, uppväxt med att bruka båda, släpräfsan, precis som namnet säger så drog man ihop höet till hässjan på åkrarna när man hässjade, hösvansen användes vid inkörning av det torra höet.

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

hayabusa 08  
#406228
bengt.a skrev:Detta med släpräfsa och hösvans är två olika saker, uppväxt med att bruka båda, släpräfsan, precis som namnet säger så drog man ihop höet till hässjan på åkrarna när man hässjade, hösvansen användes vid inkörning av det torra höet.


Sedärja. Bra att någon har bättre koll på detta än jag :smile:
Får väl skylla på att det var länge sen jag var så liten så att jag körde med denna släpräfsa :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

totte  
#406233 Släpräfsan var ett redskap för häst. Den drogs med taggarna framåt och drog på så sätt upp en bra hög med hö. Den som gick bakom hade en lång spak kopplad med en spärrhake till räfsans bom. När lasset skulle läggas av, lyfte man i spaken så räfsans taggar tog i marken, hela räfsan slog då runt ett halvvarv och lämnade av höet. Sen var draget så utformat att räfsan kunde vända sig själv framåt igen.




En hösvans är helt enkelt en anordning med bakåtriktade taggar, oftast längre än på släpräfsan. Sätts på trepunkten och så backar man in i höet och lyfter.

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Vardon  
#406235
totte skrev:Släpräfsan var ett redskap för häst. Den drogs med taggarna framåt och drog på så sätt upp en bra hög med hö. Den som gick bakom hade en lång spak kopplad med en spärrhake till räfsans bom. När lasset skulle läggas av, lyfte man i spaken så räfsans taggar tog i marken, hela räfsan slog då runt ett halvvarv och lämnade av höet. Sen var draget så utformat att räfsan kunde vända sig själv framåt igen.


En hösvans är helt enkelt en anordning med bakåtriktade taggar, oftast längre än på släpräfsan. Sätts på trepunkten och så backar man in i höet och lyfter.


Man backar även in hösvans i sin hässja, drar bort roorna (tvärgående stagen) och höet ramlar ner på svansen.

Vet inte om det är några större värden i tex släpräfsor. Däremot brukar du ha fint stål i pinnarna så du kan typ anävnda den som spett.

Spontant skulle jag tro nånstans 500 kr för allt om du kan hitta en köpare. Men bli inte alltför besviken om det tar väldigt lång tid.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

tallen100  
#406236 Nej det bästa är nog att ge bort det om någon kommer och hämtar.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pingis  
#406237 Nu har jag tagit ytterligare en bild. Jag ska gräva lite till efter sprintar/bultar som sammanfogar delarna. Göt - jag bor i Västmanland och det är ju inte vansinnigt långt från Dalarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

DrW  
#406244
totte skrev:Släpräfsan var ett redskap för häst. Den drogs med taggarna framåt och drog på så sätt upp en bra hög med hö. Den som gick bakom hade en lång spak kopplad med en spärrhake till räfsans bom. När lasset skulle läggas av, lyfte man i spaken så räfsans taggar tog i marken, hela räfsan slog då runt ett halvvarv och lämnade av höet. Sen var draget så utformat att räfsan kunde vända sig själv framåt igen.




En hösvans är helt enkelt en anordning med bakåtriktade taggar, oftast längre än på släpräfsan. Sätts på trepunkten och så backar man in i höet och lyfter.


Släpräfsa har jag kört ganska mycket efter en BM430. Var tillsammans med bultning det första jag fick förtroendet att göra som traktorförare.

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

totte  
#406246 Visst, släpräfsan, liksom de flesta hästredskap, går förstås bra att dra med traktor.

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406252 När jag var barn 60 talet körde far med ardenner och en sådan släpräfsa fram till hässjorna. Den traktrdragna var en modernare variant av samma räfsa som satt i trepunktslyften.

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406253 pingis jag har skrivit PM

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

Hema  
#407069
pingis skrev:Jag sålde traktorn (som ingick i köpet av huset) för några veckor sedan då den aldrig användes. Nu har vi grävt fram en hög med gamla redskap som låg intill traktorn. Det kanske inte är helt rätt forum att fråga i men jag räknar med att kunskapen finns här även om redskapen inte nödvändigtvis är ämnade för skogen. Vad har jag? Kan jag sälja något eller är det skroten som gäller? En av prylarna lär vara en snöplog. Den bredaste apparaten är märkt Birka Junior. Någon som kan fylla på med kunskap? Jag tar gärna fler bilder om det kan hjälpa till att räta ut frågetecken.

Delen längst ned i bild5 ska nog sitta på en fyrhjulig vagn. Där bågarna är för hjulen, stakhållarna sitter som synes på andra sidan. Sedan till den traktordragna lunningskälken så är det som sagt precis en hålbom som verkar fattas för kälken.

Fortsätt gräv, du kanske kan finna mycket skoj.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pingis  
#407935 Det tog ett tag men nu har jag nog grävt färdigt. Inget mer dök upp förutom en bromsback till en personbil. Nu ska jag sent omsider svara på Göts PM. Tack igen alla för engagemang och identifieringar.

   TS
Avatar Fallback

Vad är detta?

torbjorn_2150  
#510107
1524990143_okaend_grej.jpg
Långt inne i vebon hittade jag denna pryl, som jag inte vet vad det använts till. Måste vara minst 50 år gammal, och verkar så välgjord att den måste ha haft en speciell användning. "Handtagen" i form av ett kryss är finurligt inpassade i "Stocken"
Någon som vet vad det är?

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

bgl  
#510127 Det som liknar handtag kan vara ekrar i ett hjul som är borta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).