Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Gamla redskap

36 inlägg 25121 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är detta?

Brorsan  
#510135
torbjorn_2150 skrev:
1524990143_okaend_grej.jpg
Långt inne i vebon hittade jag denna pryl, som jag inte vet vad det använts till. Måste vara minst 50 år gammal, och verkar så välgjord att den måste ha haft en speciell användning. "Handtagen" i form av ett kryss är finurligt inpassade i "Stocken"
Någon som vet vad det är?

Den verkar inte vara så stor. verkar sliten överallt utom så mycket vid dom 4 ändarna.
Tror inte på hjul, någon slags omrörare? Hemma fanns det en liknande del som var till en tvättmaskin, tror inte din sak är det.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

torbjorn_2150  
#510137 Jag tror inte det är från ett hjul. Jag kan inte se att vare sej "ekrarna", eller "axeln" är avsågade, och har inte heller några spår efter spik, eller bultar. Jag tror inte den är sliten, utan att "handtagen" är avrundade. Tyvärr finns inte dom äldsta grannarna kvar... Jag skulle ha frågat dom för 10 år sedan :-(

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

Hema  
#510139 Tycker den ser oanvänd ut, kanske blev feldimensionerad o därför hamnade i vedboden. Ser inte slitmärken.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

JoTh  
#510228 Kanske skulle kunna vara själva handtaget till en tvåmans navelborr, om det är ett hål i änden där handskarna ligger.
I sådan fall är det ämnat att sitta en dymlingsborr i änden.
Har sett sådana, men då med endast ett tvärgående handtag som använts vid timmringsarbeten,
långt innan elektriska borrmaskiner sett dagens ljus!

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#510303
JoTh skrev:Kanske skulle kunna vara själva handtaget till en tvåmans navelborr, om det är ett hål i änden där handskarna ligger.
I sådan fall är det ämnat att sitta en dymlingsborr i änden.
Har sett sådana, men då med endast ett tvärgående handtag som använts vid timmringsarbeten,
långt innan elektriska borrmaskiner sett dagens ljus!


så är det nog funderade länge var jag hade sett något liknande :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

JensSkoog  
#510339 Jag visste att jag sett likande, men kom inte i håg
vart, men nu kom ljuset på i skallen. :lol:

På gården hos min bästefar fanns ett antal sådana som han
använde för att vinda upp ståltråden till höhässjorna på. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).