SKOGSFORUM ARTIKEL

Ny video & "the full story" om Tohr 987 S gallringsskördare

Kommentar  21 inlägg  21852 visn.  5 följer
Användarvisningsbild

Re: Ny video & "the full story" om Tohr 987 S gallringsskörd

#386729 Den här tråden är alldels för bra för att ligga och med tiden drunkna i skördarkategorin. Den skall ligga i "Äldre skogsmaskiner" anser jag och flyttar den härmed.

Koppom

#386779 Härlig tråd! :) Men att förvisa tråden till historiearkivet tycker jag allt vart lite bryskt. ;) Hoppas någon tillverkar fattar intresse, nu när patenten gått ut. Btw förutom att jag tyckte att motorn gick relativt tyst o fint, tyckte jag att den sjönk markant mycket vid sågning. Det är inget som jag reflekterat över på andra skördare innan. :???:

Användarvisningsbild

#386855 Här kommer en bild på Helge Rådström också. Helge var nog den som verkligen såg till att Tohr-maskinen utvecklades och byggdes. "Det var Helge som drev på och såg till att det hände något" sa Håkan Håkansson när jag pratade med honom.

Jag har fått fram ytterligare lite mer information som jag tänkte presentera i en kommande tråd som ska handla om det samtida SMT-aggregatet.

TS
Användarvisningsbild

#386895 Här ser ni Helges patent om ni är intresserade:
http://was.prv.se/spd/patent?p1=19BhDlp ... start=3951

OBS! att det även fanns ett patent för förlängning av pendelarmarna vilket ju inte användes. Vitsen med det var väl antagligen att kunna öka frigångshöjden gissar jag?

Hursomhelst så är det här patentet inte längre i kraft.

TS

Torbjörn Johnsen skrev:Här ser ni Helges patent om ni är intresserade:
http://was.prv.se/spd/patent?p1=19BhDlp ... start=3951

OBS! att det även fanns ett patent för förlängning av pendelarmarna vilket ju inte användes. Vitsen med det var väl antagligen att kunna öka frigångshöjden gissar jag?

Samt stabilare maskin, då man kan fördela maskinvikten över en ännu större yta.

#409199 Hittade detta märke. Inget enkelt klistermärke utan ett sytt! SMT, Sunne Maskin Teknik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).