Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 93473 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

dirtypete  
#479167
MilanJo skrev:En häst som hobby kan bli en trevlig arbetskamrat. Jag har arbetat med hästar i många år, men har det nu som hobby. På en liten gård som min finns hur mycket som helst att använda hästen till. Ras och storlek spelar inte så stor roll, det handlar om individen, hur man tränat den och vad man själv har för kunskap:
Vedkörning, gallring, inomgårdssysslor, vildsvinsböksharvning, slåtter, stenkörning, vältning...variationerna är oändliga. Lycka till!

Om ja inte är helt ute å cycklar så tycker jag nästan att det ser ut som att det är din gård jag var å hämtade en fux färgad ardenner på tidigare i år kan detta stämma?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

JensSkoog  
#479230 Trevliga bilder, @ MilanJo :-bd

Hade varit trevligt med en fjording som jobbarkompis i skogen, men
när man inte bor på en gård uteslutar det sig.

Växte upp med en bästefar som använde fjordingen i allt, på gården
och i skogen när man ser bort från när han drog eller bar själv, eftersom
han gillade sin häst så starkt att han inte ville störa den där den betade :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479265 Härliga bilder, inga filmer från när du kör allt från gipsskivor till stubbar eller drar harv??

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

MilanJo  
#479286
Mangan skrev:Härliga bilder, inga filmer från när du kör allt från gipsskivor till stubbar eller drar harv??

Tack! :grin: Nej, jag har nog inga filmer, det ska hållas i töm med åtminstone ena handen då, så det blir liksom lite svårt eftersom det enda man då kan filma e en hästrompa. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

MilanJo  
#479287
JensSkoog skrev:Trevliga bilder, @ MilanJo :-bd

Hade varit trevligt med en fjording som jobbarkompis i skogen, men
när man inte bor på en gård uteslutar det sig.

Växte upp med en bästefar som använde fjordingen i allt, på gården
och i skogen när man ser bort från när han drog eller bar själv, eftersom
han gillade sin häst så starkt att han inte ville störa den där den betade :lol: :lol:


Tack så mycket. Ja, det är lite det problemet en annan har haft på den tiden jag höll hingst, en del stoägare var och lämnade henne ena dagen för att komma och hämta henne den andra, det e ju liksom svårt att få föl om stoet inte ens får träffa hingsten ;-) . Nå, hästar kräver mycket och jag funderar på att sälja denne herre eftersom det låser upp en ganska mycket, så man ska tänka sig för både en och två gånger innan anskaffandet av, ja egentligen något djur över huvud taget. Mycket lättare med en MF eller annan behändig gårdstraktor.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479306 Södra har en skogsdag på Hellidsberget i Tidaholm, där det bl.a. skotas med häst. Tidpunkt: imorgon fredag 3/11-2017 klockan 9-14.

Hellidsberget är f.ö. tidaholmarnas friluftsområde.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#479419 Nu åker vi hämtar våra hästar, ska bli spännande. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

totte  
#479451
molnia skrev:Nu åker vi hämtar våra hästar, ska bli spännande. :-BD


Härligt, många bilder och rapporter framöver emotses! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#479491 Japp nu har vi kört 30 mil och ska övernatta hos vänner för att fotsätta färden tillsammans med dem till hästarna i morgon.

1509745042_1509744998579-311847700.jpg


Jag tänkte göra gott intryck på hästarna så jag klädde upp mig ordentligt. :d

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#479639 Låt mig presentera Dimitri ( med punkarmanen) :lol: och Sören med lång man.
1509831082_20171104_213154.jpg
1509831066_20171104_213401.jpg
1509831049_20171104_213159.jpg

1509831202_20171104_211110.jpg

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479651 Inte de elegantaste av hästar men det är väl som med westernhästar, lynne och hållbarhet går före exteriör.
De kan nog funka bra i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#479659
1509870511_20171105_082634.jpg

Ja baskirer är inte framavlade för utseendet utan tåliga och allsidiga hästar.
Nu ska jag sluta att spamma denna tråden då de inte har varit ett enda inlägg som gällt skogen... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

JensSkoog  
#479663
molnia skrev:Nu ska jag sluta att spamma denna tråden då de inte har varit ett enda inlägg som gällt skogen... :oops:

Då väntar vi bara på att du tar hästar och fru ut i skogen och skotar fram
lite timmer - då får det bli en video :-bd

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Axl  
#485507 Hur tror ni det funkar att packa snö med ringvält? Har en gammal till häst. Kanske inte främst för skotning med häst utan mer för slädföre på skogsvägar och hagar.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#485533 Gjorde ett försök med en vält av trä o bygga en spårsläde av, välten gjorde inte mkt nytta då den skjöt snön mer framför sig. Så jag tror inte det är en lyckad metod ä, tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).