Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 93584 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skota med häst, gallra manuellt

Seb macahan  
#350915 Rubriken säger väl allt?
Förra året var det gallring med egen maskin och skota med driven vagn. Detta årets vinterprojekt blir lite mer o backa tiden en aning. Jag kommer inte gå all in o hugga med yx och svans, men dock manuellt. Jag har ett skifte som ska röjas och gallras, gallringen kommer att bli försiktig men röjningen är av den natur att man nästan kan kalla det gallring.
I somras rensade jag lite diken och har nu förhoppningen att denna avdelning ska kunna bära annat än sjöhästar..... Jag ska försöka ta vara på gagnvirke till störar och lite annat samt skota/lunna ut med häst till basväg, därefter får moderniteter som traktor med vagn ta över. Den stora fördelen med detta projektet är att det brukar finnas tillfällen att pausa, reflektera och dokumentera vad man gjort. Vintrarna är ju inte helt tillförlitliga här ner så vi får se hur det går med släpa, eventuellt behöver jag få tag i en lunningsbalk på hjul. Tips mottages gladeligen då inte internet-världen direkt är sönderannonserad av firmor som bygger sådan utrustning (Österby Smedja & SJM känner jag till)
Utrustning för projektet blir 2 Nordsvenskar med Lokselar. Eventuellt en 3:e häst som behöver skolas, vi får se hur det går. Lunningssläpa och domänsax.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

isteskog  
#350919 Ser gärna fram emot att få se bilder på hästarna och vad du kör med! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

totte  
#350920 Som han från Iste säger, det ser vi fram emot! Det är högeligen intressant att ta del av det breda spektrum av verksamheter som du visar upp för oss.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

ilbajten  
#350938 Detta blir spännande...[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Krokmark  
#350943 Ska bli mycket intressant.
Har själv tänkt dra fram vindfällen med häst i vinter och till nästa höst gallra och släpa fram till basväg.
Jag ska använda mig av 1 ardenner och då använda släpa/domänkälke oavsett snö eller inte, den glider fint även på barmark bara man undviker grusade vägar.

@Seb macahan, Var i landet håller du till?

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Førland  
#350947 Har også hest som benyttes til vedkjøring noen ganger.29 år gammel fjording.fint å ta hesten en tur i skogen når snøføret er bra.har ikke bilder av skogsdrift med hesten,men her er et bilde av gruskjøring.

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350955 Lite besviken på att du inte lämnar motorsågen hemma. Tänk vad tyst och lugnt det hade blivit! :)

Ser fram emot bild, video och ljud på hästkörningen!

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

åberg  
#350963 Rubriken är "SKOTA MED HÄST, GALLRA MANUELLT". Blir inte det lite bakvänt? Mitt förslag är att du sågar av träden först och skotar sen, det blir lättare för hästarna. :wink: :grin:

Avatar Fallback

Skota med häst, gallra manuellt

Skogstinsen  
#350972 Va kul! Ska själv hugga och köra fram timmer med mina ardenner hästar denna vintern. Riktigt kul att flera använder häst i skogen.

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

jannee  
#350991 Detta he**te var jag med om på 50 talet. Inte gör jag om det, tidsödande, ineffektivt är bara för namnet. Vill du verkligen fara varsamt fram köp då en ATW + boggivagn, blir betydligt mindre skador på omgivningen än vad du frambringar med häst och pulka/släde.
Detta gäller inte minst dig Zeb som knappast lär få se någon snö i vinter ännu mindre någon tjäle. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Skogstinsen  
#351003 Jag lovar dig Janne, att skulle vi tävla jag med häst o du med atv så kör jag fram mer virke, får mindre markskador m.m! Och när jag är klar får jag dra lös dig för du körde fast på förmiddagen...

Sedan vem vill lasta "bäbis lass" när man kan köra manliga lass med häst?
Vem har råd att köpa atv med boggievagn, kanske en kran på, kanske larver istället för däck för över 150 tusen? Rena leksakerna!

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

tallen100  
#351011
Skogstinsen skrev:Jag lovar dig Janne, att skulle vi tävla jag med häst o du med atv så kör jag fram mer virke, får mindre markskador m.m! Och när jag är klar får jag dra lös dig för du körde fast på förmiddagen...

Sedan vem vill lasta "bäbis lass" när man kan köra manliga lass med häst?
Vem har råd att köpa atv med boggievagn, kanske en kran på, kanske larver istället för däck för över 150 tusen? Rena leksakerna!

Håller med dej, men fördelen med hjulingen är att den inte äter hö och behöver inte underhållas när den står still :wink: :smile:

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

jannee  
#351016 Min morfar körde i skogen med häst Ibland med ardennern men mest med nordsvensken. Nordsvensken var betydligt rappare medan ardennern var starkare men avsevärt trögare.
Var bara en liten skit men fick vara med om att saxa ut stock - körde själv, medan morfar körde med kälke (vi hade riktiga vintrar på 50 talet även i södra Sverige).
Kan inte minnas att det gick speciellt fort, tvärtom blev det inte någon fart att prata om förrän morfar köpte den traktor jag fortfarande nyttjar.
Det var inte bättre förr och köra ut virke med häst och vagn/kälke är inte försvarbart, absolut inte i något ekonomiskt tänk, kanske då för att få uppleva gamla minnen och vara nostalgisk.
Angående atv vill jag inte uttala mig om, annars är väl häst och atv något man sätter på nöjeskontot. Självklart kanske du kan nyttja dem i riktigt arbete, men handen på hjärtat - VAD BLIR TIMKOSTNADEN, om du medräknar ALLA kostnader för respektive häst/atv.
Nu hoppar Zeb mellan ytterligheterna. Ena året en skördare, året därpå häst, vad kommer nästa år, oxe eller en vanlig ko :!:
Men har man möjligheterna, självklart värt att prova, bara synd att han inte använder sig av en svans och yx. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Palakangas  
#351022 För några år sedan hade en granne fött upp en Nordsvensk hingst och kört in den. Fast någon vana med skogskörning hade den inte. Så jag la i hop ved en bit in i skogen, med tanke på hästkörning och så bar det av. Det gick mycket bra och på sommaren syntes det bara lite hästskit där vi kört. Mycket roligt och bra alltihop. Tyvärr grannen flyttat så nu blir det den mycket otympligare hantering med traktorn.

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

jannee  
#351026 Om det är snö vill säga syns det INTE alls där jag kört EN gång med traktor och vagn, däremot blir det FINA promenadstigar där basvägarna är. Har men en traktor som är smalare än 2 meter och inte alltför mycket sten behöver man inte ens tänka vad man lägger stickvägarna, nu är inte terrängen sådan utan sten på sten och där man vill köra står det finaste trädet :mrgreen:
Jag kör en liten sväng och när jag kommer till avlägget har jag runt 5 till 6 lösmeter massaved med mig. Hur många lass blir det med häst och kälke :?:
Två år efter jag gallrat finns inte ett spår efter mina utkörningar förutom basvägarna som är perfekta småstigar. Å andra sidan funderar jag nu i stället på att hyra in en H8 och i stället ta familjen med mig och dra till Thailand.
Föredrar nog mer smaken av en iskall Chang gentemot lukten av hästskit :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).