Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Var det bättre förr?

30 inlägg 18535 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var det bättre förr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

isteskog  
#316825 Tror inte många skulle klara av slitet som var förr!
Morfar min berättade att en vinter var han och högg någonstans i Härjedalen. Det var vid en fäbodvall med grova risgranar som skulle barkas. Han tjänade inte ens ihop till maten förrän på vårsidan när barken började löpa lite lättare vid barkning. Det är bara att leta upp någon pigg 90-åring så får ni höra hur mysigt det var i skogen förr! :???:

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

Vardon  
#316830 Ja, ju förr dess bättre. Alltid verkar det som. Det innebär att framtiden kommer alltid att bli sämre! :)

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316837 Snart kommer väl någon och visar film på hur de gamla gubbarna körde med jordbrukstraktor och vajerkran, och tycka det var primitivt och eländigt... :oops:

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

axwell  
#316838
Mangan skrev:: Var det bättre förr?
av Mangan » 3 min
Snart kommer väl någon och visar film på hur de gamla gubbarna körde med jordbrukstraktor och vajerkran, och tycka det var primitivt och eländigt... :oops:

Det har skördar- och skotarfolket tyckt i många årtionden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

isteskog  
#316842 Vet en gammal skogsbonde i grannbyn (nu saligen insomnad) som körde med vajerkran och en gammal Grålle. Dj-lar vad virke han fick ut med detta ekipage. Till och med en som hade skogstraktorer lejde in honom att köra besvärliga områden.
Så stå ut Mangan! Det kanske är du som är en (före)gångare .... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

JensSkoog  
#316848 Det är långt väg mellan vajerkran och grålle och det blodslitet som hugging med handsåg och barkning var. Isär barkning var illa på kroppen. Senn var det många som körde en hel vinter med häst och knappast hade till fodret när dom blev betalda.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Hema  
#316860 Framtiden såg ljusare ut förr.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#316863 Kom ihåg när min morfar köpte sin första motorsåg, en McCulloch, var i slutet på 50 talet, vilken underlättnad. Trots att han använde den bara till att fälla och aptera, kvistning fick fortfarande göras med yxa. Enligt morfar gick kedjan för sakta för att kvista med och eller var sågen för otymplig - vet ej. Han köpte senare en Jonsered och det var med den jag började kvista - morfar vägrade, tyckte det var för riskabelt.
Nu har dock utvecklingen nästan avstannat i all fall när det gäller motorsågar, en 25 år gammal 2051 är bara något hg tyngre och 0,1 kw svagare än den så omtalade 550.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316875
JensSkoog skrev:Det är långt väg mellan vajerkran och grålle och det blodslitet som hugging med handsåg och barkning var. Isär barkning var illa på kroppen. Senn var det många som körde en hel vinter med häst och knappast hade till fodret när dom blev betalda.


Onekligen. Att stå och barka virket, det är för mig ofattbart!

Steget mellan handlastaa med häst och vajerkran på grålle är nog mindre än steget till skotaren.

Likaså tror jag steget mellan yxa+såg och motorsåg är mindre än mot skördaren.

Både i prestation och mängden svett. :)

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316883 [quote="Mangan"

Likaså tror jag steget mellan yxa+såg och motorsåg är mindre än mot skördaren.

Både i prestation och mängden svett. :)[/quote]

:grin: Knappast! Motorsåg finns det fortfarande många som roar sig med och tycker att det är trevligt. Hur många går ut och hugger med yxa och handsåg idag?

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

totte  
#316994
jannee skrev:Kom ihåg när min morfar köpte sin första motorsåg, en McCulloch, var i slutet på 50 talet, vilken underlättnad. Trots att han använde den bara till att fälla och aptera, kvistning fick fortfarande göras med yxa. Enligt morfar gick kedjan för sakta för att kvista med och eller var sågen för otymplig - vet ej.


Det var rätt säkert bådadera, vikten var troligen 15 - 20 kg eller så och kedjehastigheten var knappast nåt att skryta med. Kan nog säga att det är praktiskt sett omöjligt att kvista med en såg från den tiden.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

öronbak  
#317005 Hmm.
Undrar om de hade likadana villkor på den tiden som dagens entreprenörer har. :roll:

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

isteskog  
#317008 Det var nog inte så muntert alla gånger förr heller för entreprenörena. Drivningarna sattes bort till lägst bjudande körare. de skulle då köra ner en viss mängd enligt kontrakt till flottled. I de flesta fall fick körarn(entreprenörn) anställa huggare, ordna kojor och kocka om det fanns. Ställa iordning basvägar till flottled och ploga, vattna och se till att dessa fungerade. Sen få kredit hos en handlare för mat och ev foder till hästarna. Vart det otjälat, för mycket eller för lite snö eller att föret tog slut så kunde det sluta med att körarn i värsta fall vart skyldig den vintern! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

JensSkoog  
#317041
Mangan skrev:Onekligen. Att stå och barka virket, det är för mig ofattbart!

Det var oerhörd hårdt, isär på magmusklarna - och på ryggen. Och det var stränga villkor - all bark skulle bort. Var det lite kvar, fick huggaren avdrag i lönen. Själv har jag bara barkat lite till timmerbygge, men jag hörde från många av dom gammla huggarane i Österdalen hur det var.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).