Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Se på äldre Skogsmaskinsbroschyrer på nätet (PDF)

17 inlägg 20483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
panzar  
#32873 Hej!

Jag har läst endel på skogsforum.se dom senaste dagarna och jag har märkt att det finns ett stort intresse för skogstraktorer, i synnerhet de äldre trotjänarna :)

Vi har en gammal Hemek 650 som vi håller på och rustar upp ordentligt, den börjar bli riktigt pålitlig nu. Packat om så gott som alla cylindrar, bytt hydraulpump, lager, slangar, m.m och även börjat fräsha till den i hytten nu också. Till min bedrövelse har jag inte hittat mycket info, bilder, specifikationer eller liknande om den gamle Hemek'en på nätet. Jag vet inte om det är jag som letar på fel ställen eller om det helt enkelt är lite kargt med info om den gamle trotjänaren. Vad jag kan se finns den inte med i kockums850's "Elmia Classics" heller? Har någon möjligtvis ramlat in på nån sida med info om lite äldre Hemek maskiner eller vet vart man kan leta?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Se på äldre Skogsmaskinsbroschyrer på nätet (PDF)

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104268 Då finns ca 130 st "nygamla" broschyrer ute på Elmias Hemsida:

http://www.elmia.se/skogselmia/For-mass ... /Classics/

Denna gång har jag scannat in bla:

AFM 8F Skotare
Bruun System AB Bruunett Mini 578P Processor
Herma 2010 Engreppsskördare (Har ni sett den någon gång?)
Koehring K3FF FällareLunnare (GRYM !!)
Koehring K4 FB
KR Maskiner Products (renoverade f.d Kockums-maskiner)
Lokomo 933TC Klämbankslunnare med dubbla avgaspipor !
Lokomo 919-702 Tvågreppsskördare
Valmet JEHU 1123 , 1120 och 522 8-hjuliga valmet-skotare

och många många fler skogsmaskinsmodeller !!

Håll till godo, frossa lungt :P / Jimmi

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).