Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 107296 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Seb macahan  
#351674Jag upplever aldrig släpskador i samband med häst. Till att börja med så kan man gira med häst det blir värre med vajer. Sen dra hästen släpan något uppåt. Kör man med domänsax kan nog skadorna bli större och givetvis skadar man om man kör emot. Men ett argument som skulle tala mot fördelen är det nog inte. Sen är det ju som med alla olika metoder, stressar man och har ett oplanerat arbetssätt så blir det mycket skador. Sen tycker inte jag att tjälen är ett måste. Vid barmark o otjälat gör släpan inga sår och marginellt lite skräp på stocken. Blir inte mer än när man slår ändarna jämna med traven i gripen. Sen finns det ju hjulförsedda doningar. Det är ju bla det jag söker i början av tråden. Vi har en lågabjörnsvagn. En ganska sinnrik konstruktion med en rund centrumbalk med ledade bankar och axlar som ändrar sig efter terrängen. Inget man lastar så tungt på men till gallring funkar de fint. O nej, ingen av dessa lösningar är rationell mot dagens tekniker. Men som skonsam skogsvård är det rationellt i högsta grad. Enda metod jag ser som skulle vara skonsammare är nog o bära ut stocken för hand.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351780Innan man hade slädar och dylikt var man tvungen att hugga ett öga i stockändan (öghuggnung) och fästa ett rep där. Det finns intressanta klipp på YT i samband med rekonstruktionen av Södra Råda kyrka.

Amatörhuggare 62  
1447786746_m_20151010_140208.jpg
Jag väntar med spänning, på den dagen grannen kört in sin nya Häst.
Då blir det Fjording Vs Fyrhjuling.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#351883Fjording är ingen häst.
Det är en förvuxen grävling :grin:

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
Seb macahan skrev:Fjording är ingen häst.
Det är en förvuxen grävling :grin:

Tänk på att det finns broderfolk från Norje här :grin:

röjar kalle  
Amatörhuggare 62 skrev:
1447786746_m_20151010_140208.jpg
Jag väntar med spänning, på den dagen grannen kört in sin nya Häst.
Då blir det Fjording Vs Fyrhjuling.

Det heter inte Fjording utan Norsk Ardenner. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#351923Jag hoppas ni förstår att det är med :wink: i ögat. Fjordingarna (Norsk Ardenner) är nog en trevlig skogshäst. Men det lilla jag känner rasen är de kända för vara ganska lata. Men väldigt lugna. Men betyder inte att det är så. Jag har säkert fel

TS
Användarvisningsbild

Davvi  
#351941Finns det någon i Norrbotten som är verksam med häst i skogen?
Skulle vara otroligt intressant att se arbetet "live" så att säga och kanske lära sig något samtidigt..

Användarvisningsbild

Göt  
Seb macahan skrev:Jag hoppas ni förstår att det är med :wink: i ögat. Fjordingarna (Norsk Ardenner) är nog en trevlig skogshäst. Men det lilla jag känner rasen är de kända för vara ganska lata. Men väldigt lugna. Men betyder inte att det är så. Jag har säkert fel

Vad kör du med för häst Seb :?:

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Seb macahan skrev:Jag hoppas ni förstår att det är med :wink: i ögat. Fjordingarna (Norsk Ardenner) är nog en trevlig skogshäst. Men det lilla jag känner rasen är de kända för vara ganska lata. Men väldigt lugna. Men betyder inte att det är så. Jag har säkert fel

Frugan som haft en säger att dom behöver inte vara lata. Men väldigt envisa och tjuriga.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#352107Jag kör med små Nordsvenskar. Det kallas ibland för Döle Nordsvensk. Lite fel men det kommer från Norska Döle hästar som var som Nordsvenskar fast mindre. Rätta mig om jag har fel. Idag är Döle inslaget godkännt som rasstandard enligt Nordsvenskar hästen. De håller ca 147-155cm i mankhöjd. Jag ska lägga in några bilder på dom när jag får tid.

TS
Användarvisningsbild

Göt  
Seb macahan skrev:Jag kör med små Nordsvenskar. Det kallas ibland för Döle Nordsvensk. Lite fel men det kommer från Norska Döle hästar som var som Nordsvenskar fast mindre. Rätta mig om jag har fel. Idag är Döle inslaget godkännt som rasstandard enligt Nordsvenskar hästen. De håller ca 147-155cm i mankhöjd. Jag ska lägga in några bilder på dom när jag får tid.

Intressant kör du med flera hästar i par då eller har du en som följer efter det vet jag en del som gjorde förr, gamla hästen var så säker så att den kunde ha en egen släpa och körkarlen kunde köra med två hästar

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#352170Ibland kör jag par ("oftast" vid tungt eller långvarigt arbete) nu är det ju inte så ofta längre..Men ofta kör jag enbet men har kanske två eller fler hästar med mig. Kör man åt sig själv vet man vad som ska köras ut och då räcker 1-2hästar/dag. En tränad häst klarar utan problem 1dags arbete utan vila. Modellen med en häst som går lös med släpa hade nog funkat men kan vara farlig, Hästar och särskilt lätta nordsvenskar har en egenhet. Iom att de är relativt små och lätta så har de inte tyngden i selen på samma sätt som en Ardenner. Tar släpan/stocken i mot något så stannar ofta ardennern och lägger hela sin tyngd i selen. Åker det inte med då så väntar den på order från kusk. Nordsvensken gör följande, tar det emot så ryggar den ett steg o sen ska lasset med i all kraft. Har man otur så kan de göra illa sig i ryggen vid "rycket". Jag har råkat ut för det en gång med par när jag skulle dra ut en STOR ekstock. Den gången sköt jag den ena selen. Därför bör man vara observant och hela tiden hjälpa hästen till enklaste väg och se till att inget hakar upp sig.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Svärfar körde yrkesmässigt innan han köpte Vimek. Han använde fjordingar och du skulle nog aldrig lyckas övertyga honom om att det finns några nackdelar med fjordingar :grin:

Vi får se, en fjording och sambons ardenner flytta ner innan jul.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#352253Det brukar ju vara så att var och en är salig i sin egen tro. Jag är nog rätt svår o övertyga om att min ras inte skulle vara bäst i skogen. Men det är ju så med bilmärken och det mesta....

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).