Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 106236 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

halvproffs  
#351340Ska försöka lägga in en bild från i vintras när jag röjt/gallrat ca 2ha. Också en mycket blöt mark med mestadels björk, al och tall. Frös till ganska bra, sen blev det väl mycket snö för ATV-n men det gick. Körde fram till avlägget och lastade av med griplastaren. Huggning gjort på ca 8-10 lördagar. Framkörning 1,5 dag. Allt blev brännved.[img]
1447569384_20150315_111827.jpg
[/img]

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

halvproffs  
#351342Fantastiskt, det funkade, blev inte ens på sniskan!! Nu kan man lägga in mer bilder. Har dragit mig att göra det länge nu. Är nog första gången på flera år.
För övrigt syns min hemtillverkade låda på ATV-n med plats för motorsågar och resten man behöver. Inte ett barr i den.
Frugan kommer att åka till Sundsvall om 2 veckor för att titta på en 5årig Nordsvensk travare. Är det rätt typ så är jag sugen på att provköra lite i skogen men där är man inte ens kvartsproffs :grin:

Användarvisningsbild

Göt  
#351350en fin film i sammanhanget

jannee  
#351358Vilka suveräna hästar :!: , de är verkligen guld värda. Bara att få hästen till att trava ÖVER virkeshögen - det trodde jag aldrig skulle gå. Den hästen är smartare än många människor.
Senast redigerad av jannee sön 15 nov 2015, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351365Sådär skall det se ut @isteskog , inte behöver man några grävvägar. :D

Såg ut som sommargallring i vanlig rödgran. Tror ni det använder rotstop? ;)

isteskog  
#351373Såg inga stenar i denna drivning, Mangan! :wink:
Där jag avverkar nu är det nog nersläpat med häst för 100 år sedan! :shock:

Krokmark  
#351523Ser trevligt ut...
http://ryasjohastgard.blogspot.se/2015/ ... ref=fb&m=1

Användarvisningsbild

Davvi  
#351544Förvisso har jag aldrig ens sett en häst i skogsarbete, men väl bilder och berättelser och ställer mig högst tveksam om tidiga traktorer verkligen tillförde något? Visst, i jordbruket möjliggjorde det helt andra redskap men i småskaligt skogsbruk? Skulle förövrigt inte ens falla mig in att ge mig in i samma blöta skogar med vanlig skogstraktor som där en Atv kommer till sin rätt, men är rätt övertygad om att en häst skulle spöa båda utifrån samma förutsättningar.

jannee  
#351559Davvi, jag var med när man började använda mindre jordbrukstraktorer i skogen, bl.a Grålle (Fergusson), traktorer med tändkulemotor, Viktor (en BM produkt), Fordson Major och det var ett STORT framsteg, ett nytänkande. Förvisso har sedan utvecklingen skenat i väg och även på redskap anpassade för häst.
Innan traktorn kom var man i mångt och mycket hänvisad till väderleken, tjäle - snö, virke släpades ut eller på kälkar - i dag är det på hjul. Skogsavverkning och utkörning var vinterarbete, nu spelar årstiderna mindre roll.
Den tidsepoken jag tänker på är 50 talet, då även motorsågens era startade.

Användarvisningsbild

Bax  
Göt skrev:en fin film i sammanhanget

Dom kör med en töm bara..... :shock:
Allt måste ju gå på kommandon då, imponerande.

#351568Tyckte de körde utan töm ibland också.

Användarvisningsbild

Davvi  
jannee skrev:Davvi, jag var med när man började använda mindre jordbrukstraktorer i skogen, bl.a Grålle (Fergusson), traktorer med tändkulemotor, Viktor (en BM produkt), Fordson Major och det var ett STORT framsteg, ett nytänkande. Förvisso har sedan utvecklingen skenat i väg och även på redskap anpassade för häst.
Innan traktorn kom var man i mångt och mycket hänvisad till väderleken, tjäle - snö, virke släpades ut eller på kälkar - i dag är det på hjul. Skogsavverkning och utkörning var vinterarbete, nu spelar årstiderna mindre roll.
Den tidsepoken jag tänker på är 50 talet, då även motorsågens era startade.

Tänker inte argumentera emot någon som vet vad han talar om :wink:
Effektiviteten måste främst ha märks när det handlar om lite avstånd?
Har själv både atv och en buster 320 som jag funderar att använda i skogen, men då köra ut med atv på upplag och sen köra hem det med traktorn.
Det jag tänkte var att en häst borde rimligen "ta sig fram" bättre och enklare där det är besvärlig terräng? Exemplet på filmen visar en typ av terräng där möjligen en vinsch hade varit ett alternativ? Atv kom väl inte på allvar förän slutet på 80-talet så det är en annan historia.

jannee  
#351580Vet själv ej hur det fungerade i mellersta eller norra Sverige, men här i söder var skogen endast ett komplement till jordbruket.
Små gårdar, snittet låg nog på 50 ha eller mindre, varav 10 % var jordbruksmark och 10 % betesmark, på ett ungefär. Huvudinkomsten kom från jordbruket och när traktorn introducerades blev det också automatiskt att man provade använda den i skogsbruket. I början var det ingen hit, man hängde en vanlig 2 axlad vagn (tidigare hästdragen) efter. Var ganska otympligt att lasta fick använda sig av en stocklyftare, som bara den vägde närmare 20 kg. Blev egentligen inget drivtryck på traktorn och det gick si och så - men många hade då redan gjort sig av med hästen/hästarna. Utvecklingen satte dock fart och snart kom vagnar avsedda för bl.a skogsbruk (boggivagnar) även vajerkranar och då om inte för var eller blev hästen totalt utkonkurrerad.
Vad vi inte visste eller tänkte på när vi använde våra vajerkranar var vilka släpskador vi gjorde på kvarvarande skog, detta blev verkligen grogrunden till den röta vi idag har, men fort gick det (efter dåtidens mått).
Victor, Bm 400/430 och MF 135 var traktorer som alla småbönder förvärvade, spelade egentligen ingen roll hur liten fastigheten var så nog inhandlades det en traktor - hästen var på totalt utdöende. I dag är det tvärtom, aldrig funnits så många hästar som nu.

jannee skrev:Vad vi inte visste eller tänkte på när vi använde våra vajerkranar var vilka släpskador vi gjorde på kvarvarande skog, detta blev verkligen grogrunden till den röta vi idag har, men fort gick det (efter dåtidens mått).

Släpskador med häst borde vara lika stora? Sen tror jag körskador i maskinell gallring är ännu större. Var rötan kommer ifrån är inte lätt att säga, men ja undrar om inte skogsbetande kreaturen borde bidragit?

jannee  
#351585Jag varken kan eller vill strida med Mangan, dock är min uppfattning (erfarenhet) att man började spela in stockar och masaavedsbuntar från ganska långt håll, uppåt 20 till 25 meter (så långt vajern räckte). Detta i sin tur skavde både mot rötter och kvarvarande stammar. När vi använde oss av häst var vi mycket beroende av halt underlag - snö, det i sin tur innebar att det var mest vintertid utkörning av skogsprodukter ägde rum. I.o.m. traktorns användning gick det bättre när underlaget inte bestod av snö. Skogsavverkning kom att ske när tid fanns, både vår och tidig höst, vi fick dessutom mer tid för skogsbruk i.o.m. att traktorn förenklade jordbruksarbetet ( i alla fall snabbade på det).
Motorsåg och traktor följdes åt = mer avverkat mer att köra ut o.s.v.
Troligtvis har även kornas klövar också bidraget till skogsrötan - all åverkan på rötter måste bli en belastning - hur ska det då nu inte bli efter grisarnas bökande :!: .
I min barndom var det BARA vinteravverkning, senare i min ungdom blev det mer och mer av både vår och höstarbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).