För övrigt, hur tätt har ni mellan stammarna efter gallring
Äldre skogsmaskiner (nostalgi)
Skota med häst, gallra manuellt
fre 13 nov 2015, 22:59#351115Krokmark, hur driver du kranen på ditt hästekipage. Batteri eller solceller? Använder du en bensindriven tar den MER soppa än hela mitt ekipage, Boxer med en 5 tons Mohedavagn.
. Själv har jag minst 2 meter efter sista röjningen.

fre 13 nov 2015, 23:00#351116Det är ju oerhört intressant att inläggen ökar i intensitet ju senare klockan blir
har ni räknat på det? Är det ekonomiskt o dricka alkohol o skriva på skogsforum. Ska man droga sig finns det mer ekonomiska alternativ som jag förvisso är helt motståndare till. Men om ni bara bedriver skogsbruk av ekonomiska skäl så kommer ni nog heller aldrig förstå den häftiga känsla som infinner sig när en stor häst samarbetar och nästan själv förstår vad som ska göras. Denna tråden var tänkt som en inspiration till raka motsatsen mot teknologi och modernitet. En faktor som jag ofta upplever i maskinen är att man kommer "långt" ifrån naturen och ibland gör sämre val. Med motorsåg och häst blir fenomenet precis tvärtemot. Jag är inte bakåtsträvare eller modernistisk. Jag gillar båda men av olika anledningar. Och framförallt så brukar jag skog med maskin och häst för att jag njuter av det och det förgyller min vardag. Tack för tipset av det konstruktiva inlägget av Rank. Är det efter döle hingsten Rank?
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem
TS
fre 13 nov 2015, 23:10#351119Stannade det av nu??
Jag som var på gång med att om det ska snackas effektivitet ska man nog inte ha varken motorsåg eller en gammal traktor.
Ska det snackas effektivitet är det enbart skogsmaskiner som gäller!
Å hur kul är det??
Kämpa på med det ni vill.
Å jag ser gladeligen lite inlägg på folk som kör häst i sin skog.
Kul att se ngt annat än gjutjärnsklumpar på hjul.
Jag som var på gång med att om det ska snackas effektivitet ska man nog inte ha varken motorsåg eller en gammal traktor.
Ska det snackas effektivitet är det enbart skogsmaskiner som gäller!
Å hur kul är det??
Kämpa på med det ni vill.
Å jag ser gladeligen lite inlägg på folk som kör häst i sin skog.
Kul att se ngt annat än gjutjärnsklumpar på hjul.
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.
fre 13 nov 2015, 23:15#351120Fint du likte tipset. Rank var en kaldblods traver som desverre inte finns mer. I dag har jeg en Døle vallak etter Jonsvarten.
Han skal få dra ut min vedhugst i vinter, inte for at der er lønsamt men for trivselen. Jag kommer alltid at ha hast så da koster det lite å bruke ham i skogen. En skogs maskin kan inte konkurere i trivsel mot hasten.
Han skal få dra ut min vedhugst i vinter, inte for at der er lønsamt men for trivselen. Jag kommer alltid at ha hast så da koster det lite å bruke ham i skogen. En skogs maskin kan inte konkurere i trivsel mot hasten.
fre 13 nov 2015, 23:18#351121
Jag har ingen sådan vagn, utan bara kälke och släpa, jag gör det för nöjes skull.
Alternativet för mig är en Valtra A85 med Rottne Juniorkran och en 5 tons Mohedavagn, inte mycket bättre.
Den drivs av en liten Hondamotor och drar ytterst lite bensin, även om ditt ekipage drar mindre.
Men jämför vi en driven hästkusk med en gammal jordbrukstraktor och en liten skogsvagn så ska vi nog lägga diskussionen om effektivitet åt sidan, iaf i det senare fallet.
jannee skrev:Krokmark, hur driver du kranen på ditt hästekipage. Batteri eller solceller? Använder du en bensindriven tar den MER soppa än hela mitt ekipage, Boxer med en 5 tons Mohedavagn.
För övrigt, hur tätt har ni mellan stammarna efter gallring. Själv har jag minst 2 meter efter sista röjningen.
Jag har ingen sådan vagn, utan bara kälke och släpa, jag gör det för nöjes skull.
Alternativet för mig är en Valtra A85 med Rottne Juniorkran och en 5 tons Mohedavagn, inte mycket bättre.
Den drivs av en liten Hondamotor och drar ytterst lite bensin, även om ditt ekipage drar mindre.
Men jämför vi en driven hästkusk med en gammal jordbrukstraktor och en liten skogsvagn så ska vi nog lägga diskussionen om effektivitet åt sidan, iaf i det senare fallet.
David Krokmark
Ardennerhästen - framför allt...
fre 13 nov 2015, 23:23#351122Jag betvivlar inte att slutresultatet blir "fint" med smala stickvägar och lite skador. Det kan säkert vara en rolig hobby och ett skonsamt skogsbruk. Men att det skulle vara effektivt tror jag inte. Bara att avverka manuellt ger en oerhört låg timtaxa och skall man dessutom sköta en häst och transportera den till och från skogen så får man nöja sig med att arbeta för en mycket låg lön. Om det var effektivt och lönsamt så borde det finnas gott om manuellhuggare och hästar i skogen. För övrigt så tror jag att stavfelen skulle vara betydligt fler om alkoholen var orsaken till fler inlägg, tror mer på att folk helt enkelt har mer tid för skogsforum på kvällen.
fre 13 nov 2015, 23:28#351123Skogstinsen, tycker du argumenterar riktigt bra trots att du druckit dig full på världens bästa öl
Seb, din tråd artar sig riktigt bra. Tror att det var lite det här du sökte
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
fre 13 nov 2015, 23:30#351126Ska vi nu prata effektivitet så ska jag ställa upp i battle. Får jag lägga lika mycket tid med häst i skogen som vissa debattörer har gjort med boxer/mf med vagn i något år så är häst lika effektivt om inte mer. Men visst boxern äter inte hö och ska inte ha vatten. Men den är rätt osocial. När jag "höll på" så var hästarna arbetskompisar. Lojal och billiga reservdelar....Ska jag prata ekonomi i min berörda avedeldning. Ca1ha blöt mark. Kör jag dit en maskin så kostar framkörningen och körningen lika mycket om inte mer än intäkten. Och kvar har jag spillror av ett bestånd med djupa spår i bästa fall. Ska maskinen köra försiktigt så får jag lägga till en Bra slant. Med häst får jag och häst nyttig träning för kropp och hjärna och förhoppningsvis ett fint bestånd och 15-20tusen o köpa hö för vilket jag får göra oavsett. Brukar köpa hö för 4-5tusen. Då får jag lite över till soppa etc. Och....slipper betala för något gymkort. Den som vill hälsa på när jag väl ska köra med hästarna är välkommen för övertygelse. Det fina med detta märks inte på bild, film eller kalkyler. Det måste upplevas på plats.
TS
fre 13 nov 2015, 23:33#351129
sundelius skrev:Skogstinsen, tycker du argumenterar riktigt bra trots att du druckit dig full på världens bästa öl![]()
TS
fre 13 nov 2015, 23:34#351130Her finnes en bra film på det du snakker om, om ni orker vente på at reklamen skal bli ferdig. Denne karen har levd av å kjøre hest i ca 40 år og han har både kone og barn. Men han er antagelig den siste
http://www.h-a.no/default.aspx?tabid=1144&articleid=136649&adCat=1
http://www.h-a.no/default.aspx?tabid=1144&articleid=136649&adCat=1
fre 13 nov 2015, 23:36#35113140 inlägg och över 1000visningar på ett dygn är ju en bra start
TS
lör 14 nov 2015, 00:24#351135Det var märkligt vilken debatt det blev över att Seb vill visa hur en liten gallring kan utföras på annat sätt än med storskaliga metoder. Läs Seb:s inlägg från början och fundera utifrån hans resonemang i stället för att ställa hästkörning mot maskinella metoder. Det ena utesluter inte det andra!
lör 14 nov 2015, 07:09#351140Är marken så sank som Zeb säger är det optimalt att gallra nu, en sådan torr höst som vi haft i år har jag då aldrig varit med om. M.a.o. gör gallringen nu nästa år kanske det står blankvatten där.
Vilket trädslag Zeb ska satsa på begriper nog Zeb bäst själv.
Har själv tidigare gallrat fuktiga marker (gamla mossodlingar), erfarenheten säger mig att rötterna ligger väldigt ytligt, t.o.m uppe i dagen. Då kan t.o.m. hovarna av en häst skada rötterna. Optimala är då först riktig tjäle + därefter några dm snö, vilket vi här i Södra Sverige troligtvis inte får uppleva.
Numera gör jag en riktigt hård sista röjning, därefter får bestånden stå tills slutavverkning- tror inte man ska röra bestånden över huvud taget, kan göra mer skada än nytta.
Vilket trädslag Zeb ska satsa på begriper nog Zeb bäst själv.
Har själv tidigare gallrat fuktiga marker (gamla mossodlingar), erfarenheten säger mig att rötterna ligger väldigt ytligt, t.o.m uppe i dagen. Då kan t.o.m. hovarna av en häst skada rötterna. Optimala är då först riktig tjäle + därefter några dm snö, vilket vi här i Södra Sverige troligtvis inte får uppleva.
Numera gör jag en riktigt hård sista röjning, därefter får bestånden stå tills slutavverkning- tror inte man ska röra bestånden över huvud taget, kan göra mer skada än nytta.
lör 14 nov 2015, 07:48#351143
Jag säger som Stenmark, det går inte förklara för den som inte begriper....
Chuck Norris skrev:Jag betvivlar inte att slutresultatet blir "fint" med smala stickvägar och lite skador. Det kan säkert vara en rolig hobby och ett skonsamt skogsbruk. Men att det skulle vara effektivt tror jag inte. Bara att avverka manuellt ger en oerhört låg timtaxa och skall man dessutom sköta en häst och transportera den till och från skogen så får man nöja sig med att arbeta för en mycket låg lön. Om det var effektivt och lönsamt så borde det finnas gott om manuellhuggare och hästar i skogen. För övrigt så tror jag att stavfelen skulle vara betydligt fler om alkoholen var orsaken till fler inlägg, tror mer på att folk helt enkelt har mer tid för skogsforum på kvällen.
Jag säger som Stenmark, det går inte förklara för den som inte begriper....
David Krokmark

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).