2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
SKOGSFORUM ARTIKEL
32 inlägg 47551 visningar 6 följer Svara, dela mm... Äldre skogsmaskiner (nostalgi)
Ny video & "the full story" om Tohr 987 S gallringsskördare
Re: Ny video & "the full story" om Tohr 987 S gallringsskörd
sön 10 apr 2016, 20:16#386729Den här tråden är alldels för bra för att ligga och med tiden drunkna i skördarkategorin. Den skall ligga i "Äldre skogsmaskiner" anser jag och flyttar den härmed.

mån 11 apr 2016, 02:37#386779Härlig tråd!
Men att förvisa tråden till historiearkivet tycker jag allt vart lite bryskt.
Hoppas någon tillverkar fattar intresse, nu när patenten gått ut. Btw förutom att jag tyckte att motorn gick relativt tyst o fint, tyckte jag att den sjönk markant mycket vid sågning. Det är inget som jag reflekterat över på andra skördare innan.
Men att förvisa tråden till historiearkivet tycker jag allt vart lite bryskt.
Hoppas någon tillverkar fattar intresse, nu när patenten gått ut. Btw förutom att jag tyckte att motorn gick relativt tyst o fint, tyckte jag att den sjönk markant mycket vid sågning. Det är inget som jag reflekterat över på andra skördare innan. //Henke månskensskogsbonde
mån 11 apr 2016, 17:50#386855Här kommer en bild på Helge Rådström också. Helge var nog den som verkligen såg till att Tohr-maskinen utvecklades och byggdes. "Det var Helge som drev på och såg till att det hände något" sa Håkan Håkansson när jag pratade med honom.
Jag har fått fram ytterligare lite mer information som jag tänkte presentera i en kommande tråd som ska handla om det samtida SMT-aggregatet.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jag har fått fram ytterligare lite mer information som jag tänkte presentera i en kommande tråd som ska handla om det samtida SMT-aggregatet.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
mån 11 apr 2016, 20:17#386895Här ser ni Helges patent om ni är intresserade:
http://was.prv.se/spd/patent?p1=19BhDlp ... start=3951
OBS! att det även fanns ett patent för förlängning av pendelarmarna vilket ju inte användes. Vitsen med det var väl antagligen att kunna öka frigångshöjden gissar jag?
Hursomhelst så är det här patentet inte längre i kraft.
OBS! att det även fanns ett patent för förlängning av pendelarmarna vilket ju inte användes. Vitsen med det var väl antagligen att kunna öka frigångshöjden gissar jag?
Hursomhelst så är det här patentet inte längre i kraft.
TS
tis 12 apr 2016, 01:05#386957
Samt stabilare maskin, då man kan fördela maskinvikten över en ännu större yta.
Torbjörn Johnsen skrev:Här ser ni Helges patent om ni är intresserade:
Samt stabilare maskin, då man kan fördela maskinvikten över en ännu större yta.
//Henke månskensskogsbonde
sön 25 sep 2016, 17:16#409199Hittade detta märke. Inget enkelt klistermärke utan ett sytt! SMT, Sunne Maskin Teknik
Skapa konto
Skapa konto
lör 13 feb 2021, 08:34#700430Nej tyvärr inte. Jag letade efter aggregat och det skulle enligt uppgift finnas något i Örebrotrakten (?) som fortfarande var i gång. Tyvärr lyckades jag inte hitta något mer om detta. Är det någon som har tips eller kunskap om SMT får ni gärna kontakta mig via PM eller mail: torbjorn (@) skogsforum.se
TS
lör 13 feb 2021, 10:14#700458Du väckte lite minnen Torbjörn. blev tvungen ock leta i gamla broschyrer och hittade detta blad från SMT.
Ett "nyare" då det är från när det var norskt ägt.
Skapa konto
Ett "nyare" då det är från när det var norskt ägt.
Skapa konto
lör 13 feb 2021, 10:39#700466Tog ett par bilder av Tohr när jag är i farten.
Skapa konto
Skapa konto
lör 15 okt 2022, 14:48#775217Den här skotaren ska vara byggd i Sunne, var det hos SMT ?
Skapa konto
Skapa konto
lör 15 okt 2022, 18:39#775268Nej, efter att SMT vart sålt till FMT i Oslo, Samma bolag som köpte Tohr av norska kommunen, flyttades tillverkningen till Oslo. Och SMT blev efter ett år eller flera nerlagt. Minns inte hur länge.
lör 15 okt 2022, 22:36#775318
FMT är inget jag känner till, så vad hände med det?
boxer68 skrev:Nej, efter att SMT vart sålt till FMT i Oslo, Samma bolag som köpte Tohr av norska kommunen, flyttades tillverkningen till Oslo. Och SMT blev efter ett år eller flera nerlagt. Minns inte hur länge.
FMT är inget jag känner till, så vad hände med det?
//Henke månskensskogsbonde
lör 15 okt 2022, 23:50#775324
Ska vara byggd tidigt -mitten 80-talet
boxer68 skrev:Nej, efter att SMT vart sålt till FMT i Oslo, Samma bolag som köpte Tohr av norska kommunen, flyttades tillverkningen till Oslo. Och SMT blev efter ett år eller flera nerlagt. Minns inte hur länge.
Ska vara byggd tidigt -mitten 80-talet
Annons:
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).