Det fanns en Logma på Graningeverkens distrikt Bollsta(norr om Kramfors). Den inköptes runt mitten på 1970-talet och användes fram till och med 1982.
Maskinen i tvåskift och efter något år eller två trailades den upp till serviceverkstaden i Graninge där den fick en ny, större hytt, stor nog att ta en passagerare bakom förarstolen.
Farsan min var en av förarna och i och med hyttbytet blev det en helt annan maskin att köra(enligt farsgubben)
Kranspakarna blev utbytta mot mer användarvänliga, ergonomiska.
Det monterades en kraftig sökarlampa på hyttaket. Lampstolpen gick rakt genom hyttaket och manövrerades med ett vanligt handtagsgrepp.
Vad jag kommer ihåg är att man var tvungen att gå igenom bromssystemet ordentligt om det skulle köras i mer kuperad terräng. Det fanns en tendens att det ville släppa, annars.
Det gjorde det en gång: Maskinen kanade på riset ovanpå klipphällen mot ett stup och innan farsan hann agera så hade Logman gått över kanten och lagt sig i en liten jädrans ravin.
Det här var på en fredagseftermiddag och det var en rätt skakad farsgubbe som kom hem. Bärgningen gjordes redan dagen efter, på lördagen och det var inte förrän långt inpå kvällen som de var klara.
Bommen hade tagit en del skada men annars var det bara färg som skavts av. Rejäla maskiner på den tiden!
Träden fälldes av en Kockum 880 Fä-Lä eller av ett huggarlag. Ofta var en eller flera huggare med för bortkapning av rotstocken då skogen många gånger var övergrov.
Skotningen gjordes med en Kockum 850 som senare fick en gripsåg. Hur apteringen gjordes i det skedet, det kommer jag inte ihåg.
1982 byttes maskinerna ut mot ÖSA och maskinen ska eventuellt ha exporterats till Kanada efter Graningeverkentiden. Det var en svensk som hjäpte till med att köpa upp Logma och frakta över till Nordamerika.
Hur det gick med maskinen, det vet jag inte men det skulle vara väldigt roligt att få veta.
Ett nostalgiskt inlägg från mig, bara. Väldigt roligt att se att Ni kommer ihåg de här gamla maskinerna!
/Tomas