Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56875 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Fredde73  
#80665 Oron för varg kan man förstås ha förståelse för...t.ex. exemplet med barn som ensamma ska vänta på bussen. Men hur är det egentligen om man kommer ner till ren fakta..har någon människa alls blivit dödad av varg om vi räknar dom senaste 150-200 åren ?

Alltså även den tid då det fanns rätt gott om vargar..

Men det är väl så sant att även vargen provar gränserna och ser vad som är möjligt och som med alla vilda djur är det väl individerna som kommer in mot tätorter och tappar respekten för människan vi måste se upp med och skjuta av. Och självklart full ersättning till dom bönder och samer som drabbas..sett över längre tid har vi nog råd med det många många gånger om ifall vi kan minska viltskadorna på skogen..

Och jo. Jag är ju mej själv närmast jag också. Men som uppväxt och boende mitt i skogen i en by där vargspåren syns både här och där vågar jag uttala mej ändå. Bodde en kortare tid i Stockholm och nog lever man farligare en natt i dom förorterna än bakom vedbon där vargarna ylar...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80674 Mangan
Klart att betesskadorna retar och kostar pengar.
Vist har älgar anfallit folk, oftare än varg.
Men det är väldigt svårt att få tilldet, så det blir bra för alla.
Förmodligen går det inte heller.
Skjuta lite mera älgar, där det behövs. Kan väl vara ett alternativ.
Skjutits älg har det ju gjorts i mina hemtrakter både i tid och otid. (historiskt sett)
Kritiken om avskjutningen av varg, kanske var ett alternativ.
Dvs, skjuta närgångna i stället för vilka som helst.
Fick jag som jag ville, borde nog beslutet ner till berörda.
Sist men självklart ska vi tycka. Det är därför vi är med här !

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80712
Famag skrev:Mangan
Klart att betesskadorna retar och kostar pengar.
Vist har älgar anfallit folk, oftare än varg.
Men det är väldigt svårt att få tilldet, så det blir bra för alla.
Förmodligen går det inte heller.
Skjuta lite mera älgar, där det behövs. Kan väl vara ett alternativ.
Skjutits älg har det ju gjorts i mina hemtrakter både i tid och otid. (historiskt sett)
Kritiken om avskjutningen av varg, kanske var ett alternativ.
Dvs, skjuta närgångna i stället för vilka som helst.
Fick jag som jag ville, borde nog beslutet ner till berörda.
Sist men självklart ska vi tycka. Det är därför vi är med här !


Vem bör då avgöra var det behövs skjutas mer älg och hur mycket älg som bör skjutas? Markägarna, jägarna, länsstyrelsen eller stadsborna?

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80713
Famag skrev:Fick jag som jag ville, borde nog beslutet ner till berörda.


Jag undrar liksom Niking, vilka är berörda? Är det bara vi som har besvär av älgen,så hade det inte varit något problem.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

halvproffs  
#80727 Läste det i en tidning nånstans.
Älgkrock mellan myndigheter
Vem ska bestämma över älgarna? Ska skötseln av älgstammen ligga hos älgförvaltningsområdena eller viltförvaltningsdelegationerna?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80801 Förtydliga mig lite då.
Har man betesskador, används bössan av markägaren om inte ev, jaktlaget gör det.
I Gästrikland skjuts det en del havre-älgar, varje fall förut.
Varg är ju lite känsligare att vara rak på sak om.
Alla djur har någon predator på sig, varg och björn saknar sådan.
Men kort och gott vill jag att närgången varg tas bort.
Oavsett om det handlar om 5 eller 50 per år.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80822 Hur många av er med "Älg problem" ÄR JÄGARE? å går ut för att jaga älg?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80835 Tror både Famag och Nutte att markägaren får skjuta så mycket älg han/hon gitter? Har ni aldrig hört talas om tilldelning?

Fattar inte ni att lagstiftningen skyddar älgstammen lika mycket som den skyddar vargarna? Jag bor granne med ett licensområde som år 2008 fick 43 djur, sköt 22. I fjorl fick de 65(!) djur och sköt 42.

Själv får jag skjuta en kalv. Vad tror ni den kalven gör för nytta? :roll:

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80838 Lite info från Västra Götaland och mitt distrikt:

***
Jaktåret : 2009/2010


Totalt antal skjutna i länet: 2762 Varav vuxna(tjur/ko): 976/571

Totalt antal tilldelade i länet: 6221 Varav vuxna: 3506 (här ingår även B-områdenas tilldelning av valfritt djur dvs. vuxen eller kalv)


Välj nytt distrikt
Totalt antal skjutna i distriktet: 137 Varav vuxna(tjur/ko): 43/36
Totalt antal tilldelade i distriktet: 323 Varav vuxna: 197
****

Ungefär 40% av tilldelningen blev skjuten.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Fredde73  
#80842 Problemet är att det hela tiden blir "jägarens marknad" det här. Spelar ju ingen roll om markägare och myndigheter beslutar om en viss tilldelning om den ändå inte skjuts av...

Väldigt synd om det börjar glida mer och mer till motsättningar mellan jägare och markägare när båda egentligen är beroende av varandra. Men vem skulle t.ex. godkänna att bara 40 % av träden blev avverkade i en avverkning ?

Tvång och krav är ju liksom inte lösningen heller. Men kanske morot. Att arrendet sjunker rätt bra om man når full avskjutning ?

Senaste uppgift jag såg (tror det var skogforsk) så låg viltskadorna på en kostnad av 3 miljarder så det handlar ju inte riktigt om att vi bara är nåra gnälliga skogstomtar som får en och annan planta förstörd..

Eller ska man släppa in ett gäng galna tyskar som både betalar dyrt och skjuter vilt på allt som rör sej ?
Nä jag föredrar nog seriösa och kunniga lokala jägare bakom bössan...

Men den här tråden skulle väl handla om vargar...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80939 om ryska vargar som nyligen getts ut i Kanada37. Jag hänsyftar vidare till Appendix F och hur
Dr S. Korytin uttryckte sig om mänskliga offer för vargattacker 1990 i en artikel publicerad i
en ledande jakttidskrift ”Ohota i ohotnitsje hozjaisvo” Nr 6. ”Vargar som människoätare”.
”Anfall av vargar på människor har sedan evinnerliga tider varit en de mest fasanfulla
gisslen. Bara under tre år 1849-51 dog 260 vuxna och 110 barn på grund av vargar
(Lazarevsky, 1876) Det fanns officiell statisk över fallen. I de årliga rapporterna från
landshövdingarna var informationen koncentrerad i tabeller av dödsorsaker i en kolumn
”Dödad av vilda rovdjur”. Efter revolutionen publicerades inte längre någon statistik i vårt
land över skador från varg men då och då lyckades information bli synlig i tidningar.
(Kuzmich, 1925; Barabash-Nikoforov, 1928; Imofejev, 1949; Komejev, 1950; Serzhanin,
1955; Shnitnikov, 1957; Marvin, 1959; Nazarova, 1978; Peskov, 1979; Zhumadilov,
Mahmutov, 1979;Osmolovskaja, Priklonskii, 1979; Boldenkov. 1980; Janshin, 1980;
Garbuzov, Janshun, 1980; Cherkasskii, 1985). I själva verket var antalet fall mycket större:
M-P. Pavlov (1965, 1989) publicerade hittills okända fall av varangrepp på människor som
samlats av P.A. Mantfel och G.P. Kamenskii utöver de som författaren själv hittat.
Huvuddelen rör fall av angrepp på barn i olika delar av vårt land under och efter Andra
världskriget. Bevisade fall var 103.” Korytin är doktor i biologi och etologi, professor,

Detta är ett liten del av en större rapport som har publicerats. Det finns inga garantier för att det är sant men det finns många liknande rapporter...........

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80944
Mangan skrev:Tror både Famag och Nutte att markägaren får skjuta så mycket älg han/hon gitter? Har ni aldrig hört talas om tilldelning?

Fattar inte ni att lagstiftningen skyddar älgstammen lika mycket som den skyddar vargarna? Jag bor granne med ett licensområde som år 2008 fick 43 djur, sköt 22. I fjorl fick de 65(!) djur och sköt 42.

Själv får jag skjuta en kalv. Vad tror ni den kalven gör för nytta? :roll:



Jag tror inte att man får skjuta hur som helst... ja undrade mest... för skogsägare är ofta dom som får jag... å vi är 7 st som jagar älg, på 1200 ha.... å det är ju inte direkt vi som äger alla dom ha;)... vi skjuter aldrig fullt, oftast för att vi är för få att täcka av markerna... ja menar vi är 5 som sitter på pass...

å varför skjuter det licensområdet inte fullt??? det måste ju vara ett tecken på att det inte finns nog me älg?!?!

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Fredde73  
#80964 Angående för få jägare måste ju erkännas att markägar-sidan ofta skjuter sej själv i foten om man får säga så...

Klagar på viltskador samtidigt som man begär dyra arrenden för jaktmarken...gäller väl kanske speciellt bolagen med sina avgifter...

Är ju som sagt själv markägare och milt sagt irriterad på älgarna och utebliven avskjutning men å andra sidan tar jag inte betalt heller. Förutom en köttbit ibland...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

ymer  
#80970 Ryssland är ett intressant område ang vargstammen.
Det skulle vara intressant att kunna chatta med ryska jägare.
Tyvärr finns ju språkbarriären. Jag kan inte ryska -dom kan inte engelska.
Här finns ju egentligen framtiden för många vargkramare, dvs fri utveckling av varg.
Enligt rykten man hört så är den dominerande jakten där jakt på varg.
Det mesta man får ut av skogen är vargpäls -en skräckvision för svenska jägare.
Jag efterlyser mera information av ryska förhållanden. Vad har dom för problem
med vargriven boskap, barnungar, hundar mm. Nästan ingen info läcker ut.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80972
nutte skrev:[

å varför skjuter det licensområdet inte fullt??? det måste ju vara ett tecken på att det inte finns nog me älg?!?!


Eller på att de inte orkar skjuta så många älgar som de blev tilldelade...

Det är precis den attityden som gör att jägarna aldrig kommer att fixa att hålla nere älgstammmen. Oavsett tilldelningen så ids de inte skjuta så många älgar som behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).