Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56885 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

flisshejk  
#77757 Novis skrev jag skulle bli glad om jag fick se ett vargspår över mina marker det skulle höja den biologiska mångfalden. Politiker pratar gärna om biologsk mångfald av av både djur och växter, men med den rovdjurs politik som nu förs så finns det redan idag områden i rovdjurstäta områden i mellan sverige som börjar bli biologisk enfald vad gäller skogens djur dvs. de djur som rovdjuren skall leva utav, förutom varg som är den största predatorn har vi björn, och LO i stort antal i dessa områden, med så tät rovdjurstam inom ett så pass begränsat område så har det redan inträffat att rådjursstammen i delar av mellansverige redan har mer eller mindre krachat, den är i varjefall inte jaktbar, sedan vargen kom har det på betydligt kortare tid gått samma väg med älgen, mat skall dessa rovdjur ha och när det sinar så blir det tam katter och hundar som blir födan och björnar som rotar i soptunnor inne i samhällen, det har förekommit på fler ställen i Norrbotten. Det kan inte bli på annat sätt sedan vargen planterades in när det dessutom sedan länge enligt lag undantagits ca tre fjärdedelar av landets yta där varg inte skall få förekomma dvs. hela renbeteslandet från Norrbotten till Jämtland- Härjedalen. När det gäller vargen så kan man ifrågasätta om ett djur som inte överlever på egna meriter utan man måste inplantera nytt blod med jämna mellanrum inte skall vara inom inhägnat område, det säger jag trotts att jag bor inom ett garanterat vargfritt län. För er som tvivlar på utsättning gå in http://www.norbottens kuriren.com och läs insändaren varg-fnatt.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

flisshejk  
#77765 Röjkvist, vad har säf med älgfrågan att göra, att bestämma storlek och avskjutning av älgstammen är en markägarfråga och inte en fråga för en intresseorganisation. Skulle man försöka ta över den frågan från markägarna skulle man nog tappa de flesta. Av Svenskajägareförbundets ca 200000 medlemmar så är 60% markägare det är fler medlemmar än som är med i SÄF och skogsägarna

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77956 Verkar vara dags för lite statistik och forsknings resultat....

Kostnad för att hålla en vargstam om ca 200 individer, materialet publicerat i Allt om jakt nummer 2/3 2003. Skrivet av professor Claes Rehbinder.

Vargar hållna i fångenskap i djurparker äter ca 1,7-2,3 kg kött per dag vilket om köttprisetberäknas vara 50kr/kg ger en årlig kostnad på 31000kr- 42200kr.
Vild varg konsumerar ca 5,6-10kg kött/dag vilket, om köttet gives ett värde av 50kr/kg ger en årlig kostnad på 70320kr till 109500kr.

Sålunda skulle 200 vilda vargar årligen äta kött för mellan 14.064000kr och 21.900000kr.
Allt beräknat enligt 2003 års priser.

Lägg därtill värdeminskningen på fastigheter i dessa områden etc etc och vi har en ganska nätt summa som vargen kostar varje år.

Angående införandet av nytt "blod" i den svenska varg stammen så borde det inte heller behövas om man tar del av det material som sedan länge varit en del av den publicerade varg forskningen.

Alltså:

Läs materialet om vargarna på Isle Royal.
Till ön kom över isen 1948 tre vargar. En hane och två honor.Hanen och den ena honan kom att utgöra det alfa-par från vilket alla vargar, som levt eller lever på ön, härstammar från.
INGA ärftliga missbildningar har påträffats.

Ett annat problem är att det kan komma in sjukdomar med införandet av varg. Fördelen med det (om man nu skall kalla det för en fördel) är att det är tämligen enkelt att genom sjukdoms symptom identifiera varifrån en rovdjurs individ kommer.

Exempel:

Om det i ett område invandrar exvis varg och man snart börjar märka att man har nya parasiter där som inte finns i svergie kan man undersöka dessa och se varifrån de kommer.
Detta har redan konstaterats 1996 i de tre samebyarna Ran, Gran och Mausjaur.
Två år tidigare hade, i samband med att varg försökte etablera sig i kalmarlän, påvisats Echinococ-cyctor i lunga på två, under laga jakt fällda älgar, från samma område.

Det intressanta är att man sedan 1970 inte har påträffat parasiten i sverige, utom där det finns varg.

Det finns mycket mer att läsa för den som vill sätta sig in i detta komplicerade ämne, och man kan inte avfärda dessa resultat med "konspiratoriska högerextremister" osv.

Det krävs en enorm erfarenhet för att inse hur begränsad den egna kunskapen är.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77960
ragnarn skrev:På något ställe framskymtar att folk pga vargen inte vågar gå ut i skogen. Hur skogsfolk över huvud taget kan känna rädsa för något alls i den svenska naturen är en gåta.
Om det finns någon trygg och säker plats i vårt samhälle så är det väl skogen.


Gruppen som inte längre törs gå ut i skogen ensam p.g.a rädsla för rovdjur tror jag är stor. Däremot gör den inte stort väsen av sig. Jag känner flera, oftast lite äldre damer,som tycker det är tråkigt att man inte längre kan gå ut i skogen. Fast de går inte med i några Facebook eller skriver insändare.

Generellt går medelsvensson knappt ut i skogen alls,så egentligen borde frågan vara rätt ointressant för de flesta.
Som skogsägare hejar jag på vargen,men samhällsnyttigt tror jag stora rovdjursstammar är av ondo.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

flisshejk  
#77976 Kostnaderna för vargen kommer inte att bli lägre när man skall börja flytta invandrande vargar från i förstahand Norrbotten det är ju den vägen de allra flesta vargar vandrar in. När man söver och märker varg så kostar det ca en miljon per varg det är ju inte säkert att man klarar det monentet första gången helikoptern går upp fast å andrasidan kanske helikoptern inte alls behöver lyfta innan vargen hinner försvinna,

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77993 Jaktturuism på varg borde kunna locka in mycket kapital till Sverige, sk upplevelseturism. Är det inte så jägarna motiverar de stora kostnaderna för älgen?

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

quartetto  
#78755 Apropå nässjömåla:s inlägg ovan

Om man ska följa logiken i professorns forskning så undrar man ju vad kostnaden för älg blir (krockar med bilar och har ihjäl människor) och för människor i stort (krockar med allt möjligt, men framför allt andra människor och älgar) - det blir nog bäst att ha licensjakt på allt som kan röra sig...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78760 Ni som har problem med älgskador,Småland och söderut.
Kan ni tänka er att härbärgera en permanent vargstam ?
Ca 10-15 vargrevir skulle i så fall garanterat hålla älgstammen i botten.
Åmot , norr om Ockelbo, någon mil nordväst om Gävle har ett revir, men inga älgar.
Denna fråga ställer jag utan ironi, men tänk till innan du svarar. Vill du eller inte !

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78763
Famag skrev:Ni som har problem med älgskador,Småland och söderut.
Kan ni tänka er att härbärgera en permanent vargstam ?


Ja, fast jag bor nordväst om Småland. Det gick förbi varg här i höstas, men något permanent har jag inte hört om.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

alias  
#78767
Famag skrev:Ni som har problem med älgskador,Småland och söderut.
Kan ni tänka er att härbärgera en permanent vargstam ?
Ca 10-15 vargrevir skulle i så fall garanterat hålla älgstammen i botten.
Åmot , norr om Ockelbo, någon mil nordväst om Gävle har ett revir, men inga älgar.
Denna fråga ställer jag utan ironi, men tänk till innan du svarar. Vill du eller inte !


NEJ! Bjuder vi älgarna på tallplantor mm så får de bjuda oss på kött i gengäld. Skulle aldrig acceptera varg hemma då jag uppskattar jakten med drivande hund mest av alla jaktformer.
Vill man producera skog och samtidigt ha kvar jaktvärdet på fastigheterna så ska både varg och älgstam regleras av människan, med bly.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78790 Reglera jakten med bly pågår väl? Resultatet av det ser jag i min skog som består av uppätna ungtallar.
Innanför mitt uppsatta viltstängsel växer det många fina tallar. Där finns varken varg eller älg :smile:
Utanför finns älg men ingen varg, altså är jag för varg och räv.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78792 ... och lo.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

alias  
#78795 Vi har väl den fördelen att de flesta markerna egentligen är för bra för tall, några grusåsar undantaget. Hur ser det ut för er andra?

Jag ser det som ett större problem med begynnande kronhjortsförekomst, då går inte ens granen säker. Dessa djur har ju en tendens att gnaga och flänga bark på gallringsgranar.

Man ska väl inte måla fan på väggen, men normalt är man ju van vid att träden ska vara säkra när de nått 4-5 meters höjd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78814 Här är det gränsfall, står mycket blandskog nu. Några torra/magra ställen och så på mossarna passar tall bra.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

quartetto  
#78897 Bor i vargrevir och har även lo på markerna - men en jäkla massa klövvilt. Men älgstammen är borta här enligt förståsigpåanarna (rovdjurshatare...!) Själv håller jag på att plockhugger tall och älgarna har en fest utan like på topparna - fast de inte finns. Älgarna alltså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).