Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56880 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114692
alias skrev: samt att "den enda riktiga jakten" - jakt med hund på småvilt och gris - riskerar att bli lidande om folk inte vågar släppa sina hundar.

MVH
Alias


Så är det. Priset är att vi dalmasar får lov att gå¨över till bandhundsjakt av älg, typ som norrmännen gör. Råddjur och annat får bli vakjakt tycks det. Vargen är tyvärr sån att den letar rätt på hunden, oavsett om vi jagar varg eller ej.
Men som sagt, vi får färre älgskador på tallen. Alltid något. Men som det sägs här från folk där nere där du håller till så passar "vår fauna" bra för varg. Det gör tydligen inte "faunan" från Mälardalen och neråt. :roll:

Fast det finns massor att säga om detta. Värst är det för alla de här i Dalarna som satsat sitt liv, ibland generationer, på att få till ett fungerande företag som bygger på djurhållning av fäbobruk-typ eller fårskötsel. De får till svar på sina tveksamheter inför vargen "flytta då". Sånt förakt för människor gör mig nästintill galen.

Är jägare själv och har jagat varg, men vårt problem är en "piss i missippi" jämfört med dessa människors.

Nå, nu är cirkusen över för detta året, tack och lov.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

flisshejk  
#128784 Vargflytten som blev ett fiasko, vargen som sövdes och flyttades från Norrbotten för någon vecka sedan är nu tillbaka i Norrbotten, frågan är vad miljöministern nu skall göra, lägga ytterligare någon miljon på en ny sövning och flyttning, kostnader verkar inte ha någon betydelse för detta vansinnes projekt. Risken när den kommit tillbaka är att helt plötsligt kan den få vingar och försvinna för evigt, men vem sörjer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).