Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56869 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76464
Röjkvist skrev:Tänk om älgarna jagades lika ''flitigt''


Ja, tanken slog mig faktiskt idag när stod där efter vägen, det kanske är så här älgen också skulle jagas/förvaltas. Många fördelar med både större områden och jaktlag så här hyfsat spontant.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76470 Om älgen jagades med samma energi som vargen skulle jag göra vågen! :) Fast det går väl inte med tilldelningsmetoderna som finns idag.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

masterchief  
#76490 Går in lite oftopic här.
Älgproblemet är till stora delar vårat eget fel.
Dels genom averkningsplanering samt genom det trädslag vi planterar dominerande.
Avverkningsplaneringen har delvis att göra med industrins behov av råvara året om.
Lägger man tall och asphuggningar under vintern så styr man undan en hel del av betestrycket på ungskogarna.
Och de få tallstackare som mot förmodan planteras är rena festmaten för älgen i nuläget.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76493 En teori som många jägare framför. Själv tror jag inte på den. Om vi skapar mer mat åt älgarna på vintern kommer de blir fler. Om de blir fler, kommer de att beta mer. Så länge inget begränsar mängden älg förutom maten, så kommer all mat att bli äten.

Inte ens självföryngrad tall kommer upp utan kraftiga betesskador. Eller något lövträd.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76495 Jag kan bara jämföra ett bestånd på vår fastighet planterar 1958 med ett som är planterat 1978
I planteringen från 1958 finns inga skador, plnateringen från 1978 är full av älgskador.
Nu har jag ingen aktuell statestik såjag kan jämföra älgbeståndet 1958/1978 men jag tror
det skiljer sig :???:

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

masterchief  
#76500 Nu menade inte jag att man ska ge tusan i att jaga älg 8)
Jag är både markägare och jägare.
Skador kommer man aldrig ifrån helt, men man får acceptera en del om man vill ha en jaktbar stam.
Ser man till 1958 så höggs det på varenda fastighet lite utspritt under hela vintersässongen.
Numera går det kanske ett skördarlag i varje socken en kort period samt flera fastigheter det inte huggs något alls på under vintersässong.
Nu är nog stammen lite större än 1958, osäker på hur mycket älg det fanns då, men det är som med vildsvinen, det går att minska skadorna, bara man jobbar lite aktivt för det, men helt kommer man aldrig ifrån dem.
Och då menar jag inte att man ska utrota älgstammen.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76501 För att återgå till "Gråben"
så har jag följande ståndpunkt :

*Det är väl nästan OK om det etableras en vargstam NATURLIGT ... MEN det när lite konstigt att vargstammen bara exploderar på cirka 20 år ochingen har sett nån varg komma vandrande från närmaste kända revir (Finland/ Ryssland)vargarna skulle alltså ha förflyttat sig 100 mil genom sverige utan att någon endera sett dom eller i allafall sett spår.... [-x

*Varför inte ha vargar t.ex. på Djurgården eller Lidingö där de verkligen skulle känna sig välkommna kanske t.o.m. bli matade av nån "pudeltant" eller liknande a sina beskyddare

*Den gamla svenska doktrinen E= A2 d.v.s. engagemanget är lika med kvadraten på avståndet oj oj oj men vi vill inte ha dom HÄR det är bättre att ha dom DÄR... :ymdaydream:

nu måste jag avsluta och tänka på inkomster istället ...

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76506
masterchief skrev:Går in lite oftopic här.
Älgproblemet är till stora delar vårat eget fel.
Dels genom averkningsplanering samt genom det trädslag vi planterar dominerande.
Avverkningsplaneringen har delvis att göra med industrins behov av råvara året om.
Lägger man tall och asphuggningar under vintern så styr man undan en hel del av betestrycket på ungskogarna.
Och de få tallstackare som mot förmodan planteras är rena festmaten för älgen i nuläget.


Nu har vi inte riktigt samma problem häruppe med tallföryngring som jag förstått ni har det söderöver, men jag tror också att vi kan påverka genom hur vi hugger. Inte bara det heller, genom att aktivt röja på rätt sätt, kanske till och med plantera något lämpligt träd. (Jo, jag fick "Viltvårdsboken" från jägarförbundet i julklapp av min son - blir inte så lite inspirerad).

Sen hjälper förstås en och annan björn och varg till i att begränsa älgantalet :wink:

Det är även här jag tror att de nya tankarna med större älgförvaltningsområden och gärna med större lag och bättre planering, kan ge resultat. Vem vet, man kan kanske skydda vissa områden med tallföryngringar särskilt genom att styra ett större jakttryck mot dessa och dess omland. Vi får ju trots allt jaga älg från oktober till sista januari. Fast då krävs nog väldigt mycket större områden och samplanerade jaktlag/större jaktlag. Lite som med vargjakten 2010 alltså (lite on-topic här igen alltså :smile: )

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76507 Problemet med varg är egentligen får- och hundägarnas fel. På vintern hade de kunnat ställa ut får i skogen, så att vargarna hade lämnat de flesta av djuren i hagen ifred.

:-)

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76537 De är väl inte så direkt humant att ställa ett får ute i skogen så :wink:

Men ligger ju en del i det hela om man kan få vargarna ifrån bebyggelse varav en du skrev mangan.

Kan ju fylla på med åtgärder man kan göra för o slippa få djur o hundar rivna.

En förbättring kan ju vara tråd längre ned på staketet tillräckligt tätt mellan trådarna o tillräckligt högt för att vargarna inte skall kunna hoppa. :smile:

Nackdelen blir ju att man måste trimma gräset under trådarna så att elen blir kvar där.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76539 Ja, jag var inte helt allvarlig i mitt förslag. Lite mer synd om får än om tall tycker till och med jag. :-)

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76585
Mangan skrev:
Palms skrev:
Mangan skrev:En dum fråga kanske, men.. hur jagar man varg egentligen?


Med bössa :surp: (tänkte att jag skulle lägga in en länk här men hittade ingen info om det...)


Jasså, inte varggrop eller varglav längre? :-)


Nix! Varglaven är numera fridlyst i hela landet http://www.artdata.slu.se/rodlista/Fakt ... th-vul.PDF och själv har jag bara sett den på en viss väderkvarn http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnature ... .1480.html

Varför varggropar inte längre används känner jag inte till, men det är väl inte så många kvar i användbart skick. Dessutom skulle nog djurrättsterroristerna demonstrera mot varggroparnal :)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76588 Såg varglav när jag var i Rogen för många år sedan. Tror det var det, smakade aldrig.

Det slog mig just att man kanske skulle gräva några älggropar runt sin plantering. Med spjut i botten, och dolda för allmänheten... Men det blri väl någon tråkmåns som tycker det är farligt så får ma ta bort dem.

http://www.miljobilder.com/SVS_Ny_Sida/ny_sida_1.htm

Edit: Visste det... :cry: ""Varggropar förbjöds 1864 och älggropar 1865. "

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_ ... 98-06O.HTM

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76590 Även om både älggropar och varggropar är förbjudna sedan 145 år, så lär det bli ett jäkla liv på kulturhistorienissarna om man skulle riva befintlig älggrop och varggrop...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76604 Varglav: Vad användes den till ?
Mangan skrev: smakade aldrig ?
Kan ni utveckla det lite !
Västmanlands sista skjutna varg, var vid Östa källor i slutet av 1800:talet.
Den som fick livet av den var en 14-årig pojke. Han fick en minnes skylt uppsatt efter den bragden.
Om den finns kvar vet jag inte.
Förvånar mig inte om någon jävla mupp från Länsstyrelsen har tagit bort den, när Färnebo fjärdens nationalpark bildades.
Östa källor ligger ca 3 mil norr om Sala.
Föresten undrar om en 14-åring får minnesskylt eller ungdomsvårdsskola om det hände 2010

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).