Jakt och Fiske

Älgjakt 2009

51 inlägg 20613 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68948 Nyss sista mötet, inklusive mat, före jaktstart. "2 stora sen kalv, sen 1 stor, sen 4 kalv". "Helst fjolingar". "det finns inge älg!" Det finns massor med älg!" "Nån sett björnspår?" "Jag tänker fanimej inte släpa, han med fyrhjulingen för köra ända fram!". Fantastisk dialog, helt i nobelprisklass :lol:

Hur störtkul som helst, helt borta från världen i en vecka-en hemsk lång söndag att vänta av innan vi får börja :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68953 Här nere börjar ju jakten på måndag. I Blekinge får de skjuta allt nu p.g.a för mycket älg.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68973 Ska skjuta 22 stora vi 12 kor å 10 tjur å minst 22 kalv

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68976 2 tjurar över 4 taggar och en kviga och 6 kalvar.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

halvproffs  
#69002 Tänkte just starta den här tråden, men det behövdes ju inte. 2+2 har vi fått tilldelade, och det borde inte vara något problem hoppas jag. 1760ha att jaga på. Men ganska glest med älg. 1981-1983 hade vi 21 älgar i tilldelning och det var inga problem att skjuta dom. Tiderna förändras. Lycka till alla med jakten, vi får väl avlägga rapport senare.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69011 vi har åxå 2+2... hade 4 stora å fri kalv tills i år, men dom 4 sista åren har vi skutit max en älg, å på¨sin häjd sett 2-3 djur på hela veckan, nu verkar det dock blivit mer älg av spåren att dömma... men en älg räcker iof gott... vi är 7 st på drygt 900 ha;)

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Elias  
#69082 Där min familj jagar har vi däremot problem med björn som ser det som en sport att slå ihjäl älgar. Har tagit 2 stycken i år under jaktsäsongen. Älgarna är som bortsprungna, har fällt en men det kan bli årets enda hur mycket man än vill.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69083 Har ni fått något än då? Det har ju gått flera timmar!!! (Ja, en då).

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

masterchief  
#69087 Såg 2 tjurar och 2 kor med varsin kalv... inget skjutbart.....

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69088
masterchief skrev:Såg 2 tjurar och 2 kor med varsin kalv... inget skjutbart.....

Skjuuut för fan, de äter upp skogen 😡

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Torparn79  
#69091
masterchief skrev:Såg 2 tjurar och 2 kor med varsin kalv... inget skjutbart.....

tyder ju bara på att du har för klen bössa.. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69093 Vi fick 2 idag. 1 ko och en liten ynklig pinntjur, men roligt ändå :grin: Båda passerade mig, men som den gentleman jag är så lät jag nästa pass ta den ena och nästa nästa den andra :grin: I morgon så gäller 2 kalv så vi får ta 1 stor till igen.
Dessutom, det var i närheten av min tall-plantskog!

Lite kuriosa, jag är älgdragare och hade med mig min fyrhjuling+kranvagn. Den orkade inte lyfta kon, men tjuren :surp: . Fast med lite släp och lyft-sänk manövrar så gick det ganska elegant att få på båda på släpkärran. Alla var nöjda och glada jämfört med förra årets lyft/drag, stånk/stön :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Torparn79  
#69100
Uvskogen skrev:Vi fick 2 idag. 1 ko och en liten ynklig pinntjur, men roligt ändå :grin: Båda passerade mig, men som den gentleman jag är så lät jag nästa pass ta den ena och nästa nästa den andra :grin: I morgon så gäller 2 kalv så vi får ta 1 stor till igen.
Dessutom, det var i närheten av min tall-plantskog!

men du, fattar jag det hela rätt här tro..??
har ni alltså en form av skjutschema, att ni inte får skjuta stora djur förrän dom 2 kalvarna är avklarade??
i så fall verkar det ju förbannat vettigt, för de flesta är väl lockade av att skjuta vuxna och kalvarna blir oskjutna på grund av bristande intresse..

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69101
Torparn79 skrev:
Uvskogen skrev:Vi fick 2 idag. 1 ko och en liten ynklig pinntjur, men roligt ändå :grin: Båda passerade mig, men som den gentleman jag är så lät jag nästa pass ta den ena och nästa nästa den andra :grin: I morgon så gäller 2 kalv så vi får ta 1 stor till igen.
Dessutom, det var i närheten av min tall-plantskog!

men du, fattar jag det hela rätt här tro..??
har ni alltså en form av skjutschema, att ni inte får skjuta stora djur förrän dom 2 kalvarna är avklarade??
i så fall verkar det ju förbannat vettigt, för de flesta är väl lockade av att skjuta vuxna och kalvarna blir oskjutna på grund av bristande intresse..


Japp, vi har ett skjutschema. Efter de kommande 2 kalvarna får vi en stor, sen gäller det 4 kalvar före nästa stor. Därefter beror på hur det gått för de olika lagen om det finns någon stor kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69103 vi skjöt en tjur och två kalvar idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).