lör 15 aug 2026, 06:20#915081th skrev:alias skrev:Tycker att det brukar var högst lokala problem som dessutom varierar över tid beroende på vilka grödor som odlas och när på året de är som mest begärliga.
Sedan hänger det nog också lite grand på markens beskaffenhet. På magra jordar finns inte så mycket att böka upp som det finns på bördigare marker. Jag har inga problem med bökande svin men bara några kilometer härifrån är läget mycket värre.
Jag vet inte om jag kan hålla med om detta. Vi har lite gammal ängs / och betesmark hemmavid, där blev stora delar av den torra heden rejält uppbökad under förra säsongen. Jag vet inte om det finns mycket magrare mark än torra hedar.
Sen att vildsvinen bara ger sig på kvickrot o.s.v. känns som en trist skröna. Det bökas tamejfan överallt.
I normala fall brukar det lugna sig med bök runt april. I år va det bök runt midsommar på en del vallar häromkring. Något som inte hänt tidigare enligt omgivningen. Det är sura pengar och förbannat tråkigt arbete att köra runt och reparera skador numera. Vi hade ca 4 hektar av 10 som blev totalt uppbökade. Vi kommer få lägga en del pengar och tid för att hägna allting efterhand. Det är det enda sättet att slippa extra arbete med att reparera öppna markerna.
I skogen är det även där rejält bökat och inte bara i ek och bokskog, det är även mitt inne i granskogen. Så det bökas nog överallt.
Lyckligtvis har vi så pass mycket gris att villaträdgårdarnas gräsmattor fick sig en omgång i vintras. Så det har muttrats lite om förslag på extra jakt i kommunen. Men samtidigt så finns det markägare som är glada över bra jaktarrenden och jägare som vill ha rik tillgång på djur. Trist kostnad att lägga skattemedel på dessutom. Nä för egen del med stängsling, blir det skyddsjakt minskar väl antalet djure under ett par år. Sen är det dags igen.