Jakt och Fiske

Skyddsjakt på vildsvin

6 inlägg 465 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Skyddsjakt på vildsvin

Elis76  

TS
Bengtssons båtar

Re: Skyddsjakt på vildsvin

alias  
Elis76 skrev:Hur många på forumet har problem med vildsvin på sina marker?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/skyddsjakt-pa-vildsvin-i-stromsbergsskogen-i-jonkoping

Tycker att det brukar var högst lokala problem som dessutom varierar över tid beroende på vilka grödor som odlas och när på året de är som mest begärliga.

Här har det dock lagts ett hårt jakttryck på grisarna senaste året och jag tror att de senaste siffrorna över merparten av socknen pekade på drygt 30 skjutna vildsvin/1000 ha.

Tror inte att här skjuts många grisar vid åteljakt, utan det mesta är nog under hundjakt samt skyddsjakt på fälten under den mörkare delen av dygnet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:Tycker att det brukar var högst lokala problem som dessutom varierar över tid beroende på vilka grödor som odlas och när på året de är som mest begärliga.

Sedan hänger det nog också lite grand på markens beskaffenhet. På magra jordar finns inte så mycket att böka upp som det finns på bördigare marker. Jag har inga problem med bökande svin men bara några kilometer härifrån är läget mycket värre.

FredrikB  
th skrev:
alias skrev:Tycker att det brukar var högst lokala problem som dessutom varierar över tid beroende på vilka grödor som odlas och när på året de är som mest begärliga.

Sedan hänger det nog också lite grand på markens beskaffenhet. På magra jordar finns inte så mycket att böka upp som det finns på bördigare marker. Jag har inga problem med bökande svin men bara några kilometer härifrån är läget mycket värre.

Jag vet inte om jag kan hålla med om detta. Vi har lite gammal ängs / och betesmark hemmavid, där blev stora delar av den torra heden rejält uppbökad under förra säsongen. Jag vet inte om det finns mycket magrare mark än torra hedar.
Sen att vildsvinen bara ger sig på kvickrot o.s.v. känns som en trist skröna. Det bökas tamejfan överallt.
I normala fall brukar det lugna sig med bök runt april. I år va det bök runt midsommar på en del vallar häromkring. Något som inte hänt tidigare enligt omgivningen. Det är sura pengar och förbannat tråkigt arbete att köra runt och reparera skador numera. Vi hade ca 4 hektar av 10 som blev totalt uppbökade. Vi kommer få lägga en del pengar och tid för att hägna allting efterhand. Det är det enda sättet att slippa extra arbete med att reparera öppna markerna.
I skogen är det även där rejält bökat och inte bara i ek och bokskog, det är även mitt inne i granskogen. Så det bökas nog överallt.

Lyckligtvis har vi så pass mycket gris att villaträdgårdarnas gräsmattor fick sig en omgång i vintras. Så det har muttrats lite om förslag på extra jakt i kommunen. Men samtidigt så finns det markägare som är glada över bra jaktarrenden och jägare som vill ha rik tillgång på djur. Trist kostnad att lägga skattemedel på dessutom. Nä för egen del med stängsling, blir det skyddsjakt minskar väl antalet djure under ett par år. Sen är det dags igen.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915102Jotack har fått våra steniga beten o vallar bökade ett antal ggr så de mesta har elstängsel med låg tråd vid de här laget

Tralsmo  
#915108Ja fick min trädgård uppbökad i höstas å när ja rättat till några fläckar va dom där igen.
Nu är de elstängsel me låg tråd runt trädgården.

Jägarna just här är ju rätt skröpliga men dom har nog skjutit 5 6 stycken sen i höstas men några av grannarna ligger i, hur många de skjuts där får ja inte veta men en av grannarna hyr ut grisjakt å tjänar rätt hyfsat me pengar på de verkar de som, sen om de hjälper är ju en annan fråga.
Ja diskuterade detta med honom i höstas å sa att dom varit i min trädgård. Han svarade att i trädgårn får dom gärna va men på åkrarna kostar de pengar.
Arrendatorn gnäller konstant på grisarna.

De är ganska mycket bökat i skogen här men ytterst få plantor har tagit skada.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).