Jakt och Fiske

Bockjakten 2023

3 inlägg 730 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bockjakten 2023

Torbjörn Johnsen  
#809078 Ja, så var jaktsäsongen igång på riktigt idag. Ok att man kunnat jaga lite duvor och annat några veckor men bockpremiären är ju ändå någon slags efterlängtad hållpunkt för alla jägare. Det är nog många som gick upp tidigt i morse med stora förväntningar. Om inte annat bjuder tidiga augustimornar på trevliga naturupplevelser. I alla fall när det inte spöregnar.

Jag tänkte att vi kan dela lite erfarenheter från årets bockjakt här i tråden. Inte bara över framgången med bockjakten utan kanske även om vad ni tror om rådjurspopulationen i stort? Att sitta stilla på pass under några morgontimmar ger ju en viss överblick över vad som rör sig i markerna. Tyvärr saknas det uppgifter om hur stior rådjurspopulationen är. Det enda som finns är avskjutningssiffror. Hur ser det ut i era marker i år? Är rådjursstammen fortfarande stor? Har den minskat eller ökat? Och framför allt: hur går det med bockjakten?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bockjakten 2023

djkj  
#809097 Det blir till att sitta ett pass i kväll, bockjakt är rofyllt. Här i Norra Roslagen har rådjuren minskat något, men är fortfarande på ganska hög nivå.
Däremot så har vildsvinen minskat markant, skulle tippa på en halvering mot för 2-3 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakten 2023

Vildmark  
#809108 satt på pass i morse, fick syn på en bock som fejade hornen 30m bort, men den försvann bakom ett buskage. Sen dök det upp en större bock 250m bort. Den försvann den med, jag tutade i min lockpipa och en bock sprang förbi 5m från tornet och in i ett snår. Jag tutade igen och bocken sprang tillbaka i samma spår 5m bort.. Fanns ingen chans att vinkla ner bössan och hinna skjuta. Jag gick ut för att smyga efter en stund och hittade en get som gick och betade. Sen kom regnet och jag åkte hem istället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).