Jakt och Fiske

Vargjakten 2023

61 inlägg 7914 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

80-90  
#787416 Tycker det du skrev talar för sej själv jag 🫣🫣🫣

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

hfab  
#787429
80-90 skrev:Tycker det du skrev talar för sej själv jag 🫣🫣🫣

Utveckla ändå.
Annars börjar jag tro du saknar läsförståelse.


Är mina tvivel kring möjligheten att utrota vargen som tyder på okunskap?
Eller mina insikter om jägarkårens förmågor?
Måhända något helt annat?

Jag vill mycket gärna veta vad det kan vara som jag har bristande eller ofullständiga kunskaper kring.
Vet man inte om att man har fel, saknar man ju intresse av att lära om 😉

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

80-90  
#787431 Ja tyvärr så är jag analfabet å har väldigt svårt å skriva text . Men inte som du . Du verkar dum. Men försöker. Du säger att allt va bättre när du va ung . Typ väldigt länge sen . Då va det jägare som va otroligt duktiga!!! Varför va de så mycket bättre ?? Tror nog de hade brukat alla hjälpmedel som fanns de med !! Jävla skit prat av dej ..

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

tallen100  
#787444 Nja nog var det en annan kaliber på jägarna förr, de var tvungna för att överleva och skydda sitt boskap.
För en stor del av dagens jägare är det endast en hobby under några få dagar under året, och det viktigaste tycks vara att ha dom senaste kläderna, häftigaste bössan och inte slita på skosulorna och dom fina kläderna i onödan.😉
Finns såklart många duktiga jägare som brinner för jakt, viltvård och naturen idag också, men de är inte lika många som förr.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

80-90  
#787445 [quote="tallen100"]Nja nog var det en annan kaliber på jägarna förr, de var tvungna för att överleva och skydda sitt boskap.
För en stor del av dagens jägare är det endast en hobby under några få dagar under året, och det viktigaste tycks vara att ha dom senaste kläderna, häftigaste bössan och inte slita på skosulorna och dom fina kläderna i onödan.😉
Finns såklart många duktiga jägare som brinner för jakt, viltvård och naturen idag också, men de är inte lika många som förr.[/quote där har du rätt 👍kan lova att det finns riktigt tuffa pojkar å flickor i jägarkåren nu med . Många hade nog imponerat på de m storväst å mynningsladdare med ..

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

hfab  
#787463
80-90 skrev:Ja tyvärr så är jag analfabet å har väldigt svårt å skriva text . Men inte som du . Du verkar dum. Men försöker. Du säger att allt va bättre när du va ung . Typ väldigt länge sen . Då va det jägare som va otroligt duktiga!!! Varför va de så mycket bättre ?? Tror nog de hade brukat alla hjälpmedel som fanns de med !! Jävla skit prat av dej ..

Till att börja med så ifrågasatte jag en annan skribents kunnande kring jakt.

Då hade jag inte helt fel i mitt antagande angående läsförståelse?
Jag tror själv inte att jag är så jävla dum egentligen. Möjligen kan jag vara aningen burdus och sakna silkesvantar.

Jag vet inte riktigt när jag ansågs vara ung, men det kan inte vara så länge sedan.
Jag är 46år för tillfället.

Jägare överlag var nog inte så mycket bättre förr.
Men det fanns fler riktigt bra jägare.

Om vi håller oss till just varg så fanns det ända in på 60talet statligt finansierade vargjägare i Sverige.
Några få av dessa hade jakten som sin enda inkomst och lyckades förhållandevis bra med sitt värv.

Vi har även haft skottpengar, vilket ledde till att många andra prövat lyckan.

Det finns massvis med nedtecknade berättelser om veckolånga vargjakter. Vissa av dem är till och med sanna.
Oftast var det flera personer som följdes åt i jakten.
Men något som ofta utelämnas i historien, är det faktum att jakterna ofta lyckades tack vare god hjälp av folk i bygderna.
Idag är det nog mer troligt att stöta på folk som vill stoppa jakten.

Då vargen ansågs fredlös gick det bra att jaga den oberoende av kommungränser och andra hinder som idag skulle kunna sätta käppar i hjulen.

Visst har vi många tekniska hjälpmedel idag, men det har även jaktmotståndarna tillgång till.

Det är enligt nyhetsrapporteringen ganska svårt att fälla beslutat antal vargar. Trots en mycket stor vargstam. Och en väl organiserad jakt.
Om nu en stor del av vargstammen skjuts bort och individantalet minskar, blir resterande individer ännu svårare att jaga.
Nu finns det ändå hyfsad chans att få vara med om lite spänning.
Därför är det lätt att samla många jägare.
Men hur många tror du vill vara med då vi har minskat chansen att överhuvudtaget se ett spår?
I takt med att stammen beskattas blir resterande individer allt skyggare.
Och dessutom har vi den högljudda opinionen som kommer att växla upp i takt med att vargstammen minskar.

Jag tror helt enkelt inte på jannees teori om att vargen skulle försvinna om jakten blev fri.

Vi har aldrig haft och kommer aldrig att få en jägarkår som mäktar med att utrota vargen.
Minska stammen, absolut. Men inte utrota.

Det är så få jägare idag som har möjlighet, lokalkännedom och uthållighet nog att utrota vargen.

Jag har inga problem med att vargstammen beskattas, men en utrotning ser jag som en utopi.

Om nu 80-90 fortsätter hävda att jag är dum och pratar skit, så må det vara hänt.
Skulle däremot uppfattning ha ändrats så skulle en ursäkt vara uppskattad

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

80-90  
#787486 😂😂skriva det kan du bra 👍 men en ursäkt får du aldrig . Då jag har samma rätt å tycka som dej . Nu skiter vi i detta .

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2023

Grålle52  
#787487 Jakt=tjuriga gubbar som alltid har ”rätt” 🤭

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2023

svampbob  
#787488 Utöka renbeteslandet ända ned till Småland så har vi snabbt löst vargproblemet. Det finns inget som skrämmer vargen så mycket som Renar. Det är inte en slump att det finns mer varg i Stockholm än i Norrbotten.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2023

T Landström  
#787489 Jag tror att den största vinsten vi som jagar med hund skulle göra är om licensjakten på varg var utformad på ett annat sätt än den är idag. Den skulle vara utformad som tex björnjakten är utformad...
Istället för att försöka skjuta bort hela revir skulle jakten få bedrivas i hela länet där det beslutats om jakt samt förlänga jakttiden.
Då skulle hela stammen i länet få ett jakttryck på sig och det tror jag skulle göra vargen skyggare.
Vargen är ett smart djur och lär sig snabbt.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

hfab  
#787497 Tänkvärt inlägg av @Svampbob.
Jag har alltid trott att det var samerna som höll undan vargen.
Men det kan ju inte stämma.
Då borde det ju vara ombytta förhållanden.
För nog finns det fler samer i Stockholm än i Norrbotten?

Tack för att du hjälper mig förstå!

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2023

Grålle52  
#787500 Jag har en släkting som bor i ren-land. Han bekräftar att det är så. Det kan komma någon varg ibland sa han men sedan försvinner dom väldigt fort och hörs inte av igen. Renar är skrämmande djur, kanske ett större rovdjursproblem än varg!

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2023

svampbob  
#787505
hfab skrev:Tänkvärt inlägg av @Svampbob.
Jag har alltid trott att det var samerna som höll undan vargen.
Men det kan ju inte stämma.
Då borde det ju vara ombytta förhållanden.
För nog finns det fler samer i Stockholm än i Norrbotten?

Tack för att du hjälper mig förstå!


Ja det kan ju vara så att Samerna försiktigt talar vargarna till rätta eller så är det så enkelt att dom är livrädda för renarna.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

isteskog  
#787536 Nåjderna slår på trummorna... vargen åt Storsvensken ....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2023

Mikko  
#787541 Tack och lov att man bor i renbetesland. Utan rennäringen skulle det vara fullt av varg här också. Naturen fungerar bra här i Norrland utan varg. Det räcker med björn järv lo och kungsörn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).