Jakt och Fiske

Totalt blyhagelförbud

41 inlägg 9629 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Totalt blyhagelförbud

r93  
#780434 Vad ska man säga?

Det kommer bli förbjudet att ha blyhagel i fickan om man befinner sig inom 100 meter från våtmark, enligt EU så är hela Sveriges yta våtmark, man får därför inte ens frakta blyhagel.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... -februari/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Totalt blyhagelförbud

Vildmark  
#780435 Dags att lämna Eu för gott. Aldrig i livet att jag stoppar värdelös stålhagel i bössan. Blyhagel är endast ett problem när fåglar äter det. I övrigt läcker det inte ut någon bly i naturen. Bly används fortfarande flitigt inom fisket, bättre att ta bort det där isåfall.

Användarvisningsbild

Re: Totalt blyhagelförbud

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

r93  
#780440
Vildmark skrev:Dags att lämna Eu för gott. Aldrig i livet att jag stoppar värdelös stålhagel i bössan. Blyhagel är endast ett problem när fåglar äter det. I övrigt läcker det inte ut någon bly i naturen. Bly används fortfarande flitigt inom fisket, bättre att ta bort det där isåfall.


Jag tror att det ska bort från fisket med, lite oklart är det.

Så här klassar EU våtmark:

EU valde att använda den så kallade Ramsarkonventionens klassning av vad som är våtmark.
– Ramsar listar i princip alla former av vatten som våtmarker. Även en tillfällig vattensamling faller in och gör området till en våtmark, enligt EU:s definition. Och man får enligt de nya reglerna inte använda eller ens ha med sig blyhagel inom 100 meter från en våtmark, säger Jägareförbundets jurist, Ola Wälimaa på

   TS
Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

r93  
#780443
anersimyra skrev:https://jagareforbundet.se/jakt/kotthantering/sa-valjer-du-blyfri-ammunition/. 🙂


Jodå, jag har prövat ett flertalet blyfria kulor, och ska man inte äta det man skjuter så går det bra!

Dom slår sönder något fruktansvärt!
Skjuter jag ett ätbart vilt, då ska det ätas med, inte bara kastas i skogen.

Hagel har jag inte prövat, helt enkelt för att det inte finns några alternativ än, då det är sämre verkan riskerar man man bara att djuret lider.

   TS
Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

Hema  
#780464 Läge att köpa nytt vapen innan alla andra gör det, som inte har vapen som tål stålkulor?
Hur blir det med skogen och sågning av timmer?

Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

hfab  
#780465
anersimyra skrev:https://jagareforbundet.se/jakt/kotthantering/sa-valjer-du-blyfri-ammunition/. 🙂


Ska vi tolka inlägget som att du inte ser något problem med ett blyförbud?

Användarvisningsbild

Re: Totalt blyhagelförbud

anersimyra  
#780474
hfab skrev:
anersimyra skrev:https://jagareforbundet.se/jakt/kotthantering/sa-valjer-du-blyfri-ammunition/. 🙂


Ska vi tolka inlägget som att du inte ser något problem med ett blyförbud?

Vad får dig att tro att syftet med att publicera länken överhuvudtaget har som syfte att innehållet ska tolkas..😂

Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

r93  
#780479
Hema skrev:Läge att köpa nytt vapen innan alla andra gör det, som inte har vapen som tål stålkulor?
Hur blir det med skogen och sågning av timmer?


Stålhagel på hare och rådjur är inte att rekommendera, för det första så är verkan väldigt låg och risk för skadeskjutning är stor, för det andra så blir det direkt farligt med eventuella rikoschetter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Totalt blyhagelförbud

Vildmark  
#780493 Jag har provat stålhagel i bössan och rekylen och slitaget blir större men effekten på tok för dålig.

Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

tallen100  
#780494 Jaha EU bestämmer som vanligt.
Skälen att gå ur är många, och de blir fler och fler hela tiden 🤬 👎 👎 👎

Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

hfab  
#780511
anersimyra skrev:Vad får dig att tro att syftet med att publicera länken överhuvudtaget har som syfte att innehållet ska tolkas..😂

Jag ber så mycket om ursäkt!
Fram till alldeles nyss tog jag för givet att du var en intelligent varelse som inte gjorde något utan att ha någon form av syfte med det du gör. I min enfald antog jag att ett inlägg från dig på ett forum syftade till att dela din uppfattning/kunskap eller erfarenhet kring en specifik fråga. Min fråga var dock inte huruvida innehållet i länken skulle tolkas.
Frågan var om du personligen inte ser några problem med ett blyammunitions förbud.

Användarvisningsbild

Re: Totalt blyhagelförbud

Fredrik Reuter  
#780512 Det verkar dock som att det sedan tidigare funnits ett förbud mot blyammunition på våtmarker i Sverige? Ref: https://www.kemi.se/lagar-och-regler/re ... haller-bly

Sedan är det väl som vanligt att EU-lagar ska införlivas i nationella lagar och i detta fall gäller det även för hela EES (inte bara EU-länder påverkas utan även Norge m.fl.).

Och Storbritannien som gick ur EU har ett lagförslag som troligtvis går längre. Det kallas REACH och gäller troligtvis även fiskeutrustning och inte bara våtmark för ammunition.

Storbritannien skriver såhär om förslaget:

användningen av bly i ammunition väcker farhågor relaterade till både människors hälsa och miljön. Skadorna av blyammunition på vildfågel är särskilt oroande – förgiftning från intag av blyammunition orsakar långvarigt lidande och långsamma smärtsamma dödsfall för
djur. Människors, särskilt barns, hälsa kan också påverkas negativt av att äta kött som dödats med blyammunition.


Europeiska kemikalieinspektionen skriver:

Under flera århundraden har det varit vanligt att använda bly som ammunition för jakt och sportskytte samt i fiskeutrustning. Enligt beräkningar sprids det varje år omkring 44 000 ton bly i miljön i EU till följd av denna användning, fördelat enligt följande: 57 procent från sportskytte, 32 procent från jakt och 11 procent från fiskeverksamhet.



Det kan inte vara så att det faktiskt ligger något bakom dessa "stolligheter"?

Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

r93  
#780518 Stolligheten ligger i att hela Sveriges yta klassas som våtmark enligt EU.

Blyförbud i våtmark har vi haft länge i Sverige

   TS
Avatar Fallback

Re: Totalt blyhagelförbud

hfab  
#780520
Fredrik Reuter skrev:Det kan inte vara så att det faktiskt ligger något bakom dessa "stolligheter"?

Jo då.
Bakom dessa "stolligheter" ligger tyckande, okunnskap och grava missuppfattningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).