Jakt och Fiske

Rådjursjakten 2022

7 inlägg 1826 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådjursjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773015 Då är det dags för släpp. 😍
1664603738_20221001_075300.jpg

Brasan är tänd.🔥



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773101 Tarzan fick två släpp. I första skrämde han upp en hare som skymtade förbi. Som han drev en liten bit tills han blev uppsnurrad. Sedan fick han upp på åkrarna. När han trasslade framför husen. Så blåste jag på honom. Strax därefter så fick jag syn på bocken. Så jag blåste inte mer ifall han skulle ta upp igen. Men han kom tillbaka.

I andra såten när Meja släpptes. Så var jag nära upptaget. Då kom det fram ett smaldjur på en dryga 30 m. Kunde inte skjuta där då det var skymd sikt o jag hade bilen bakom. I nästa läge så var det en allmän väg bakom så det vara o lyfta på hatten. Men sedan så jag på Gps:n att det var ett stänkdjur.

Meja höll på en bra stund innan hon kopplades. Men då var det över 1 km från mig.

1664634899_20221001_133031.jpg
Sista släppet så var Tarzan lite trött. Men när vi var i en björkvass som inte sett en röjsåg. Så fick han tag i något. Men det var väl skrämt. För det gick spikrakt ut från marken. Så det var bra att han släppte efter dryga 300 m. Han sökte ut några små rundor till.

En annan rolig sak var att pojken följde med idag. 😍
Han gick med i första såten. Dock så hade han skärmtid i bilen när jag passade. Men grillen hägrade.

Så det var en säsongspremiär med mersmak. Tarzan fick väl ihop en 7 km idag. Så han ligger rätt trött jämte mig i soffan o vilar. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775579 Förra helgens rådjursjakt var inte mycket att skriva hem om. Visserligen vallade vi in Tarzan på färska get- o kidslag som han drev en liten bit. Det har ju varigt lite småvarmt så det har inte varigt så lätt för hundarna.

Blev inte tid o släppa Tarzan i helgen. Så jag slutade lite tidigare i dag och vi tog ett eftermiddagssläpp själva.

Precis när jag släppt så kom jag på o tänka på räntan från grisen som sköts i tisdags. 🙈 Men den hittade vi inte. 😀

1666032438_20221017_144817.jpg
Han står o vädrar här. När vi kommer in föryngringen. Så går han ifrån mig och dröjer inte länge förrän han får upp. 👍
Jag går tillbaka o passar i hyggeskanten ifall det skulle titta ut något.
1666032437_20221017_201727.jpg
Upptaget sker till höger om pass 6. Passerar några vägar. Då står jag en km ifrån. Så jag vill komma ut på vägen o närmare bilen. Ifall det drar iväg när man är själv. Sedan går det i en ring innan det går iväg sista biten och han släpper efter 30 minuters drev. Tar löpan tillbaka. Men när han kommer till ringen så går han runt så jag blåser på honom. Så han följer vägen o genar genom flyet. Så jag möter upp strax innan jag släppte. Så han var tillbaka på 15 minuter efter han släppt.

Visst skulle kanske låtit han få jobba på o hitta löpan tillbaka.

Känns gott att han fick ett drev. Sen att det inte går för lång tid mellan släppen 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781823 Nu på sistone så har Tarzan fått till några längre drev. 😀

Jag tog ett motionsläpp en eftermiddag efter röjningen. Lite svårt o täcka upp själv. Trekvart fullt ös. Härom veckan drev han för fullt i över en timme. Trodde han släppt. Försökte locka men han öste på mer. Drog iväg lite till.

Idag så var han laddad när vi gick ut på hygget för släpp. Tog inte många minuter för upptag. Gick rakt tog en sväng vid första passkytten Som inte sett nåt. Tog inte lång stund förrän det small hos nästa.
1670092958_img-20221203-wa0000.jpg
Tarzans första för säsongen det behövde han. 👍
10 minters drev. Lite tidigt o grilla. Eftersom drevet gick i kanten. Så hämtade jag Tarzan och ett omtag vidare om i samma såt. Medans passkyttarna stod kvar.

Det stod ett rådjur i ett surhål o tryckte. Jag såg huvudet efter Tarzan fått upp. Snurrade lite. Men sedan tog det samma väg som vi kom. Rätt ur marken. Så det var o jaga hund. Gick o blåsa in honom efter 20 minuter.
1670092923_20221203_111046.jpg


Meya i andra släppet hade ett bra drev dock där vi inte passade...

Bosse i tredje fick ett fint litet drev. Där en annan jaktkamrat fick skjuta.
1670092937_img-20221203-wa0002.jpg


Fyra rådjur uppe o två skjutna. Nu lossnade det. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2022

Erre  
#781832 Kul. Väl värd det vedmaskin. Du kämpar på med hunden. 👍

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781835
Erre skrev:Kul. Väl värd det vedmaskin. Du kämpar på med hunden. 👍


Tackar. 😀

Tanken är ju släppa en dag veckan. Men nu på senaste så har det blivit varannan vecka. Men nu när temperaturen har sjunkit så har det gått riktigt bra för honom. 😍

Om det är några hemma förstås...
Tycker jag har sett mindre med rådjur nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjursjakten 2022

80-90  
#781895
Vedmaskin skrev:Nu på sistone så har Tarzan fått till några längre drev. 😀

Jag tog ett motionsläpp en eftermiddag efter röjningen. Lite svårt o täcka upp själv. Trekvart fullt ös. Härom veckan drev han för fullt i över en timme. Trodde han släppt. Försökte locka men han öste på mer. Drog iväg lite till.

Idag så var han laddad när vi gick ut på hygget för släpp. Tog inte många minuter för upptag. Gick rakt tog en sväng vid första passkytten Som inte sett nåt. Tog inte lång stund förrän det small hos nästa.
1670092958_img-20221203-wa0000.jpg
Tarzans första för säsongen det behövde han. 👍
10 minters drev. Lite tidigt o grilla. Eftersom drevet gick i kanten. Så hämtade jag Tarzan och ett omtag vidare om i samma såt. Medans passkyttarna stod kvar.

Det stod ett rådjur i ett surhål o tryckte. Jag såg huvudet efter Tarzan fått upp. Snurrade lite. Men sedan tog det samma väg som vi kom. Rätt ur marken. Så det var o jaga hund. Gick o blåsa in honom efter 20 minuter.
1670092923_20221203_111046.jpg


Meya i andra släppet hade ett bra drev dock där vi inte passade...

Bosse i tredje fick ett fint litet drev. Där en annan jaktkamrat fick skjuta.
1670092937_img-20221203-wa0002.jpg


Fyra rådjur uppe o två skjutna. Nu lossnade det. 😀

Helt underbart 😍 så gott å höra 👍själv va vi tvungna å byta land för å få tag i Sune 🫣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).