Jakt och Fiske

Älgjakten 2022

72 inlägg 8782 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Granstorp  
#780937 Gäller att passa på att njuta av älgjakten! Älgstammen är kraftigt minskad och samtidigt växer vargstammen i rask takt! Jag skulle tro att inom 5-år så finns det inte älgar så det räcker till både jakt och vargen! Framtidens jakt får nog bedrivas på vildsvin och hjort skulle jag gissa!

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Erre  
#780939
Granstorp skrev:Gäller att passa på att njuta av älgjakten! Älgstammen är kraftigt minskad och samtidigt växer vargstammen i rask takt! Jag skulle tro att inom 5-år så finns det inte älgar så det räcker till både jakt och vargen! Framtidens jakt får nog bedrivas på vildsvin och hjort skulle jag gissa!

Enig.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780950 Ungefär 525ha per vuxen verkar gälla här.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

jannee  
#814123 Älgjakten har i år startat exceptionellt bra.
I alla fall för en av mina kusiners barnbarn. Han är 18 år med en sprillans ny s.k. jägarexamen.
Skulle visst på nåder få vara med i jaktlaget, problemet var att de inte visste riktigt var de skulle placera denne spoling.
Det hela slutade med att han ensam skulle få ett pass på vår fastighet, visserligen skulle det inte finnas någon älg, men va f*n låt han sitta där och hoppas.
Jaktlaget hade nämligen lagt ut både äpplen och saltsten men allt hade varit orört.
I lördags var Viktor hos oss och vi gick tillsammans ut och valde ut ett "bra" pass, då på en helt annan del av fastigheten gentemot där de slängt äpplen.
Jag hade motorsågen med mig och fällde även en asp vid en surhåla, ca 125 till 150 meter från passet.
Redan kl. 5.00 var Viktor hemma på Söndagsmorgonen för att bege sig ut.
Utsmyckad med all världens jaktkläder, trots denna utrustning skickade frugan med en gammal, typ skoteroverall, - kan vara bra i fall du fryser.
Kl. 17.45 ringer telefonen:
- Kom med traktorn, JAG HAR SKJUTET EN ÄLG.
Första dagen med en ny jägarexamen lägger spolingen ned en 8 taggare, ni må tro att han är lycklig.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Granstorp  
#814124 Var ute med laget igår och skulle försöka hitta en kalv, vi hittade istället fem vuxna....

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2023

Amatörhuggare 62  
#814162 Här i Kalmar län. Väldigt lungt. Inte ett skott, har man hört.
Gått över halva marken snart (500 ha)
Inte sett en enda älg.
Väldigt dåligt med spår och spillning.
Där i mot Sju kron. Och en i laget,sköt en Tjur. Grisen har också minskat, ingen observation än.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Amatörhuggare 62  
#814163 Var det öppet i går.
Så är det trångt idag

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2023

Bax  
#814165
Amatörhuggare 62 skrev:Här i Kalmar län. Väldigt lungt. Inte ett skott, har man hört..


Ja det finns vissa nackdelar med ljuddämparna, man hör nästan inga skott ljuda över bygden.
Då missar man möjligheten att sitta och filosofera över vem som skjutit, och vart och vad 😀

Här har andra halvlek börjat idag, men jag väntar tills i helgen innan jag går ut.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2023

Sjögården  
#814192
Amatörhuggare 62 skrev:Här i Kalmar län. Väldigt lungt. Inte ett skott, har man hört.
Gått över halva marken snart (500 ha)
Inte sett en enda älg.
Väldigt dåligt med spår och spillning.
Där i mot Sju kron. Och en i laget,sköt en Tjur. Grisen har också minskat, ingen observation än.

Ingen tvekan om att kronhjorten tränger undan älgen med tiden.
Hjortarna mår dessutom gott i varmare klimat medan älgen plågas av värmestress och varmare vintrar.
Här jagas det älg, kron, dov och gris på en gång.Och skjutet blir det..
Effektivt och ger också en fungerande älgobs och statistik som är nödvändig för klövviltsförvaltningen.
De jaktlag och Äso som inte jagar alls kommer att omöjliggöra en fungerande älgförvaltning.
Utan ordentliga fakta blir det bara tyckande och ännu mera av konfrontation.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Amatörhuggare 62  
#814204 Ja älgarna går undan,gillar inte hjorten. Och jag tror ,att dom söker sig norr ut. Å letar efter svalare klimat. Det har faktiskt hörts lite skott idag. Och vi hittat en kviga, å härligt väder. Var ju regn på Klart.se annars.
Sen fått rapport, om älgkalvsvikt i annat lag 13 kg slaktad ! Något är fel, på Moder natur.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

halvproffs  
#814219 Tvillingkalv här 26kg.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Tralsmo  
#814223 Ja äju inte intresserad av jakt men följer scenariot här noga ändå.
Jaktområdet här har bestämt att man får fälla en kviga å tre kalvar.
Men bara kalv om de är dubbelkalv.
Dom jagade igår å då blev de 2 grisar på 135 respektive 80 kg. Ingen älg som va skjutbar.
Nu blir de inte jakt förrän den 28 onde.
Verkar som dom va lite uppgivna.

Överallt ä de dåligt me älg runtomkring.
Gris finns de överallt å rådjur ochså.
Hjortar har ja sett men inga skador än så länge.

Dom brukar ha en stor å 2kalvar.
En stor å en kalv brukar va skjuten på 2dagar.

Min uppfattning är att det finns hyfsat me älg men som sagt ja ä inte jägare.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Boman  
#814267 Det är inte lätt att klä sig nu för tiden! I söndags var det -6 och idag +15

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Amatörhuggare 62  
#814301 Ja idag är det varmt,å jaga älg. Bra dom flyttar fram jakten nästa år. Så kanske det ,svalnat lite.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

axwell  
#814308 Här "Mellan älvarna" är det min. 200 ha för vuxen + kalv. Ny tilldelning per mobilen tar bara några minuter.
Fyra jägare brukar skjuta 7-8/år.

Å andra sidan har annat jaktlag ca 1 mil västerut nollat både förra året och hittills detta år.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).