Jakt och Fiske

Kostnad jaktarrende

39 inlägg 24041 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

bgsentr  
#758183 En samman ofta glömmer är index!
Man tycker man gör upp något bra, men så löper det på i 10 år och då är det skitdåligt!
Om man inte vill omförhandla varje år ska man säkert ha 4% indexhöjning.
Eller hur mycket stiger skogsfastigheterna i snitt per år?
Den som tycker arrende är dyrt kan ju alltid köpa en fastighet!

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

bgsentr  
#758193
BörjeH skrev:Tycker de belopp ni får verkar bra. Jag får 4 kr/ha i Hagfors-trakten. De skyller på att det är varg i området så det blir ingen älg skjuten...

Men jag vet att det stora skogsbolaget har lite andra priser. Funderar lite på hur jag skall bli av med dessa jägare. Varför skall jag skänka bort jakt?

Finns ingen anledning att skänka!

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758203 Man får väl göra som med timret, hålla på jakten tills priserna går upp? 👍

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758222 När det gäller jakt så är det smidigare än timmer. Min erfarenhet är att det finns långt fler intresserade än det erbjuds jaktmark.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

JohanPAnilsson  
#774039 Jag tycker det är super svårt att överhuvudtaget få tag i ett jaktarrende, jag har letat i 10 år utan framgång. Som tur är så har jag mina egna 25ha att gå på ibland, men man drömmer ju om att kunna släppa en hund. Verkar som arrenden ligger på mellan 50-150kr/ha här när man hört sig för.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774052 Jag har tagit 300:- /ha i tio år nu, men nästa gång (2025...) blir det nog en ökning! KPI har ökat 20% redan.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Vildmark  
#774060 här några mil öster om Göteborg så begärde de 10000kr för 5 Ha mark. Det blir ett Ha pris på 2000kr. Men på 5 Ha kan man väl skjuta ett rådjur vart 10e år.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

bgsentr  
#775335
jannee skrev:Södra Sverige med stora fastigheter, där det finns gott om vilt, även fågel + stort intresse från danskar/tyskar gör att priserna blir bra (ur markägarsynpunkt)
Däremot kan det vara svårt för mindre fastighetsägare att få ut bra pris, det krävs nästa att du arrenderar ut jakten till närboendes annars blir det lätt irritation och osämja i bygden.
Bebor du inte fastigheten ställer det sig dock lite annorlunda.
I inre Småland kan du vara själaglad om du får 80 kr/ha och många jägare är idag mer eller mindre bara intresserade av bockjakten + älgjakten.
Jaga gris är endast ett fåtal som vill anstränga sig med, däremot lo när det blir någon lovlig.
Det är just av den orsaken vi har det enorma betestryck som vi nu har.
Har blivit ett stort TVÅNG att bespruta tall men även gran om du vill få någon skog.
För mig själv kostar sprutmedlet mer än vad jag får in i jaktarrende + att jag måste ödsla massor av energi på just besprutningen.

Kolla om du kan arrendera ihop, eller gå ihop med någon granne så ni kan ta in andra jägare som betalar för sig och håller stammen på en rimlig nivå.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Calle79  
#789645
busholle skrev:Skogssällskapet lade ut några fastigheter i Mellansverige på offentlig budgivning. Har för mig att de ökade arrendeintäkten med åtminstone 3ggr.
Skriv i så fall ihop ett kontraktsförslag med allt som du vill ha med som grund för budgivning.


Stämmer. De tar 375 kr/ha i trakterna runt Hampetorp precis söder om Hjälmaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).