Jakt och Fiske

Kräftfiske 2021

19 inlägg 4096 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kräftfiske 2021

özach  
#723740 2
Hej , har ni fiskat kräftor i år och hur har det gått ? Själv fick jag nästan bara små , norra Västmanland mvh Örjan



   TS
Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

karlerik  
#723757 Jag fick ca 150st medelstorlek, 10 burar, två ilägg. Också norra Västmanland

Användarvisningsbild

Re: Kräftfiske 2021

Granstorp  
#723763 20 burar och ca 200 kräftor! Tyvärr var dom flesta alldeles för små! Någon som vet vad det kan bero på att så många är så små? Reproduktionen verkar ju fungera i alla fall!

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

torpöbo  
#723767
Granstorp skrev:20 burar och ca 200 kräftor! Tyvärr var dom flesta alldeles för små! Någon som vet vad det kan bero på att så många är så små? Reproduktionen verkar ju fungera i alla fall!


För många kräftor och för lite mat. Blir "tusenbröder" när man släpper i och släpper i och maten inte räcker.

Användarvisningsbild

Re: Kräftfiske 2021

Kallkällene  
#723770 8 burar 2 ilägg, 94 st 34 för små

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

r93  
#723773 Småland, 20 burar 220 kokta, drygt 100 tillbaka.

Småland hemmaplan, 6 burar 90 kokta runt 100 tillbaka…..

Måste bli hårdare på att koka, medelstorleken sjunker.

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

jannee  
#723787 Ett dygn, 3 vittringar 24 mjärdar (nät med små hål) 680 kräftor, 180 st 10 cm +, resten bortskänkes till en som inga kräftor har.
180 kräftor vägde drygt 11 kg.
Har märkt att tillgången på små kräftor ökat radikalt i förhållande till vuxna, blir mer märkbart år efter år.
Lite off.
En mjärde proppfull - 60 kräftor men endast 8 över 10 cm, tillväxten är m.a.o. väl bra eftersom småkräftor DÖDAR sina större släktingar.

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

mareka  
#723890 Någon som prövat att beta med majs eller ärtor? (Jag har inte så mycket betesfisk i år).

Användarvisningsbild

Re: Kräftfiske 2021

JohannesG  
#723892
mareka skrev:Någon som prövat att beta med majs eller ärtor? (Jag har inte så mycket betesfisk i år).

Grönsaker har jag inte provat, så det kan jag inte svara på. Men i stort sett all form av kött fungerar, måste inte var fisk. Till och med Hot Dog fungerar fint.

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

alias  
#723894
mareka skrev:Någon som prövat att beta med majs eller ärtor? (Jag har inte så mycket betesfisk i år).


Nej. Har testat både mört och mördarsniglar som bete och det funkar - är dock en rätt kletig hantering med båda alternativen.

Sedan flera år kör vi med en kompakt pellet istället. Tror att den heter "Trappy". Torrt och trevligt att hantera, ser ut som torrfoder till hunden, men luktar fisk.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

Axl  
#723896 En bekant hävdar att torrfoder till katt funkar fint

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

mareka  
#723897 Ja, det har jag testat. Funkar bra men blir kladdigt om det ligger i vatten för länge.

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

jannee  
#723908 Under 60 års tid har jag provat det mesta som kräftbete.
Hitintills är det nog braxen som motsvarat förväntningarna bäst.
Mört/ruda är ej heller helt fel, dock försvinner de snabbt (alltid slut när man vittjar).
Sutare, gädda, abborre tillsammans med det kräftbete som sälj på burk (kulor) fungerar däremot dåligt.
Katt dåligt, höns bättre.
Torkad kogödsel fungerar lite si så där (försvinner snabbt).

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

Amatörhuggare 62  
#723924 Sutter går bra.
Men håller med dej,braxen är toppen.
Å finns ju i,många sjöar.
Ni som har,massor m små. Måste gallra ut, annars går dom ut sig.

Avatar Fallback

Re: Kräftfiske 2021

mareka  
#723997 Håller med ang de små. Har tagit upp rubbet (dvs även de minsta) de sista 5-6 åren och nu är det mycket bättre bestånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).